Information, communication and commitment: a challenge for internal audience engagement

Authors

  • Ana Cristina Fachinelli Universidade de Caxias do Sul. Centro de Ciências da Comunicação
  • Jane Rech Universidade de Caxias do Sul. Curso de Relações Públicas
  • Cintia Paese Giacomelo Universidade de Caxias do Sul
  • Grazielle Betina Brandt Universidade de Santa Cruz do Sul. Curso de Comunicação Social
  • Mariana Tiburi Manozzo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2013.139202

Keywords:

Information. Communication. Commitment. Corporate social responsibility.

Abstract

When considering social implications of their activities, organizations find it challenging to engage stakeholders. This article discusses this topic from the organization internal audience perspective, since their engagement level in corporate projects may vary according to their commitment to the organization. The purpose of this research was to study information and communication and how they are related to commitment. Data were collected using measurement scales, and analyzed with multivariate statistical techniques. The results indicated that employees who are pleased with the information they receive from their managers, and who have greater access to strategic information and vertical communication, tend to show higher commitment levels.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ana Cristina Fachinelli, Universidade de Caxias do Sul. Centro de Ciências da Comunicação
    Doutora em Ciências da Informação e da Comunicação pela Université de Poitiers, França. Pós-doutora em Inteligência Estratégica pela Universidad de Deusto, Espanha. Professora do Centro de Ciências da Comunicação e do Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade de Caxias do Sul (UCS).
  • Jane Rech, Universidade de Caxias do Sul. Curso de Relações Públicas
    Doutora em Comunicação Social pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUC-RS). Coordenadora do Curso de Relações Públicas no Centro de Ciências da Comunicação na Universidade de Caxias do Sul (UCS).
  • Cintia Paese Giacomelo, Universidade de Caxias do Sul
    Doutora em Administração pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Professora da Universidade de Caxias do Sul (UCS).
  • Grazielle Betina Brandt, Universidade de Santa Cruz do Sul. Curso de Comunicação Social
    Doutora em Desenvolvimento Regional pela Université du Québec, Canadá. Professora do curso de Comunicação Social e docente colaboradora do programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Regional na Universidade de Santa Cruz do Sul (Unisc).
  • Mariana Tiburi Manozzo
    Bacharel em Comunicação Social – Relações Públicas, pela Universidade de Caxias do Sul (UCS).

Published

2013-12-28

How to Cite

FACHINELLI, Ana Cristina; RECH, Jane; GIACOMELO, Cintia Paese; BRANDT, Grazielle Betina; MANOZZO, Mariana Tiburi. Information, communication and commitment: a challenge for internal audience engagement. Organicom, São Paulo, Brasil, v. 10, n. 19, p. 170–183, 2013. DOI: 10.11606/issn.2238-2593.organicom.2013.139202. Disponível em: https://revistas.usp.br/organicom/article/view/139202.. Acesso em: 18 may. 2024.