ESG and technology: how do companies disclose environmental, social, and governance aspects in the digital world?
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2024.220551Keywords:
Communication, ESG, Technology and communication, Responsible companies, Data analysisAbstract
This study aims to verify corporate actions to disseminate environmental, social, and governance practices in the digital world. It was supported by discussions on environmental, social, and governance practices; technology, and communication. The identification of the most responsible companies (2013-2022) was carried out using the corporate reputation business monitor, especially Natura, Itaú Unibanco, and Grupo Boticário. To analyze the pages about environmental, social, and governance practices, the platforms Semrush and SimilarWeb measured statistics and audiences, whereas Nielsen’s 10 heuristics guided the evaluation of user experience.
Downloads
References
ALMEIDA, Fernando. Os desafios da sustentabilidade: uma ruptura urgente. Rio de Janeiro: Elsevier, 2007.
BERNERS-LEE, Tim; FISCHETTI, Mark. Weaving the web: the original design and ultimate destiny of the world wide web by its inventor. New York: Harper Business, 2000.
CASTELLS, Manuel. A galáxia da internet: reflexões sobre a internet, os negócios e a sociedade. Rio de Janeiro: Zahar, 2003.
GALLOWAY, Alexander R. Protocol: how control exists after decentralization. Cambridge, Massachusetts: MIT Press, 2004.
GONÇALVES, Virgínia Nicolau. ESG é Assunto de Investidores. In: Caderno de comunicação da agenda ESG com o mercado e investidores. Rio de Janeiro: Conselho Empresarial Brasileiro para o Desenvolvimento Sustentável ,2023. Disponível em: https://cebds.org/wp-content/uploads/2023/10/CEBDS_CadernoSustentabilidade-out_2023.pdf. Acesso em: 4 nov. 2023.
GUTTILLA, Rodolfo Witzig. Como implementar uma estratégia ESG: do propósito à ação. São Paulo: Aberje, 2023.
JOSGRILBERG, Fabio Botelho; SENADOR, André. ESG, reputação e “a razão da simpatia, do poder, do algo mais e da alegria”. In: NASCIMENTO, Juliana Oliveira (coord.). ESG: O cisne verde e o capitalismo de stakeholder – a tríade regenerativa do futuro global. São Paulo: Thomson Reuters Brasil, 2022. p. 251-262.
NIELSEN, Jakob. 10 Usability Heuristics for User Interface Design. Nielsen Norman Group, [s. l.], 24 abr. 1994. Disponível em: https://www.nngroup.com/articles/ten-usability-heuristics/. Acesso em: 22 nov. 2023.
RANKING Merco de responsabilidade ESG. Monitor Empresarial de Reputação Corporativa, entre 2013 e 2022. Disponível em: https://www.merco.info/br/ranking-merco-responsabilidad-gobierno-corporativo. Acesso em: 2 out. 2023.
TERRA, Carolina Frazon. Relações Públicas na era dos megafones digitais. In: FARIAS, Luiz Alberto de (org.). Relações públicas estratégicas: técnicas, conceitos e instrumentos. São Paulo: Summus, 2011. p. 263-284.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Luiz-Alberto de Farias, Rafael Vergili, Roberta Beatriz Attene
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
A submissão implica a cessão de direitos da primeira publicação à revista Organicom, sem pagamento. Os autores podem estabelecer por separado acordos adicionais para a distribuição não exclusiva de versão da obra publicada na revista (como colocar em um repositório institucional ou publicar um livro), com o devido reconhecimento de sua publicação inicial na revista Organicom.