Discourse, mediatization and circulation of meanings in public relations

Authors

  • Lidiane Santos de Lima Pinheiro Universidade do Estado da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2021.171900

Keywords:

Circulation, Organizational communication , Discourse, Mediatization, Public relations

Abstract

Aiming at contributing to Organizational Communication by discourse and mediatization studies, this article seeks to update the understanding of Public Relations. Based on a bibliographic research, it argues that functional and linear models do not represent all the complexity of communication processes in mediatized societies or those in process of mediatization, and it concludes that its relevance to work on conflict management between social actors should be uplifted, since circulation is the ultimate area of dispute and negotiation of meanings.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Lidiane Santos de Lima Pinheiro, Universidade do Estado da Bahia

    Doutora em Comunicação e Cultura Contemporâneas pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Mestra em Literatura e Diversidade Cultural pela Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS). Professora Titular do Curso de Bacharelado em Relações Públicas da Universidade do Estado da Bahia (Uneb).

References

BALDISSERA, Rudimar. Comunicação organizacional na perspectiva da complexidade. Organicom, São Paulo, v. 6, n. 10/11, p. 115-120, 2009.

BALDISSERA, Rudimar; SILVA, Magno Vieira da. Organizações comunicadas e ethos discursivo: imagens de si ofertadas em sites institucionais. In: CONGRESSO BRASILEIRO CIENTÍFICO DE COMUNICAÇÃO ORGANIZACIONAL E RELAÇÕES PÚBLICAS, 5., 2011, São Paulo. Anais […]. São Paulo: Abrapcorp, 2011.

CHARAUDEAU, Patrick. Discurso das mídias. São Paulo: Contexto, 2006.

FAUSTO NETO, Antônio. As bordas da circulação. Alceu, Rio de Janeiro, v. 10, n. 20, p. 55-69, 2010.

HJAVARD, Stig. Midiatização: teorizando a mídia como agente de mudança social e cultural. MATRIZes, São Paulo, v. 5, n. 2, p. 53-91, 2012.

IASBECK, Luiz Carlos. Relações públicas e comunicação organizacional: o lugar do texto e do contexto. Organicom, São Paulo, v. 6, n. 10/11, p. 103-108, 2009.

MACHADO, Jonas; BARICHELLO, Eugenia. Comunicação de crise e relações públicas: estratégias e contratos de comunicação da Petrobras, O Globo e Planalto em seus blogs. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE COMUNICAÇÃO ORGANIZACIONAL E RELAÇÕES PÚBLICAS, 11., 2017, São Paulo. Anais […]. São Paulo: Abrapcorp, 2017. p. 1-23.

MAINGUENEAU, Dominique. Discurso e análise do discurso. São Paulo: Parábola, 2015.

MAINGUENEAU, Dominique. Gênese dos discursos. Curitiba: Criar, 2007.

MIÈGE, Bernard. Para uma atualização da abordagem da mediatização das ações infocomunicacionais. In: FERREIRA, Jairo. Entre o que se diz e o que se pensa: onde está a midiatização?. Santa Maria: Facos, 2018. p. 39-62.

ORLANDI, Eni. Análise de discurso: princípios e procedimentos. Campinas: Pontes, 2003.

SANTI, Vilso Junior. Mediação e midiatização: conexões e desconexões na análise comunicacional. Jundiaí: Paco, 2016.

SODRÉ, Muniz. Antropologia do espelho: uma teoria da comunicação linear e em rede. Petrópolis: Vozes, 2013.

STASIAK, Daiana. A comunicação organizacional sob a perspectiva da midiatização social: uma proposta de reflexão. In: MOREIRA, Elizabeth Huber; BRANDT, Grazielle Betina; PEREIRA, Fabiana da Costa (org.). Organização, mídia e mercado: perspectivas teóricas e empíricas de estratégias midiáticas e mercadológicas de comunicação organizacional. Santa Cruz do Sul: Edunisc, 2015. p. 18-32.

TERRA, Carolina. Relações públicas na era dos megafones digitais. In: FARIAS, Luiz Alberto de (org.). Relações públicas estratégicas: técnicas, conceitos e instrumentos. São Paulo: Summus, 2011.

VERÓN, Eliseo. Fragmentos de um tecido. São Leopoldo: Unisinos, 2004.

VERÓN, Eliseo. La semiosis social 2 – ideas, momentos, interpretantes. Buenos Aires: Paidos, 2013.

VERÓN, Eliseo. Teoria da midiatização: uma perspectiva semioantropológica e algumas de suas consequências. MATRIZes, São Paulo, v. 8, n. 1, p. 13-19, 2014.

Published

2021-09-21

How to Cite

PINHEIRO, Lidiane Santos de Lima. Discourse, mediatization and circulation of meanings in public relations. Organicom, São Paulo, Brasil, v. 18, n. 36, p. 129–138, 2021. DOI: 10.11606/issn.2238-2593.organicom.2021.171900. Disponível em: https://revistas.usp.br/organicom/article/view/171900.. Acesso em: 16 jul. 2024.