The construction of a soccer idol in the press: a case study

Authors

  • Ronaldo George Helal Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Faculdade de Comunicação Social. Departamento de Teoria da Comunicação
  • Alvaro do Cabo Universidade Federal do Rio de Janeiro. Instituto de Filosofia e Ciências Sociais
  • Fausto Amaro Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social
  • Camila Augusta Alves Pereira Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social
  • João Paulo Vieira Teixeira Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2011.139117

Keywords:

Soccer. Hero. Idolatry. Neymar. Press.

Abstract

The article aims to investigate how the media is building the public image of soccer player Neymar. In order to do this we analyzed the O Globo and Estado de S. Paulo newpapers during the months of April, May and June of 2011. The research proposes to identify what sources are activated in attempting to bring the young athlete to the classic narrative of the hero and/or the “essentializations” that Brazilians usually make of themselves.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ronaldo George Helal, Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Faculdade de Comunicação Social. Departamento de Teoria da Comunicação
    Doutor e mestre em Sociologia pela New York University, com pós-doutorado em Ciências Sociais pela Universidad de Buenos Aires. Docente do Departamento de Teoria da Comunicação da Faculdade de Comunicação Social da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (FCS/Uerj).
  • Alvaro do Cabo, Universidade Federal do Rio de Janeiro. Instituto de Filosofia e Ciências Sociais
    Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (PPGCom-Uerj). Doutorando em História Comparada no IFCS/UFRJ
  • Fausto Amaro, Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social
    Mestrando do PPGCom-Uerj
  • Camila Augusta Alves Pereira, Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social
    Mestrando do PPGCom-Uerj
  • João Paulo Vieira Teixeira, Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social
    Mestrando do PPGCom-Uerj

Published

2011-12-26

How to Cite

HELAL, Ronaldo George; CABO, Alvaro do; AMARO, Fausto; PEREIRA, Camila Augusta Alves; TEIXEIRA, João Paulo Vieira. The construction of a soccer idol in the press: a case study. Organicom, São Paulo, Brasil, v. 8, n. 15, p. 233–246, 2011. DOI: 10.11606/issn.2238-2593.organicom.2011.139117. Disponível em: https://revistas.usp.br/organicom/article/view/139117.. Acesso em: 18 may. 2024.