The creation of a place branding from political statements: cities as discursive organizations
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2021.185145Keywords:
Place branding, Political speech, CitiesAbstract
This article aims to discuss the association between political discourse and the symbolic aspects that integrate the idea of place branding from the perspectives of discourse, city branding, and brand (Semprini, 2006). The results indicate that the political discourse is a key component of city vision, comprising an element of the government–population communication contract.
Downloads
References
CANEVACCI, Massimo. A Cidade Polifônica: ensaio sobre a antropologia da comunicação urbana. Tradução de Cecília Prada. São Paulo: Studio Nobel, 1993.
CHARAUDEAU, Patrick. A conquista da opinião pública: como o discurso manipula as escolhas políticas. São Paulo: Contexto, 2016.
CHARAUDEAU, Patrick. Análise do discurso: controvérsias e perspectivas. In: MARI, Hugo; PIRES, Sueli; CRUZ, Amadeu Roselli; MACHADO, Ida Lúcia (org.). Fundamentos e dimensões da análise do discurso. Belo Horizonte: Carol Borges, 1999. p. 27-43.
CHARAUDEAU, Patrick. Discurso das mídias. São Paulo: Contexto 2006b.
CHARAUDEAU, Patrick. Discurso político. São Paulo: Contexto, 2006a.
FAIRCLOUGH, Norman. Discurso e mudança social. Brasília, DF: Editora da UnB, 2008.
FISCHER, Tânia. Gestão contemporânea, cidades estratégicas: aprendendo com fragmentos e configurações do local. In: FISCHER, Tânia. Gestão Contemporânea: cidades estratégicas e organizações locais. Rio de Janeiro: Editora da FGV, 1996. p. 13-23.
HJARVARD, Stig. The mediatization of society: a theory of the media as agents of social and cultural change. Nordicom Review, Göteborg, v. 29, n. 2, p. 105-134, 2008.
KAPFERER, Jean-Noel. As marcas, capital da empresa – criar e desenvolver marcas fortes. São Paulo: Bookman, 1991.
KAVARATZIS, Mihalis; ASHWORTH, Gregory John. City branding: an effective assertion of identity or a transitory marketing trick? Place Brand Public Diplomacy, n. 2, p. 183-194, 2006.
LOWIE, Robert H. Organização social. In: PIERSON, Donald (org.) Estudos de organização social. São Paulo: Martins, 1970. v. 2, p. 139-155.
LYNCH, Kevin. The image of the city. Cambridge: The MIT Press, 1960.
SANTOS, Milton. A natureza do espaço: técnica e tempo, razão e emoção. São Paulo: Hucitec, 1996.
SEMPRINI, Andrea. A marca pós-moderna. São Paulo: Estação da Letras, 2006.
SIMÕES, Roberto Porto. Relações Públicas e micropolítica. São Paulo: Summus, 2001.
SIMÕES, Roberto Porto. Relações Públicas: função política. 3. ed. São Paulo: Summus, 1995.
SODRÉ, Muniz. Antropológica do espelho: uma teoria da comunicação linear e em rede. Petrópolis: Vozes, 2002.
STRÖMBÄCK, Jesper; KIOUSIS, Spiro. Political public relations: principles and applications. New York: Taylor & Francis, 2011.
VERÓN, Eliseo. A produção de sentido. São Paulo: Cultrix, 1980.
VERÓN, Eliseo. Esquema para el análisis de la mediatización. Diálogos de la Comunicación, Lima, n. 48, p. 9-17, 1997.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Rodrigo Maurício Freire Soares
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
A submissão implica a cessão de direitos da primeira publicação à revista Organicom, sem pagamento. Os autores podem estabelecer por separado acordos adicionais para a distribuição não exclusiva de versão da obra publicada na revista (como colocar em um repositório institucional ou publicar um livro), com o devido reconhecimento de sua publicação inicial na revista Organicom.