Persuasion or performance: the communicational strategies to transform rugby into a national passion

Authors

  • José Carlos Marques Universidade Estadual Paulista
  • Marta Regina Garcia Cafeo Universidade Estadual Paulista

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2011.139112

Keywords:

Rugby. Advertising. Organizational communication.

Abstract

This paper analyzes the communication strategy of the Brazilian Rugby Confederation in the promotion of sport in the country, with three television campaigns developed since 2010 together with manufacturer Topper. One of the goals of the organization is to make the sport better known among the Brazilian public, with a view to inclusion of rugby in the Olympics in Rio de Janeiro in 2016. Very popular in countries colonized by Britain, the sport still has little visibility in the national sports scene, something to be transformed in organizational communication and advertising.

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Author Biographies

  • José Carlos Marques, Universidade Estadual Paulista
    Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Estadual Paulista (Unesp) – Bauru, SP. Membro do Grupo de Estudos em Comunicação Esportiva e Futebol (Gecef) – CNPq/Unesp Docente da Faculdade Anhanguera de Bauru.
  • Marta Regina Garcia Cafeo, Universidade Estadual Paulista
    Doutor em Ciências da Comunicação pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA-USP). Mestre em Comunicação e Semiótica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Graduado em Letras pela Universidade de São Paulo (FFLCH-USP). Docente do Programa de Mestrado em Comunicação e vice-chefe do Departamento de Ciências Humanas da Universidade Estadual Paulista (Unesp) – Bauru, SP. É líder do Grupo de Estudos em Comunicação Esportiva e Futebol (Gecef) – CNPq/Unesp. Diretor administrativo da Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação (Intercom).

Published

2011-12-26

How to Cite

MARQUES, José Carlos; CAFEO, Marta Regina Garcia. Persuasion or performance: the communicational strategies to transform rugby into a national passion. Organicom, São Paulo, Brasil, v. 8, n. 15, p. 153–168, 2011. DOI: 10.11606/issn.2238-2593.organicom.2011.139112. Disponível em: https://revistas.usp.br/organicom/article/view/139112.. Acesso em: 18 may. 2024.