Contributions of a sectoral body that promote the achievement of the SDG 4 targets in Brazil

Authors

  • Thiago Severo Gonçalves Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
  • Ana Clarissa Matte Zanardo dos Santos Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
  • Vicente Reis Medeiros Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2022.201222

Keywords:

Education, Sustainable development, Sustainable development goal, Education management, Sectorial representation organizations

Abstract

This research presents how the FECOMÉRCIO-RS/SESC/SENAC System contributes to achieving the goals of Sustainable
Development Goal (SDG) 4. To this end, a qualitative study was carried out with interviews, participant observation and document
analysis. Among the results, a fourth approach was identified that adds to those indicated by Ruiz-Mallén and Heras (2020),
the active-transforming management of education, and it was evidenced that interactor partnerships are relevant measures
to achieve SDG 4.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Thiago Severo Gonçalves, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

    Mestrado em Administração pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS).
    Especialização em Gestão Escolar, Tecnologias Educacionais e Pedagogia Empresarial.
    Graduação em Administração pelo Instituto Educacional do Rio Grande do Sul (IERGS) e em
    Gestão de Recursos Humanos pela Faculdade Senac Porto Alegre (FSPOA).

  • Ana Clarissa Matte Zanardo dos Santos, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

    Pós-Doutorado pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) e pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (Unisinos).
    Doutorado e mestrado em Administração pela Unisinos.
    Especialização em Docência Superior na Contemporaneidade pela Universidade de Caxias do Sul (UCS) e em Secretariado Executivo com Ênfase em Gestão Empreendedora pela Unisinos.
    Professora e pesquisadora da Escola de Negócios da PUCRS e coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Administração (PPGAd) da PUCRS.
    Facilitadora na Metodologia LEGO® SERIOUS PLAY® certificada pela Association of Master Trainers.

  • Vicente Reis Medeiros, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

    Doutorando em Administração pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS).

References

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2009.

BOEREN, Ellen. Understanding Sustainable Development Goal (SDG) 4 on “quality education” from micro, meso and macro perspectives. International Review of Education, New York, v. 65, p. 277-294, 2019. doi: https://doi.org/10.1007/s11159-019-09772-7.

BRAENDLE, Udo; RAHDARI, Amir Hossein; DEHKORDI, Hassan Farajzadeh. Promoting responsible business practices: a case of chambers of commerce. Revista Internacional de Organizaciones, Tarragona, n. 16, p. 41-58, 2016.

BROCKMANN, Erich N.; LACHO, Kenneth J. Benefits of chamber of commerce membership: large vs. small population centers. The Entrepreneurial Executive, Arden, v. 20, p. 31-38, 2015.

CHANKSELIANI, Maia; QORABOYEV, Ikboljon; GIMRANOVA, Dilbar. Higher education contributing to local, national, and global development: new empirical and conceptual insights. Higher Education, New York, v. 81, p. 109-127, 2021. doi: https://doi.org/10.1007/s10734-020-00565-8.

FLEACĂ, Eelena; FLEACĂ, Bogdan; MAIDUC, Sanda. Aligning strategy with Sustainable Development Goals (SDGs): process scoping diagram for entrepreneurial higher education institutions (HEIs). Sustainability, Basel, v. 10, n. 4, p. 1-17, 2018. doi: https://doi.org/10.3390/su10041032.

KAAG, Mayke. Linking-In through education? Exploring the educational question in Africa from the perspective of flows and (dis) connections. Sustainability, Basel, v. 10, n. 2, p. 1-9, 2018. doi: https://doi.org/10.3390/su10020496.

MAENNIG, Wolfgang; ÖLSCHLÄGER, Michaela; SCHMIDT-TRENZ, Hans-Jörg. Organisations and regional innovative capability: the case of the chambers of commerce and industry in Germany. Environment and Planning C: government and policy, n. 33, n. 4, p. 811-827, 2015. doi: https://doi.org/10.1068/c12201b.

MCCOWAN, Tristan. Universities and the post-2015 development agenda: an analytical framework. Higher Education, New York, v. 72, p. 505-523, 2016. doi: https://doi.org/10.1007/s10734-016-0035-7.

MOLTHAN-HILL, Petra et al. Reducing carbon emissions in business through Responsible Management Education: influence at the micro-, meso- and macro-levels. The International Journal of Management Education, Amsterdam, v. 18, n. 1, p. 1-22, 2020. doi: https://doi.org/10.1016/j.ijme.2019.100328.

NAÇÕES UNIDAS BRASIL. Objetivo de desenvolvimento sustentável 4: educação de qualidade. Brasília, DF: ONU Brasil, c2022. Disponível em: https://brasil.un.org/pt-br/sdgs/4. Acesso em: 14 out. 2022.

OKOLI, Chitu. Guia para realizar uma revisão sistemática da literatura. Em Foco, v. 9, n. 1, e748, 2019. doi: https://doi.org/10.18264/ eadf.v9i1.748.

PNUD. Acompanhando a agenda 2030 para o desenvolvimento sustentável: subsídios iniciais do Sistema das Nações Unidas no Brasil sobre a identificação de indicadores nacionais referentes aos Objetivos de Desenvolvimento Sustentável. Brasília, DF: PNUD, 2015. Disponível em: https://www.br.undp.org/content/brazil/pt/home/library/ods/acompanhando-a-agenda-2030. html. Acesso em: 22 ago. 2020.

PURCELL, Wendy Maria; HENRIKSEN, Heather; SPENGLER, John D. Universities as the engine of transformational sustainability toward delivering the sustainable development goals: “living labs” for sustainability. International Journal of Sustainability in Higher Education, Bingley, v. 20, n. 8, p. 1343-1357, 2019. doi: http://doi.org/10.1108/IJSHE-02-2019-0103. RUIZ-

MALLÉN, Isabel; HERAS, María. What sustainability? Higher education institutions’ pathways to reach the Agenda 2030 goals. Sustainability, Basel, v. 12, n. 4, p. 1-18, 2020. doi: https://doi.org/10.3390/su12041290.

SUNTHONKANOKPONG, Wisuit; MURPHY, Elizabeth. Quality, equity, inclusion and lifelong learning in pre-service teacher education. Journal of Teacher Education for Sustainability, Warsaw, v. 21 n. 2, p. 91-104, 2019. doi: https://doi.org/10.2478/jtes- 2019-0019.

YIN, Robert K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 3. ed. Porto Alegre: Bookman, 2005.

Published

2022-11-23

How to Cite

GONÇALVES, Thiago Severo; SANTOS, Ana Clarissa Matte Zanardo dos; MEDEIROS, Vicente Reis. Contributions of a sectoral body that promote the achievement of the SDG 4 targets in Brazil. Organicom, São Paulo, Brasil, v. 19, n. 39, p. 100–112, 2022. DOI: 10.11606/issn.2238-2593.organicom.2022.201222. Disponível em: https://revistas.usp.br/organicom/article/view/201222.. Acesso em: 29 may. 2024.