Communication of crisis in digital social media: a study of the Twitter, of the Facebook and of the Petrobras’ corporate blog

Authors

  • Jones Machado Universidade Federal de Santa Maria
  • Eugenia Maria Mariano da Rocha Barichello Universidade Federal de Santa Maria

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2015.139277

Keywords:

Organizational communication. Crisis communication. Communication strategy. Social digital media. Petrobras.

Abstract

This article has the purpose of discussing the performance in the digital social media of a company in a situation of crisis. Asa subject-matter of study one opted for Petrobras, the company involved in the “Operação LavaJato” (Jet Wash Operation)conducted by the Brazilian Federal Police. The profiles of the company on the Twitter, on the Facebook fan page and in thecorporate blog represent the digital media most used for the implementation of communication strategies with its publics.The analysis, conducted by the case study method and by observation technique, focuses on the posts related to the judicialinvestigations that were published by Petrobras in such social media during the first two months of 2015.

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Author Biographies

  • Jones Machado, Universidade Federal de Santa Maria
    Doutorando no Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Mestre em Comunicação e bacharel em Relações Públicas pela UFSM. Membro dos grupos de pesquisa “Comunicação institucional e organizacional” e “WebRP – Práticas de relações públicas em suportes midiáticos digitais” (UFSM/CNPq).
  • Eugenia Maria Mariano da Rocha Barichello, Universidade Federal de Santa Maria
    Pós-Doutora pela University College London com bolsa da Capes. Doutora e mestre em Comunicação pela UFRJ. Graduada em Comunicação pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Professora do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e dos cursos de Relações Públicas, Jornalismo, Publicidade e Produção Editorial da UFSM.

Published

2015-06-16

How to Cite

MACHADO, Jones; BARICHELLO, Eugenia Maria Mariano da Rocha. Communication of crisis in digital social media: a study of the Twitter, of the Facebook and of the Petrobras’ corporate blog. Organicom, São Paulo, Brasil, v. 12, n. 22, p. 187–197, 2015. DOI: 10.11606/issn.2238-2593.organicom.2015.139277. Disponível em: https://revistas.usp.br/organicom/article/view/139277.. Acesso em: 18 may. 2024.