The public opinion in literary and academic production of public relations in Brazil: 1960-2019

Authors

  • Gustavo Eugênio Hasse Becker Universidade Luterana do Brasil

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2020.173595

Keywords:

Communication, Public relations, Public opinion, Literary production, Academic production

Abstract

This article reports an investigation that mapped the literary and academic production of public relations in Brazil to understand the approaches on the subject of public opinion in the referred corpus. A consultation with university libraries, the National Library Foundation, and stricto sensu graduate programs took place for data collection, resulting in the identification of 20 books and six dissertations that discussed public opinion, and from which seven categories with different approaches emerged on the topic.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Gustavo Eugênio Hasse Becker, Universidade Luterana do Brasil

    Mestre em Comunicação Social pela PUC-RS.
    Especialista em Marketing pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS).
    Graduado em Relações Públicas pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (Unisinos).
    Professor dos cursos de Comunicação e Marketing da Universidade Luterana do Brasil (Ulbra).
    Integra o Grupo de Pesquisa Ensino e Prática de Comunicação (GPEPcom), vinculado à PUC-RS.
    Integrou a gestão 2013/2015 do Conselho Federal de Profissionais de Relações Públicas (Conferp).
    Integrou as gestões 2004/2006 e 2007/2009 do Conselho Regional de Profissionais de Relações Públicas (Conrerp, 4ª Região).

References

AUGRAS, Monique. Opinião pública: teoria e pesquisa. Petrópolis, RJ: Vozes, 1974.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

BLUMER, Gerbert. A massa, o público e a opinião pública. In: COHN, Gabriel (org.). Comunicação e indústria cultural. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1978.

CATTO, Camilo. Persuasão, manipulação e opinião pública: dos clássicos às críticas. Cadernos da Escola de Comunicação. Curitiba, v. 1, n. 6, p. 1-9, 2008.

CHILDS, Harwood L. Relações públicas, propaganda e opinião pública. Rio de Janeiro: FGV, 1976.

FARIAS, Luiz Alberto de. Opiniões voláteis: opinião pública e construção de sentido. São Bernardo do Campo: Metodista, 2019.

FORTES, Waldyr Gutierrez. Relações públicas no campo do transmarketing: contribuição à administração estratégica praticada nas organizações. 1993. Tese (Doutorado em Ciências da Comunicação) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1993.

HABERMAS, Jürgen. Mudança estrutural da esfera pública. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 2003.

HOHLFELDT, Antonio Carlos. Os campos das relações públicas e das teorias da comunicação. In: MOURA, Cláudia Peixoto de; FOSSATTI, Nelson (org.). Práticas acadêmicas em relações públicas: processos, pesquisas, aplicações. Porto Alegre: Sulina, 2011.

MAQUIAVEL, Nicolau. O príncipe. São Paulo: Hemus, 1977.

MORAES, Roque. Uma tempestade de luz: a compreensão possibilitada pela análise textual qualitativa. Porto Alegre: PUCRS; Mimeo, 2002.

RICHARDSON, Roberto Jarry. Pesquisa social: métodos e técnicas. São Paulo: Atlas, 1999.

SILVA, Christiani Margareth de Menezes e. O conceito de doxa (opinião) em Aristóteles. Linha D’Água, São Paulo, v. 29, n. 2, p. 43-67, 2016.

SILVA, Daniel Reis. Relações públicas, ciência e opinião: lógicas de influência na produção de (in)certezas. 2017. Tese (Doutorado em Comunicação Social) – Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2017.

TARDE, Gabriel. A opinião e as massas. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

Published

2020-12-21

How to Cite

BECKER, Gustavo Eugênio Hasse. The public opinion in literary and academic production of public relations in Brazil: 1960-2019. Organicom, São Paulo, Brasil, v. 17, n. 33, p. 80–97, 2020. DOI: 10.11606/issn.2238-2593.organicom.2020.173595. Disponível em: https://revistas.usp.br/organicom/article/view/173595.. Acesso em: 20 jul. 2024.