The creation of a place branding from political statements: cities as discursive organizations

Authors

  • Rodrigo Maurício Freire Soares Universidade do Estado da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2021.185145

Keywords:

Place branding, Political speech, Cities

Abstract

This article aims to discuss the association between political discourse and the symbolic aspects that integrate the idea of place branding from the perspectives of discourse, city branding, and brand (Semprini, 2006). The results indicate that the political discourse is a key component of city vision, comprising an element of the government–population communication contract.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Rodrigo Maurício Freire Soares, Universidade do Estado da Bahia

    Professor do curso de Relações Públicas da Universidade do Estado da Bahia (Uneb). Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Cultura Contemporâneas da Universidade Federal da Bahia (UFBA). Pesquisador do Grupo de Estudos de Comunicação, Política e Redes Digitais (CP-Redes) da UFBA. Mestre em Desenvolvimento e Gestão Social pela UFBA. Graduado em Comunicação Social – Relações Públicas pela Uneb.

References

CANEVACCI, Massimo. A Cidade Polifônica: ensaio sobre a antropologia da comunicação urbana. Tradução de Cecília Prada. São Paulo: Studio Nobel, 1993.

CHARAUDEAU, Patrick. A conquista da opinião pública: como o discurso manipula as escolhas políticas. São Paulo: Contexto, 2016.

CHARAUDEAU, Patrick. Análise do discurso: controvérsias e perspectivas. In: MARI, Hugo; PIRES, Sueli; CRUZ, Amadeu Roselli; MACHADO, Ida Lúcia (org.). Fundamentos e dimensões da análise do discurso. Belo Horizonte: Carol Borges, 1999. p. 27-43.

CHARAUDEAU, Patrick. Discurso das mídias. São Paulo: Contexto 2006b.

CHARAUDEAU, Patrick. Discurso político. São Paulo: Contexto, 2006a.

FAIRCLOUGH, Norman. Discurso e mudança social. Brasília, DF: Editora da UnB, 2008.

FISCHER, Tânia. Gestão contemporânea, cidades estratégicas: aprendendo com fragmentos e configurações do local. In: FISCHER, Tânia. Gestão Contemporânea: cidades estratégicas e organizações locais. Rio de Janeiro: Editora da FGV, 1996. p. 13-23.

HJARVARD, Stig. The mediatization of society: a theory of the media as agents of social and cultural change. Nordicom Review, Göteborg, v. 29, n. 2, p. 105-134, 2008.

KAPFERER, Jean-Noel. As marcas, capital da empresa – criar e desenvolver marcas fortes. São Paulo: Bookman, 1991.

KAVARATZIS, Mihalis; ASHWORTH, Gregory John. City branding: an effective assertion of identity or a transitory marketing trick? Place Brand Public Diplomacy, n. 2, p. 183-194, 2006.

LOWIE, Robert H. Organização social. In: PIERSON, Donald (org.) Estudos de organização social. São Paulo: Martins, 1970. v. 2, p. 139-155.

LYNCH, Kevin. The image of the city. Cambridge: The MIT Press, 1960.

SANTOS, Milton. A natureza do espaço: técnica e tempo, razão e emoção. São Paulo: Hucitec, 1996.

SEMPRINI, Andrea. A marca pós-moderna. São Paulo: Estação da Letras, 2006.

SIMÕES, Roberto Porto. Relações Públicas e micropolítica. São Paulo: Summus, 2001.

SIMÕES, Roberto Porto. Relações Públicas: função política. 3. ed. São Paulo: Summus, 1995.

SODRÉ, Muniz. Antropológica do espelho: uma teoria da comunicação linear e em rede. Petrópolis: Vozes, 2002.

STRÖMBÄCK, Jesper; KIOUSIS, Spiro. Political public relations: principles and applications. New York: Taylor & Francis, 2011.

VERÓN, Eliseo. A produção de sentido. São Paulo: Cultrix, 1980.

VERÓN, Eliseo. Esquema para el análisis de la mediatización. Diálogos de la Comunicación, Lima, n. 48, p. 9-17, 1997.

Published

2021-09-21

How to Cite

SOARES, Rodrigo Maurício Freire. The creation of a place branding from political statements: cities as discursive organizations. Organicom, São Paulo, Brasil, v. 18, n. 36, p. 162–173, 2021. DOI: 10.11606/issn.2238-2593.organicom.2021.185145. Disponível em: https://revistas.usp.br/organicom/article/view/185145.. Acesso em: 4 jul. 2024.