Between business and public interests: organizational communication impacts in the face of disinformation
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2021.188021Keywords:
Organizational communication, Disinformation, covid-19, Public interest, Business interestsAbstract
This study aims to analyze business initiatives to combat COVID-19, facing the problem of disinformation, to reflect on the public impact of organizational communication. Based on a theoretical foundation to contextualize the debate, we did a Critical Discourse Analysis of the initial communication strategies of the Unidos Pela Vacina (United for Vaccines) movement. The results suggest questions about the boundary between business and public interests in companies’ social impact actions.
Downloads
References
BALDISSERA, Rudimar; STOCKER, Pâmela. Comunicação organizacional e ethos discursivo: estratégias para falar de si nos anúncios dos bancos. In: MARQUES, Ângela Cristina Salgueiro; OLIVEIRA, Ivone de Lourdes. Comunicação organizacional: dimensões epistemológicas e discursivas. Belo Horizonte: Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas da UFMG, 2015. p. 146-162.
CARARETO, Mariana; ANDRELO, Roseane; RUÃO, Teresa. O impacto da comunicação organizacional na sociedade: reflexões iniciais a partir da percepção de gestores em agências de comunicação. In: CONGRESSO ABRAPCORP, 14., 2020, Bauru. Anais […]. Bauru: Unesp, 2020. p. 1-12.
CARDOSO, Thais. Desinformação sobre vacina da covid-19 aumenta com o início da imunização. Jornal da USP, São Paulo, 23 fev. 2021. Disponível em: https://bit.ly/3AwwMOz. Acesso em: 10 jun. 2021.
DEETZ, Stanley. Comunicação organizacional: fundamentos e desafios. In: MARCHIORI, Marlene (org.). Comunicação e organização: reflexões, processos e práticas. São Caetano do Sul: Difusão, 2010. p. 83-102.
DUNKER, Christian. Subjetividade em tempos de pós-verdade. In: DUNKER, Christian; TEZZA, Cristóvão; FUKS, Julián; TIBURI, Marcia; SAFATLE, Vladimir. Ética e pós-verdade. Porto Alegre: Dublinense, 2017. p. 9-41.
EDELMAN. Relatório especial: confiança nas marcas e pandemia de coronavírus. [S. l.], 2020. Disponível em: https://bit.ly/3n6dCKx. Acesso em: 10 jun. 2021.
EDELMAN. Trust Barometer: Global Report. [S. l.], 2021. Disponível em: https://bit.ly/3DSjazb. Acesso em: 10 jun. 2021.
EDWARDS, Lee. Comunicação, poder organizacional e democracia. In: MAINIERI, Tiago; MARQUES, Ângela (org.). Comunicação e poder organizacional: enfrentamentos discursivos, políticos e estratégicos. Goiânia: UFG, 2018. p. 23-48.
FERREIRA, J. R. S.; LIMA, P. R. S.; SOUZA, E. D de. Desinformação, infodemia e caos social: impactos negativos das fake news no cenário da covid-19. Em Questão, Porto Alegre, v. 27, n. 1, p. 30-53, 2021. doi: https://doi.org/10.19132/1808-5245271.30-53.
GARCIA, Marc Amorós. Fake news: La verdad de las noticias falsas. Barcelona: Plataforma, 2018.
IHLEN, Øyvind; VERHOEVEN, Piet. Organization-society relationship. In: SCOTT, Craig R.; LEWIS, Laurie; BARKER, James R.; KEYTON, Joann; KUHN, Timothy; TURNER, Paaige K. The International Encyclopedia of Organizational Communication. Chichester: John Wiley&Sons, 2017. p. 1759.
IHLEN, Øyvind; VAN RULER, Betteke. Introduction: Applying social theory to public relations. In: IHLEN, Øyvind; VAN RULER, Betteke; FREDRIKSSON, Magnus (org.). Public relations and social theory: key figures and concepts. New York: Routledge, 2009. p. 1-20.
KOSCHMANN, Matt. What is organizational communication? University of Colorado Boulder, Boulder, 2012.
MUMBY, Dennis K.; STOHL, Cynthia. Disciplining organizational communication studies. Management Communication Quarterly, London, v. 10, n. 1, p. 50-72, 1996. doi: https://doi.org/10.1177/0893318996010001004.
OLIVEIRA, Ivone de Lourdes; PAULA, Maria Aparecida de. Interações na contemporaneidade e mudanças paradigmáticas: organização, comunicação e estratégias. Revista Académica del Foro Iberoamericano sobre Estrategias de Comunicación, Buenos Aires, v. 5, n. 14, p. 31-51, 2010.
ORLANDI, Eni Pulcinelli. Análise de discurso: princípios e procedimentos. 2. ed. Campinas: Pontes, 2000.
PINTO, Pâmela Araujo; BRASILEIRO, Felipe Sá; ANTUNES, Maria João L.; ALMEIDA, Ana Margarida P. Covid-19 no Instagram: práticas de comunicação estratégica das autoridades de saúde durante a pandemia. Comunicação Pública, Lisboa, v. 15, n. 29, 2020. doi: https://doi.org/10.4000/cp.11288.
POZOBON, Rejane de Oliveira; KEGLER, Bruno. Fake news, pós-verdade e os limites (ou desafios) da opinião pública na sociedade da plataforma. Organicom, São Paulo, v. 18, n. 34, p. 48-57, 2020. doi: https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2021.170515.
PUTNAM, Linda L.; MUMBY, Dennis K. Introduction: advancing theory and research in organizational communication. In: PUTNAM, Linda L.; MUMBY, Dennis K. (ed.). The SAGE Handbook of Organizational Communication. 3. ed. Thousand Oaks: Sage, 2014. p. 1-18.
SANTOS, Marli dos; CAPRINO, Mônica Pegurer. Covid-19 e desinformação: ações de fact checking e educação midiática. Comunicação & Inovação, São Caetano do Sul, v. 21, n. 47, p. 39-62, 2020.
VAN DIJK, Teun. A. Discurso, notícia e ideologia: estudos na análise crítica do discurso. Famalicão: Campo das Letras, 2005.
WARDLE, Claire; DERAKHSHAN, Hossein. Information disorder: toward an interdisciplinary framework for research and policy making. Strasbourg: Council Europe, 2017.
ZOLLER, Heather M. Power and resistance in organizational communication. In: PUTNAM, Linda L.; MUMBY, Dennis K. (ed.). The SAGE Handbook of Organizational Communication. 3. ed. Thousand Oaks: Sage, 2014. p. 595-618.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Renata Calonego, Mariana Carareto, Roseane Andrelo
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
A submissão implica a cessão de direitos da primeira publicação à revista Organicom, sem pagamento. Os autores podem estabelecer por separado acordos adicionais para a distribuição não exclusiva de versão da obra publicada na revista (como colocar em um repositório institucional ou publicar um livro), com o devido reconhecimento de sua publicação inicial na revista Organicom.