“Rio brand” communication strategies in high visibility events: Rio+20 case study

Authors

  • Paulo Roberto Nassar de Oliveira Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
  • Patrícia Cerqueira Reis Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2013.139206

Keywords:

City. Brand narrative. Rio 20. Organizational history. Organizational communication.

Abstract

Rio de Janeiro is a brand in the global market of cities. Being linked to its identity, values, and narratives somehow adds value to public and private institutions. However, the ‘brand’ of a city does not belong to a single entity. It belongs to the city itself, taken as an institution, and to all the people who are part of the city and who consume it in its various everyday dimensions. In order to think of the building of a territorial brand, this article describes messages related to ‘Rio brand’ broadcast and socialcast during the United Nations Conference on Sustainable Development (Rio+20), from May to July 2012.

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Author Biographies

  • Paulo Roberto Nassar de Oliveira, Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
    Livre-docente (2013), doutor (2006) e mestre (2001) em Ciências da Comunicação pela Escola de Comunicações e Artes, da Universidade de São Paulo (ECA-USP). Graduado (1982) em Comunicação Social, com habilitação em Jornalismo, pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Professor da ECA-USP e do Curso de Pós-Graduação Lato Sensu de Gestão Estratégica em Comunicação Organizacional e Relações Públicas (Gestcorp) da mesma instituição. Presidente da Associação Brasileira de Comunicação Empresarial (Aberje). Diretor da revista Comunicação Empresarial (Aberje) .
  • Patrícia Cerqueira Reis, Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
    Doutoranda em Comunicação na Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA-USP). Mestre em Comunicação pela Escola de Comunicações da Universidade Federal do Rio de Janeiro (ECO-UFRJ). Graduada em Comunicação Social, com habilitação em Publicidade, pela Faculdades Integradas Hélio Alonso (Facha-RJ). Professora da graduação e da pós-graduação e pesquisadora da Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM).

Published

2013-12-28

How to Cite

OLIVEIRA, Paulo Roberto Nassar de; REIS, Patrícia Cerqueira. “Rio brand” communication strategies in high visibility events: Rio+20 case study. Organicom, São Paulo, Brasil, v. 10, n. 19, p. 221–238, 2013. DOI: 10.11606/issn.2238-2593.organicom.2013.139206. Disponível em: https://revistas.usp.br/organicom/article/view/139206.. Acesso em: 6 jul. 2024.