Teaching and practice of research in organizational communication and public relations in the pandemic context
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2022.194319Keywords:
Metodología, Investigación técnico-científica, Comunicación organizacional, Relaciones públicasAbstract
In the face of the socio-organizational resignification imposed by the COVID-19 pandemic, our text, of scientific-academic character, reflects the challenges of the teaching and practice of research. Furthermore, it shows some exercises we understand as facilitators of the scientific work of investigation in the scope of academic methodology, inserted in the emergency remote learning modality for the undergraduate programs of Public Relations.
Downloads
References
BAIRAGI, Vinayak; MUNOT, Mousami (org.). Research methodology: a practical and scientific approach. New York: CR Press, 2019.
BARICHELLO, Eugenia Mariano da Rocha. A autoria na elaboração de uma tese. In: MOURA, Claúdia Peixoto; LOPES, Maria Immacolata Vassallo (org.). Pesquisa em Comunicação: Metodologias e práticas acadêmicas. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2016. p. 129-150.
BRAGA, José Luiz. A prática da pesquisa em comunicação – abordagem metodológica como tomada de decisões. E-Compós, Brasília, DF, v. 14, n. 1, p. 1-33, 2011. doi: https://doi.org/10.30962/ec.665.
BRAGA, José Luiz. Aprender metodologia ensinando pesquisa: incidências mútuas entre metodologia pedagógica e metodologia científica. In: MOURA, Claúdia Peixoto; LOPES, Maria Immacolata Vassallo (org.). Pesquisa em Comunicação: Metodologias e práticas acadêmicas. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2016. p. 77-98.
ECO, Umberto. Como se faz uma tese. 9. ed. São Paulo: Perspectiva, 1977.
FERNANDES, Fabio Frá; BARICHELLO, Eugenia Mariano da Rocha. Interações sócio-organizacionais midiatizadas: ensaio sobre a intensificação da mediação técnica em meio à pandemia da covid-19. Rizoma, Santa Cruz do Sul, v. 9, n. 1, p. 122-140, 2021. doi: https://doi.org/10.17058/rzm.v9i1.16428.
FRANÇA, Vera Veiga. O objeto da comunicação/a comunicação como objeto. In: HOHLFELDT, Luiz Antonio; MARTINO, Luiz C.; FRANÇA, Vera Veiga (org.). Teorias da comunicação: conceitos, escolas e tendências. 15. ed. Petrópolis: Vozes, 2015. p. 9-60.
KALE, Geetanjali; JAYANTH, Jayaram. Introduction to research. In: BAIRAGI, Vinayak; MUNOT, Mousami (org.). Research methodology: a practical and scientific approach. New York: CR Press, 2019. p. 1-24.
LOCHAROENRAT, Kitsakorn. Research methodologies for beginners. Singapore: Pan Stanford, 2017.
LOPES, Maria Immacolata. Proposta de um modelo metodológico para o ensino da pesquisa em comunicação. In: MOURA, Claúdia Peixoto; LOPES, Maria Immacolata Vassallo (org.). Pesquisa em comunicação: metodologias e práticas acadêmicas. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2016. p. 99-107.
MAGALHÃES, Rodrigo Cesar da Silva. Pandemia de covid-19, ensino remoto e a potencialização das desigualdades educacionais. História, Ciências, Saúde-Manguinhos, Rio de Janeiro, v. 28, n. 3, p. 1263-1267, 2021. doi: https://doi.org/10.1590/S0104-59702021005000012.
NAGMODE, Manoj. Literature survey and problem statemente. In: BAIRAGI, Vinayak; MUNOT, Mousami (org.). Research methodology: a practical and scientific approach. New York: CR Press, 2019. p. 25-69.
SILVEIRA, Ada Cristina Machado; BARICHELLO, Eugenia Mariano da Rocha. Sobre a possibilidade de ensinar o labor científico da investigação: indagações acerca da prática metodológica acadêmica. In: BARICHELLO, Eugenia Mariano da Rocha; RUBLESCKI, Anelise (org.). Pesquisa em comunicação: olhares e abordagens. Santa Maria: Facos-UFSM, 2014. p. 205-228.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Fábio Frá Fernandes, Eugenia Barichello
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
A submissão implica a cessão de direitos da primeira publicação à revista Organicom, sem pagamento. Os autores podem estabelecer por separado acordos adicionais para a distribuição não exclusiva de versão da obra publicada na revista (como colocar em um repositório institucional ou publicar um livro), com o devido reconhecimento de sua publicação inicial na revista Organicom.