Experience of the Solidary Communication Agency in training in public relations and organizational communication

Authors

  • Fábia Pereira Lima Universidade Federal de Minas Gerais
  • Rafaela Pereira Lima Universidade Federal de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2021.167008

Keywords:

Dialogic communication methodologies , Training for citizenship , Research, teaching and extension , Public, Relations, Organizational communication

Abstract

This article presents the pedagogical experience of the Laboratory/Agency of Solidary Communication (acronym in Portuguese: ACS Lab), a teaching, research and extension activity within the scope of Social Communication courses at the Federal University of Minas Gerais. The ACS Lab is a project developed in partnership with the civil society organization Associação Imagem Comunitária (AIC), wich works with groups, collectives, institutions and movements aimed at promoting human rights and citizenship. The experience of ACS Lab qualifies the pedagogical project of UFMG by promoting a solid citizen formation, based on the principle of solidarity and the role of students in the construction of knowledge, as well as students’ access to new conceptual and methodological perspectives in Organizational Communication. It is a transformative experience not only for groups that use communication to defend their causes, but also for students, who expand their repertoire of knowledge and methods, while experiencing the social impacts of their professional practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Fábia Pereira Lima, Universidade Federal de Minas Gerais

    Doutora em Ciências da Comunicação pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA-USP).
    Mestre em Comunicação Social pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC-Minas).
    Especialista em Gestão Estratégica de Marketing pela PUC-Minas.
    Professora adjunta do Departamento de Comunicação Social do Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG).
    Diretora do Centro de Comunicação da UFMG.
    Presidente da Associação Brasileira de Pesquisadores de Comunicação Organizacional e Relações Públicas.
    Diretora científica adjunta da Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação (Intercom) e Coordenadora do Intercom Júnior de Relações Públicas e Comunicação Organizacional.

  • Rafaela Pereira Lima, Universidade Federal de Minas Gerais

    Doutoranda em Comunicação Social pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG).
    Mestre em Ciências da Informação pela UFMG.
    Graduada em Jornalismo pela UFMG.
    Sócio-fundadora, diretora e docente da Associação Imagem Comunitária – Agência de Iniciativas Cidadãs.
    Integrante do grupo de pesquisa Mobiliza (UFMG).

References

FARIA, Andréa Alice da Cunha; FERREIRA NETO, Paulo Sérgio. Ferramentas do diálogo: qualificando o uso das técnicas do DRP: diagnóstico rural participativo. Brasília: MMA; IEB, 2006.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e terra, 1987.

HENRIQUES, Márcio Simeone. Comunicação e estratégias de mobilização social. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

LIMA, Rafaela. TV sala de espera: a construção do diálogo. 1993. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Comunicação Social) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 1993.

PERUZZO, Cicilia M. Krohling. Direito à comunicação comunitária, participação popular e cidadania. Lumina, Juiz de Fora, v. 1, n. 1, p. 1-29, 2007.

SANTOS, Ailton Dias (org.). Metodologias participativas: caminhos para o fortalecimento de espaços públicos. São Paulo: Peirópolis, 2005.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE MINAS GERAIS. Projeto pedagógico do curso de relações públicas da Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte: UFMG, 2015.

Published

2021-02-10

How to Cite

LIMA, Fábia Pereira; LIMA, Rafaela Pereira. Experience of the Solidary Communication Agency in training in public relations and organizational communication. Organicom, São Paulo, Brasil, v. 17, n. 34, p. 14–23, 2021. DOI: 10.11606/issn.2238-2593.organicom.2021.167008. Disponível em: https://revistas.usp.br/organicom/article/view/167008.. Acesso em: 25 jun. 2024.