Experience of the Solidary Communication Agency in training in public relations and organizational communication
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2021.167008Keywords:
Dialogic communication methodologies , Training for citizenship , Research, teaching and extension , Public, Relations, Organizational communicationAbstract
This article presents the pedagogical experience of the Laboratory/Agency of Solidary Communication (acronym in Portuguese: ACS Lab), a teaching, research and extension activity within the scope of Social Communication courses at the Federal University of Minas Gerais. The ACS Lab is a project developed in partnership with the civil society organization Associação Imagem Comunitária (AIC), wich works with groups, collectives, institutions and movements aimed at promoting human rights and citizenship. The experience of ACS Lab qualifies the pedagogical project of UFMG by promoting a solid citizen formation, based on the principle of solidarity and the role of students in the construction of knowledge, as well as students’ access to new conceptual and methodological perspectives in Organizational Communication. It is a transformative experience not only for groups that use communication to defend their causes, but also for students, who expand their repertoire of knowledge and methods, while experiencing the social impacts of their professional practice.
Downloads
References
FARIA, Andréa Alice da Cunha; FERREIRA NETO, Paulo Sérgio. Ferramentas do diálogo: qualificando o uso das técnicas do DRP: diagnóstico rural participativo. Brasília: MMA; IEB, 2006.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e terra, 1987.
HENRIQUES, Márcio Simeone. Comunicação e estratégias de mobilização social. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.
LIMA, Rafaela. TV sala de espera: a construção do diálogo. 1993. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Comunicação Social) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 1993.
PERUZZO, Cicilia M. Krohling. Direito à comunicação comunitária, participação popular e cidadania. Lumina, Juiz de Fora, v. 1, n. 1, p. 1-29, 2007.
SANTOS, Ailton Dias (org.). Metodologias participativas: caminhos para o fortalecimento de espaços públicos. São Paulo: Peirópolis, 2005.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE MINAS GERAIS. Projeto pedagógico do curso de relações públicas da Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte: UFMG, 2015.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Fábia Pereira Lima, Rafaela Pereira Lima
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
A submissão implica a cessão de direitos da primeira publicação à revista Organicom, sem pagamento. Os autores podem estabelecer por separado acordos adicionais para a distribuição não exclusiva de versão da obra publicada na revista (como colocar em um repositório institucional ou publicar um livro), com o devido reconhecimento de sua publicação inicial na revista Organicom.