Communication in soccer: from reserve on the bench to first-team forward

Authors

  • Diego Figueiredo Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais
  • José Coelho de Andrade Albino Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais. Faculdade de Comunicação e Artes

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2011.139110

Keywords:

Branding. Identity. Cultural studies. Soccer.

Abstract

This article shows the results of a survey conducted with the purpose of understanding the process of projection of the corporative identity of Sport Club Internacional, of Porto Alegre (RS). It mainly addresses the way that the organization seeks to reconcile the ambiguity of the club and enterprise labels, principally in the projection of its identity in the “Alma colorada” (Crimson soul) advertising campaign. The study combines the concepts of vision, culture in organizations, identity and image, by addressing communication under the optics of cultural studies and of cultural semiotics. Thus, it concerns a qualitative survey of a descriptive nature that uses the case study method.

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Author Biographies

  • Diego Figueiredo, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais
    Mestre em Administração de Empresas pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Bacharel em Comunicação Social – Publicidade e Propaganda pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC-Minas). Professor do Instituto de Educação Continuada da PUC-Minas, no curso de PósGraduação de Gestão Estratégica de Negócios.
  • José Coelho de Andrade Albino, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais. Faculdade de Comunicação e Artes
    Mestre em Administração de Empresas pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Especialista em Semiótica e Teorias do Discurso pela Pontifícia Universidade Catrólica de Minas Gerais (PUC-Minas). Graduado em Administração – Comércio Exterior pela Faculdade de Ciências Gerenciais do Centro Universitário Una. Professor da Faculdade de Comunicação e Artes da PUC-Minas

Published

2011-12-26

How to Cite

FIGUEIREDO, Diego; ALBINO, José Coelho de Andrade. Communication in soccer: from reserve on the bench to first-team forward. Organicom, São Paulo, Brasil, v. 8, n. 15, p. 124–137, 2011. DOI: 10.11606/issn.2238-2593.organicom.2011.139110. Disponível em: https://revistas.usp.br/organicom/article/view/139110.. Acesso em: 18 may. 2024.