Advertising of specialized medical services in the internet: bioethical aspects involved in the matter

Authors

  • Marco Antonio Mendes Rocha Pontifícia Universidade Católica de Campinas
  • Paulo Roberto de Sousa Pontifícia Universidade Católica de Campinas. Faculdade de Medicina
  • José Espin Neto Pontifícia Universidade Católica de Campinas. Faculdade de Medicina
  • Lenamaris Mendes Rocha Universidade Estadual de Campinas. Hospital de Clínicas

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2012.139146

Keywords:

Advertising. Internet. Medical ethics. Bioethics.

Abstract

Publicidade. Internet. Ética médica. Bioética.Medical advertising is a controversial theme of worldwide relevance. The physician has the legitimate right of advertising his/her professional activities, but must preserve him/herself within the ethical limits. The importance that communication assumes in the promotion of health is clear. The internet is inserted in this conjuncture as a media used for education of the population and dissemination of medical advertising. However, the ethical commitment is being substituted by capitalist socioeconomic political interests. When the physician becomes responsible for the trivialization of medicine, it challenges the physician-patient relationship. This study assessed, in Google, advertisements of specialized medical services of the State of São Paulo in the internet, from September 2008 to July 2009.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Marco Antonio Mendes Rocha, Pontifícia Universidade Católica de Campinas
    Acadêmico do 6º ano de Medicina da Pontifícia Universidade Católica de Campinas (Puccamp).
  • Paulo Roberto de Sousa, Pontifícia Universidade Católica de Campinas. Faculdade de Medicina
    Doutor em Clínica Médica pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp). Professor titular de Deontologia Médica da Faculdade de Medicina da Puccamp.
  • José Espin Neto, Pontifícia Universidade Católica de Campinas. Faculdade de Medicina
    Doutor em Saúde da Criança e do Adolescente pela Unicamp. Professor titular de Pediatria da Faculdade de Medicina da Puccamp.
  • Lenamaris Mendes Rocha, Universidade Estadual de Campinas. Hospital de Clínicas
    Médica-residente do Hospital de Clínicas da Unicamp

Published

2012-11-06

How to Cite

ROCHA, Marco Antonio Mendes; SOUSA, Paulo Roberto de; ESPIN NETO, José; ROCHA, Lenamaris Mendes. Advertising of specialized medical services in the internet: bioethical aspects involved in the matter. Organicom, São Paulo, Brasil, v. 9, n. 16-17, p. 299–315, 2012. DOI: 10.11606/issn.2238-2593.organicom.2012.139146. Disponível em: https://revistas.usp.br/organicom/article/view/139146.. Acesso em: 16 jun. 2024.