The discourse of entrepreneurship and innovation in work relations
a study of Vagas Arrombadas
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2019.161101Keywords:
Entrepreneurship, Innovation, Communication, Work Relations, Vagas ArrombadasAbstract
This article critically reflects on how values associated with an entrepreneurial management culture are embodied, naturalized, and romanticized by job offers from contemporary communication organizations, especially start-ups. We present an analysis of posts collected in Vagas Arrombadas, a Facebook page that exposes job offers considered abusive. We show how two frames of meaning contribute to hide and foster elements of precarious working relationships: (a) non-compliance with the organizational space and (b) non-compliance with traditional work dynamics
Downloads
References
ALMEIDA, Roberto. A performance dos públicos midiáticos e a constituição social de valores: o caso Alberto Cowboy em Big Brother Brasil 7. In: FRANÇA, Vera; CORRÊA, Laura (org.). Mídia, instituições e valores. Belo Horizonte: Autêntica, 2012, p. 67-84.
ALVES, Giovanni. Trabalho e subjetividade: o espírito do toyotismo na era do capitalismo manipulatório. São Paulo: Boitempo, 2011.
ANTUNES, Ricardo. O privilégio da servidão: o novo proletariado de serviços na era digital. 1. ed. São Paulo: Boitempo, 2018.
BALDISSERA, Rudimar. Comunicação organizacional na perspectiva da complexidade. Organicom, São Paulo, ano 6, edição especial, n. 10/11, 2009, p. 115-120.
BALDISSERA, Rudimar. Relações públicas: uma perspectiva a partir do paradigma da complexidade. In: GONÇALVES, Gisela; GUIMARÃES, Marcela (org.). Fronteiras e fundamentos conceptuais das relações públicas. 1. ed. Covilhã: Labcom, 2014. p. 49-64. 1 v.
BATESON, Gregory. Uma teoria sobre brincadeira e fantasia. In: RIBEIRO, Branca Telles; GARCEZ, Pedro (org.). Sociolinguística internacional. São Paulo: Loyola, 2002.
BAUMAN, Zygmunt. A ética é possível num mundo de consumidores? Rio de Janeiro: Zahar, 2011.
PRECARIZAÇÃO: página no Facebook expõe vagas de emprego “arrombadas”. Carta Capital, São Paulo, 14 out. 2017. Disponível em: http://bit.ly/367LM6O. Acesso em: 15 ago. 2019.
EHRENBERG, Alain. O culto da performance: da aventura empreendedora à depressão nervosa. Aparecida: Ideias e Letras, 2010.
FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir. Petrópolis: Vozes, 1998.
FRANÇA, Vera R. V. A TV e a dança dos valores: roteiro analítico para tratar da relação entre televisão e sociedade. In: FRANÇA, Vera R. V.; CORRÊA, Laura G. (org.). Mídia, instituições e valores. Belo Horizonte: Autêntica, 2012. p. 37-51.
FRANÇA, Vera; CORRÊA, Laura (org.). Mídia, instituições e valores. Belo Horizonte: Autêntica, 2012.
GOFFMAN, Erving. Frame analysis: an essay on the organization of experience. Boston: Northeastern University Press, 1986.
HAN, Byung-Chul. Sociedade do cansaço. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2017.
LIMA, Fábia. Possíveis contribuições do paradigma relacional para o estudo da comunicação no contexto das organizações. In: OLIVEIRA, Ivone; SOARES, Ana Thereza (org.). Interfaces e tendências da comunicação no contexto das organizações. São Caetano do Sul: Difusão Editora, 2008. p. 109-130.
MENDONÇA, Ricardo; SIMÕES, Paula. Enquadramento: diferentes operacionalizações analíticas de um conceito. Revista Brasileira de Ciências Sociais, São Paulo, v. 27, n. 79, p. 187-201, 2012.
MOURÃO, Isaura; OLIVEIRA, Ivone. Comunicação organizacional: análise dos construtos teóricos e a práxis na formação do discurso. Conexão: comunicação e cultura, Caxias do Sul, v. 16, n. 29, 2016, p. 189-208.
Downloads
Published
Issue
Section
License
A submissão implica a cessão de direitos da primeira publicação à revista Organicom, sem pagamento. Os autores podem estabelecer por separado acordos adicionais para a distribuição não exclusiva de versão da obra publicada na revista (como colocar em um repositório institucional ou publicar um livro), com o devido reconhecimento de sua publicação inicial na revista Organicom.