Artificial intelligence and reputational threat

Authors

  • Marianna Abdo Gonçalves Faculdade Cásper Líbero

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2024.220397

Keywords:

Artificial intelligence, Organizational communication, Crisis management, Reputation

Abstract

The use of artificial intelligence to create and distort images and voices is already a reality that affects organizations. This reality, associated with the rapid spread due to the digitalization of communication, threatens institutional narratives and discourses, generating image crises. Therefore, this reflection aims to discuss the need to predict these new threats in reputational management processes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Marianna Abdo Gonçalves, Faculdade Cásper Líbero

    Especialista em Comunicação Organizacional e Relações Públicas pela Faculdade Cásper Líbero. Graduada em Jornalismo pela Universidade Metodista de São Paulo Gestora de Comunicação Institucional no Grupo Ultra.

References

ABERJE – Núcleo de Pesquisas. Tendências da Comunicação Organizacional 2023. São Paulo: Aberje, 2023. Disponível em: https://bit.ly/49FMsR5. Acesso em: 9 dez. 2023.

GALVÃO denuncia montagem de sua voz com IA em vídeo sobre disputa na CBF: ‘Pessoas sem caráter’. Estadão, 5 dez. 2023. Disponível em: https://www.estadao.com.br/esportes/futebol/galvao-bueno-montagem-cbf-ednaldo-rodrigues-npres/. Acesso em: 9 dez. 2023.

GAVIOLI, Allan. Inteligência artificial imita voz de CEO em roubo de US$ 243 mil. InfoMoney, 04 set. 2019. Disponível em: https://www.infomoney.com.br/negocios/inteligencia-artificial-imita-voz-de-ceo-em-roubo-de-us-243-mil/. Acesso em: 1 fev. 2024.

PESQUISA MSL: brasileiros são mais preocupados para o uso da Inteligência Artificial na comunicação. Rede Aberje, 5 dez. 2018.

Disponível em: https://www.aberje.com.br/pesquisa-msl-brasileiros-sao-mais-preocupados-para-o-uso-da-inteligencia-artificial-na-comunicacao/. Acesso em: 9 dez. 2023.

SAAD, Elizabeth. Comunicação organizacional contemporânea: o paradigma da digitalização. PAULUS, São Paulo, v. 6, n. 12, p. 17-27, 2023. doi: https://doi.org/10.31657/rcp.v6i12.631.

TERRA, Carolina Frazon; RAPOSO, João Francisco. Relações Públicas e Comunicação orientadas aos dados: realidade ou necessidade contemporânea? Revista Interfaces da Comunicação, São Paulo, v. 1, n. 1, p. 1-14, 2023. doi: https://doi.org/10.11606/issn.2965-7474.v1i1p1-14.

Published

2024-05-27

How to Cite

GONÇALVES, Marianna Abdo. Artificial intelligence and reputational threat. Organicom, São Paulo, Brasil, v. 21, n. 44, p. 180–185, 2024. DOI: 10.11606/issn.2238-2593.organicom.2024.220397. Disponível em: https://revistas.usp.br/organicom/article/view/220397.. Acesso em: 4 dec. 2024.