The communicational dimension of innovation

Authors

  • Marcio Araujo Oliverio Universidade Metodista de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2019.161432

Keywords:

Innovation, Innovation Ecosystem, Communication

Abstract

Study on the communicational dimension of innovation from the perspectives of the impact of information and communication technologies (ICT) on the research and development. The study concluded that the amount of information currently available allowed more research and development options for entrepreneurs, but there is a need, within this scenario of technological advances, for critical reflection on the impact of these technologies on the labor market, on educational formation, data privacy and the free circulation of ideas.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Marcio Araujo Oliverio, Universidade Metodista de São Paulo

    • Doutor em Comunicação Social pela Universidade Metodista de São Paulo
    • Docente pesquisador de Comunicação na Universidade Metodista de São Paulo
    • Diretor de Educação a Distância e coordenador do curso de Gestão de Mídias Digitais

References

BENKLER, Yochai. A riqueza das redes. Cambridge, MA: Harvard University Press, 2007. Disponível em: https://bit.ly/2Adz4IE. Acesso em: 1 out. 2011.

CASTELLS, Manuel. Sociedade em rede. 6. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1999.

CIEB. Inovação aberta em educação. São Paulo: Cieb, 2016. Disponível em: https://bit.ly/2lToRds. Acesso em: 16 set 2019.

KOTLER, Philip. Marketing 3.0: as forças que estão definindo o novo marketing centrado no ser humano. Rio de Janeiro: Elsevier, 2012.

PRENSKY, Marc. Nativos e inmigrantes digitales. Madrid: SEK, 2010. Disponível em: https://bit.ly/2w6wfW6. Acesso em: 17 mar. 2018.

SANTOS, Milton. 1992: a redescoberta da Natureza. Estudos Avançados, São Paulo, v. 6, n. 14, p. 95-106, 1992. Disponível em: https://bit.ly/2mddtcv. Acesso em: 17 mar. 2018.

SANTOS, Milton. A aceleração contemporânea: tempo-mundo e espaço-mundo. In: SANTOS, Milton. Técnica, espaço, tempo: globalização e meio técnico-científico informacional. São Paulo: Hucitec, 1998. p. 29-39.

SANTOS, Milton. A natureza do espaço: técnica e tempo, razão e emoção. 4. ed. São Paulo: Edusp, 2006.

SANTOS, Milton. Espaço e método. São Paulo: Nobel, 1997.

SANTOS, Milton. Técnica, espaço, tempo: globalização e meio técnico-científico informacional. São Paulo: Hucitec, 1985.

SICHEL, Berta. Os elos subterrâneos da modernidade. Revista USP, São Paulo, n. 2, p. 145-148, 1989.

SODRÉ, Muniz. A narração do fato: notas para uma teoria do acontecimento. Petrópolis: Vozes, 2009.

THOMPSON, John B. A mídia e a modernidade: uma teoria social da mídia. 10. ed. Petrópolis: Vozes, 2008.

TÜFEKÇI, Zeynep. Engineering the public: big data, surveillance and computational politics. First Monday, Chicago, v. 19, n 7, 2014.

Published

2019-12-20

How to Cite

OLIVERIO, Marcio Araujo. The communicational dimension of innovation. Organicom, São Paulo, Brasil, v. 16, n. 31, p. 113–121, 2019. DOI: 10.11606/issn.2238-2593.organicom.2019.161432. Disponível em: https://revistas.usp.br/organicom/article/view/161432.. Acesso em: 5 jul. 2024.