The discourse of entrepreneurship and innovation in work relations

a study of Vagas Arrombadas

Authors

  • Daniel Reis Silva Universidade Federal de Minas Gerais
  • Fábia Pereira Lima Universidade Federal de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2019.161101

Keywords:

Entrepreneurship, Innovation, Communication, Work Relations, Vagas Arrombadas

Abstract

This article critically reflects on how values associated with an entrepreneurial management culture are embodied, naturalized, and romanticized by job offers from contemporary communication organizations, especially start-ups. We present an analysis of posts collected in Vagas Arrombadas, a Facebook page that exposes job offers considered abusive. We show how two frames of meaning contribute to hide and foster elements of precarious working relationships: (a) non-compliance with the organizational space and (b) non-compliance with traditional work dynamics

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Daniel Reis Silva, Universidade Federal de Minas Gerais

    • Doutor pela Universidade Federal de Minas Gerais
    • Professor adjunto do Departamento de Comunicação Social da Universidade Federal de Minas Gerais

  • Fábia Pereira Lima, Universidade Federal de Minas Gerais

    • Doutora pela Universidade de São Paulo
    • Professora adjunta do Departamento de Comunicação Social da Universidade Federal de Minas Gerais

References

ALMEIDA, Roberto. A performance dos públicos midiáticos e a constituição social de valores: o caso Alberto Cowboy em Big Brother Brasil 7. In: FRANÇA, Vera; CORRÊA, Laura (org.). Mídia, instituições e valores. Belo Horizonte: Autêntica, 2012, p. 67-84.

ALVES, Giovanni. Trabalho e subjetividade: o espírito do toyotismo na era do capitalismo manipulatório. São Paulo: Boitempo, 2011.

ANTUNES, Ricardo. O privilégio da servidão: o novo proletariado de serviços na era digital. 1. ed. São Paulo: Boitempo, 2018.

BALDISSERA, Rudimar. Comunicação organizacional na perspectiva da complexidade. Organicom, São Paulo, ano 6, edição especial, n. 10/11, 2009, p. 115-120.

BALDISSERA, Rudimar. Relações públicas: uma perspectiva a partir do paradigma da complexidade. In: GONÇALVES, Gisela; GUIMARÃES, Marcela (org.). Fronteiras e fundamentos conceptuais das relações públicas. 1. ed. Covilhã: Labcom, 2014. p. 49-64. 1 v.

BATESON, Gregory. Uma teoria sobre brincadeira e fantasia. In: RIBEIRO, Branca Telles; GARCEZ, Pedro (org.). Sociolinguística internacional. São Paulo: Loyola, 2002.

BAUMAN, Zygmunt. A ética é possível num mundo de consumidores? Rio de Janeiro: Zahar, 2011.

PRECARIZAÇÃO: página no Facebook expõe vagas de emprego “arrombadas”. Carta Capital, São Paulo, 14 out. 2017. Disponível em: http://bit.ly/367LM6O. Acesso em: 15 ago. 2019.

EHRENBERG, Alain. O culto da performance: da aventura empreendedora à depressão nervosa. Aparecida: Ideias e Letras, 2010.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir. Petrópolis: Vozes, 1998.

FRANÇA, Vera R. V. A TV e a dança dos valores: roteiro analítico para tratar da relação entre televisão e sociedade. In: FRANÇA, Vera R. V.; CORRÊA, Laura G. (org.). Mídia, instituições e valores. Belo Horizonte: Autêntica, 2012. p. 37-51.

FRANÇA, Vera; CORRÊA, Laura (org.). Mídia, instituições e valores. Belo Horizonte: Autêntica, 2012.

GOFFMAN, Erving. Frame analysis: an essay on the organization of experience. Boston: Northeastern University Press, 1986.

HAN, Byung-Chul. Sociedade do cansaço. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2017.

LIMA, Fábia. Possíveis contribuições do paradigma relacional para o estudo da comunicação no contexto das organizações. In: OLIVEIRA, Ivone; SOARES, Ana Thereza (org.). Interfaces e tendências da comunicação no contexto das organizações. São Caetano do Sul: Difusão Editora, 2008. p. 109-130.

MENDONÇA, Ricardo; SIMÕES, Paula. Enquadramento: diferentes operacionalizações analíticas de um conceito. Revista Brasileira de Ciências Sociais, São Paulo, v. 27, n. 79, p. 187-201, 2012.

MOURÃO, Isaura; OLIVEIRA, Ivone. Comunicação organizacional: análise dos construtos teóricos e a práxis na formação do discurso. Conexão: comunicação e cultura, Caxias do Sul, v. 16, n. 29, 2016, p. 189-208.

Published

2019-12-20

How to Cite

SILVA, Daniel Reis; LIMA, Fábia Pereira. The discourse of entrepreneurship and innovation in work relations: a study of Vagas Arrombadas. Organicom, São Paulo, Brasil, v. 16, n. 31, p. 172–183, 2019. DOI: 10.11606/issn.2238-2593.organicom.2019.161101. Disponível em: https://revistas.usp.br/organicom/article/view/161101.. Acesso em: 30 jun. 2024.