Internal communication and the building of organizational culture in winning sports teams: FC Barcelona case study

Authors

  • Ary José Rocco Júnior Universidade de São Paulo. Escola de Educação Física e Esporte

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2013.139195

Keywords:

Organizational culture. Sports marketing. Sports clubs. Elite sport. FC Barcelona.

Abstract

The role of sports organizations in Brazil gained special importance in recent years. The relevance of the strategic planning of these entities has increased the need for investment in communication strategies hitherto neglected. The most sensitive aspect of these strategies was noticed only in marketing communication. The building of an organizational culture that enables leveraging an identity that aggregates all stakeholders of these institutions is still neglected. The purpose of this article is to analyze, taking the example of FC Barcelona, the role of internal communication in building a model of organizational culture that delivers sports and market results.

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Author Biography

  • Ary José Rocco Júnior, Universidade de São Paulo. Escola de Educação Física e Esporte
    Doutor em Comunicação e Semiótica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Mestre em Administração e Planejamento pela PUC-SP. Graduado em Administração Pública pela Fundação Getúlio Vargas (FGV-SP) e em Jornalismo pela Faculdade Cásper Líbero (Facásper). Professor da Escola de Educação Física e Esporte da Universidade de São Paulo (Eefe-USP) e do Mestrado Profissional em Administração – Gestão do Esporte da Universidade Nove de Julho (Uninove). Coordenador do grupo de pesquisa “Comunicação e esporte”, da Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares em Comunicação (intercom). Diretor da Asociación Latinoamericana de Gerencia Deportiva (Algede).

Published

2013-12-28

How to Cite

ROCCO JÚNIOR, Ary José. Internal communication and the building of organizational culture in winning sports teams: FC Barcelona case study. Organicom, São Paulo, Brasil, v. 10, n. 19, p. 96–107, 2013. DOI: 10.11606/issn.2238-2593.organicom.2013.139195. Disponível em: https://revistas.usp.br/organicom/article/view/139195.. Acesso em: 5 jul. 2024.