Politicization via organizational communication: a case study on the series “Solidariedade S.A.”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2021.173400

Keywords:

Politicization, organizational communication, engagement

Abstract

This paper we study the politicization of organizational communication. We analyzed the first 40 episodes of the serie “Solidariedade S.A.” from the news broadcasting Jornal Nacional, from Rede Globo de Televisão. Concept such as “organizational communication”, “politicizations” and “engagements” in discourse and audiovisual productions were our theoretical basis and the method of analysis was content analysis as an analytical resource, from the corpus we verified an approximation between journalism and branding of companies/brands engaged with their social and marketing realities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Danilo Postinguel, FIAM-FAAM

    Doutor em Comunicação e Práticas de Consumo pela Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM-SP).
    Mestre em Comunicação e Práticas de Consumo pela ESPM-SP.
    Especialista em marketing pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP).

References

ALVES, Soraia. Pesquisa coloca Magazine Luiza, Netflix e iFood como marcas transformadoras durante a pandemia. B9, São Paulo, 2020. Disponível em: https://bit.ly/30wEU2J. Acesso em: 22 jul. 2020.

ARAÚJO, Marcelo Marques. Brand journalism: a comunicação empresarial em interface com jornalismo, publicidade e relações públicas. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 42., 2019. Anais […]. Belém: UFPA, 2019. Disponível em: https://bit.ly/2DFscpo. Acesso em: 14 jul. 2020.

ATEM, Guilherme Nery. A lógica social da forma-consumo. Alceu, Rio de Janeiro, v. 12, n. 23, p. 100-111, 2011.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BALONAS, Sara. Publicidade sem códigos de barras: contributos para o conhecimento da publicidade a favor de causas sociais em Portugal. Braga: Húmus, 2011.

BRANDINI, Valéria. O consumo de causas sociais na era da midiatização digital. Ação Midiática, Curitiba, n. 14, p. 275-289, 2017.

CASAQUI, Vander. Por uma teoria da publicização: transformações no processo publicitário. Significação, São Paulo, v. 38, n. 36, p. 131-151, 2011.

DI FELICE, Massimo. Do público para as redes: a comunicação digital e as novas formas de participação social. São Caetano do Sul: Difusão, 2008.

DI FELICE, Massimo. Ser redes: o formismo digital dos movimentos net-ativistas. MATRIZes, São Paulo, v. 7, n. 2, p. 49-71, 2013.

GROHMANN, Rafael. A noção de engajamento: sentidos e armadilhas para a pesquisa em comunicação. Famecos, Porto Alegre, v. 25, n. 3, p. 1-17, 2018.

JAMESON, Fredric. Pós-modernismo: a lógica cultural do capitalismo tardio. São Paulo: Ática, 1996.

JORNAL NACIONAL. Solidariedade S.A. Rede Globo, Brasil, 2020. Disponível em: https://globoplay.globo.com/v/8482558/. Acesso em: 14 abr. 2020.

KLEIN, Naomi. Sem logo: a tirania das marcas em um planeta vendido. 2. ed. Rio de Janeiro: Record, 2002.

KOTLER, Philip; KARTAJAYA, Hermawan; SETIAWAN, Iwan. Marketing 4.0: mudança do tradicional para o digital. Coimbra: Actual, 2017.

KUNSCH, Margarida M. Krohling. Comunicação organizacional: conceitos e dimensões dos estudos e das práticas In: MARCHIORI, Marlene (org.). Faces da cultura e da comunicação organizacional. São Caetano do Sul: Difusão, 2006. p. 167-190.

LAZZARATO, Maurizio. As revoluções do capitalismo. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2006.

LEMOS, André. Cidade e mobilidade: telefones celulares, funções pós-massivas e territórios informacionais. MATRIZes, São Paulo, v. 1, n. 1, p. 121-137, 2007.

MACHADO, Mônica. Consumo e politização: discursos publicitários e novos engajamentos juvenis. Rio de Janeiro: Mauad X, 2011.

MICHETTI, Miqueli. O discurso da diversidade no universo corporativo: “institutos” empresariais de cultura e a conversão de capital econômico em poder político. Contemporânea, São Carlos, v. 7, n. 1, p. 119-146, 2017.

POSTINGUEL, Danilo. Masculinidades plurais, ativismos de marcas e ativismos de consumidores-fãs-fiscais. 2019. Tese (Doutorado em Comunicação e Práticas de Consumo) – Escola Superior de Propaganda e Marketing, São Paulo, 2019.

QUESSADA, Dominique. O poder da publicidade na sociedade consumida pelas marcas: como a globalização impõe produtos, sonhos e ilusões. São Paulo: Futura, 2003.

ROCHA, Rose de Melo. Comunicação e consumo: por uma leitura política dos modos de consumir. In: BACCEGA, Maria Aparecida (org.). Comunicação e culturas do consumo. São Paulo: Atlas, 2008.

SENNETT, Richard. A cultura do novo capitalismo. Rio de Janeiro: Record, 2006.

SILVA, Terezinha; SALGADO, Tiago Barcelos Pereira. Controvérsias em torno dos “Casais” de O Boticário: o acontecimento e a afetação dos públicos. Verso e Reverso, São Leopoldo, v. 30, n. 73, p. 58-69, 2016.

YIN, Robert K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 4. ed. Porto Alegre: Bookman, 2010.

Published

2021-07-12

How to Cite

POSTINGUEL, Danilo. Politicization via organizational communication: a case study on the series “Solidariedade S.A.”. Organicom, São Paulo, Brasil, v. 18, n. 35, p. 32–44, 2021. DOI: 10.11606/issn.2238-2593.organicom.2021.173400. Disponível em: https://revistas.usp.br/organicom/article/view/173400.. Acesso em: 3 jun. 2024.