Vampires, Fatal, Merciless: Women Who Subscribe(Write) Women in Camila Fernandes’s Short Stories

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2525-8133.opiniaes.2024.222497

Keywords:

Horror Literature, Latin american literature, Literature written by women, Camila Fernandes

Abstract

The 21st century has seen the emergence of female writers who, through the medium of horror, portray the anguish and scabrousness that many South American women go through: gender violence, mental illness, tyranny, unequal social and economic relations between genders, abandonment, femicide. We see authors who bring to light characters with their traumas and fears, and it's up to us, the readers, to deal with the pain that can also be ours. The aim of this work, therefore, is to make a critical-analytical reading of the short stories “Das Dores” and “Alho, cebola & sangue”, by Brazilian writer Camila Fernandes, in order to scrutinise how an unusual figure like the vampire woman can raise issues that afflict women in contemporary times. Through the unusual and horror, South American women's writing in the 21st century remains steadfast in its aim to create a space for denunciation, as can be seen throughout this article.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Fabianna Simão Bellizzi Carneiro, Universidade Federal de Catalão – UFCAT

    Fabianna Simão Bellizzi Carneiro é pós-doutora pela Universidade Federal de Uberlândia em Estudos Literários. É docente do Instituto de Estudos da Linguagem (IEL) e membro permanente do Programa de Pós-Graduação em Estudos da Linguagem, ambos da Universidade Federal de Catalão. Integra o grupo Estudos do Gótico (CNPq) e é pesquisadora do GT da Anpoll – Vertentes do Insólito Ficcional. Suas pesquisas têm ênfase em estudos literários, literatura comparada, literatura fantástica, literatura gótica, através de temas como: literatura e alteridade, identidade e cultura, crítica feminista, crítica psicanalítica.

References

AGUIAR, Cristhiano. A um passo do horror. Quatro Cinco Um, n. 60, 28 de julho de 2022. https://www.quatrocincoum.com.br/br/resenhas/literatura/a-um-passo-do-horror. Acesso em: 6 fev. 2024.

BELLEMIN-NOËL, Jean. Psicanálise e literatura. São Paulo: Cultrix, 1978.

CARPENTIER, Alejo. A literatura do maravilhoso. Tradução: Rubia Prates Goldoni e Sérgio Molina. São Paulo: Editora Revista dos Tribunais; Edições Vértice, 1987.

DOTTIN-ORSINI, Mireille. O vampiro e a ensanguentada. In: DOTTIN-ORSINI, Mireille. A mulher que eles chamavam fatal: textos e imagens da misoginia fin-de-siècle. Tradução: Ana Maria Scherer. Rio de Janeiro: Rocco, 1996, pp. 274-304.

DUTRA, Camila Kayssa; RIBEIRO, Emílio Soares. Female Gothic: a mulher no contexto da literatura gótica. COLINEARES, Mossoró, Brasil, v. 9, n. 2, pp. 3-17, 2023. Disponível em: https://periodicos.apps.uern.br/index.php/RCOL/article/view/4893. Acesso em: 10 fev. 2024.

FERNANDES, Camila. Alho, cebola & sangue. In: FERNANDES, Camila. Contos sombrios. São Paulo: Editora Dandelion. Edição Kindle. pp. 925-995.

FERNANDES, Camila. Das Dores. In: FERNANDES, Camila. Contos sombrios. São Paulo: Editora Dandelion. Edição Kindle. pp. 1039-1183.

FERRANTE, Elena. A filha perdida. Rio de Janeiro: Editora Intrínseca, 2016.

FREUD, Sigmund. O estranho. In: FREUD, S. Obras psicológicas completas de Sigmund Freud. Tradução: Jayme Salomão. Rio de Janeiro: Imago, 1976. pp. 275-314.

FREUD, Sigmund. O chiste e sua relação com o inconsciente. In: Obras completas, volume 7. São Paulo: Companhia das Letras, 2017.

FREUD, S. O poeta e o fantasiar. In: FREUD, S. Arte, literatura e os artistas. Tradução: Ernani Chaves. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2021, pp. 53-68.

FUX, Jacques. Nobel [recurso eletrônico]. Rio de Janeiro: José Olympio, 2018. Edição Kindle.

LACAN, J. O Seminário 11: os quatro conceitos fundamentais da psicanálise. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1988.

LAPLANCHE, Jean; PONTALIS, Jean-Bertrand. Vocabulário da psicanálise. São Paulo: Martins Fontes,1991.

LAPLANTINE, François; TRINDADE, Liana Sálvia. O que é imaginário. São Paulo: Brasiliense, 2003.

LECOUTEUX, Claude. História dos vampiros: autópsia de um mito. Tradução: Álvaro Lorencini. São Paulo: Editora UNESP, 2005.

LERNER, Gerda. A criação do patriarcado: história da opressão das mulheres pelos homens. São Paulo: Cultrix, 2019.

MADRID, Carlos. Literatura: surge um novo gótico latino-americano? Outras palavras, São Paulo, 15 de julho de 2021. Disponível em: https://outraspalavras.net/poeticas/literatura-surge-um-novo-gotico-latino-americano/. Acesso em: 10 fev. 2024.

PASSOS, Cleusa Rios Pinheiro. Confluências, crítica literária e psicanálise. São Paulo: Nova Alexandria; Editora da Universidade de São Paulo, 1995. (Série Pensamento Universitário)

ROAS, David. A ameaça do fantástico: aproximações teóricas. Tradução: Julián Fuks. São Paulo: Editora Unesp, 2014.

SANCHES, Maria Gabriela Montresol; SEI, Maíra Bonafé. A compreensão da violência conjugal na perspectiva psicanalítica: uma revisão da literatura. Revista Brasileira de Sexualidade Humana. 2018, v. 29, n. 2, pp. 10-18, 2018. Disponível em: https://www.rbsh.org.br/revista_sbrash/article/view/54. Acesso em: 14 fev. 2024.

TODOROV, Tzvetan. Introdução à literatura fantástica. Tradução: Maria Clara Correa Castello. São Paulo: Perspectiva, 2008.

VAX, Louis. A arte e a literatura fantásticas. Lisboa: Editora Arcádia, 1972.

WALLACE, Diana. Female Gothic Histories Gender: History and the Gothic. University of Wales Press, 2013.

ZOLIN, Lúcia Ozana. Crítica feminista. In: BONNICI, Thomas; ZOLIN, Lúcia Ozana (Orgs.). Teoria literária: abordagens históricas e tendências contemporâneas. 2. ed. Maringá: Eduem, 2003. pp. 161-184.

Published

2024-08-26

How to Cite

Carneiro, F. S. B. . (2024). Vampires, Fatal, Merciless: Women Who Subscribe(Write) Women in Camila Fernandes’s Short Stories. Opiniães, 24, 137-153. https://doi.org/10.11606/issn.2525-8133.opiniaes.2024.222497