“The fight broke out, but it was thrilling”: the impact and participation of crew montages in the foundation of carioca funk.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1981-3341.pontourbe.2024.228054

Keywords:

funk carioca, baile funk, memory, crew, montage

Abstract

Funk carioca is the first genre of Brazilian electronic dance music (Palombini, 2009, p.15) and is continuously produced at “bailes funk”, Sound System events organized by and for the population of marginalized areas, held in Rio de Janeiro since the 1970s. The 'montages' are tracks produced by DJs from the funk party circuit since the 1990s, characterized by their 'fragmented' sound and composition using funk samples. The aim of this work is to highlight 'crew montages', a type of composition that has been marginalized in the historiography of funk, and to demonstrate part of its relevance in the fundamental processes of the genre. The observations presented here are based on a multi-sited ethnography conducted within the “baile funk” circuit of Rio de Janeiro since 2018, as well as two key interviews conducted with funk artists who produced 'crew montages'.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Daniela Rosa, Universidade Federal do Rio de Janeiro

    Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social do Museu Nacional/UFRJ

References

PALOMBINI, Carlos. Música dançante africana norte-americana, soul brasileiro e funk carioca. 2008 Anais de Seminário Música Ciência e Tecnologia. São Paulo: ECA-USP. 2008.

FACINA, Adriana. “Não me bate doutor”: funk e criminalização da pobreza. 2009, Anais do 5º Encontro de Estudos Multidisciplinares em Cultura. Salvador: ENECULT, 2009.

VIANNA, Hermano. O mundo funk carioca. 2ª ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1997.

CYMROT, Danilo. Ascensão e declínio dos bailes de corredor: O aspecto lúdico da violência e a seletividade da repressão policial. Revista eletrônica da Faculdade de Direito. Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul – PUCRS. Porto Alegre, Volume 4, Número 2, p. 169-179, julho/dezembro 2012.

SOUTO, Jane. Os outros lados do Funk Carioca. VIANNA, H. (org.). Galeras Cariocas: territórios de conflitos e encontros culturais. Editora UFRJ, 1997.

LOPES, Adriana Carvalho. Funk-se quem quiser: o batidão negro da cidade carioca. Rio de Janeiro: Bom Texto: FAPERJ, 2011.

ZALUAR, Alba. Gangues, galeras e quadrilhas: globalização, juventude e violência. VIANNA, H. (org.). Galeras Cariocas: territórios de conflitos e encontros culturais. Editora UFRJ, 1997.

ROSA, Daniela. Funk 150 bpm: baile, mídia e ritmo. 2020. pp. 125. Dissertação (Mestrado em Comunicação e Cultura) - Escola de Comunicação, Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, 2020.NOVAES, Dennis. Nas redes do batidão: técnica, produção e circulação musical no funk carioca. 2020. pp.246. Tese (Doutorado em Antropologia Social) - Museu Nacional, Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, 2020.

NOVAES, Dennis. Nas redes do batidão: técnica, produção e circulação musical no funk carioca. 2020. pp.246. Tese (Doutrado em Antropologia Social) - Museu Nacional, Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, 2020.

HERSCHMANN, Micael. (org.) Abalando os anos 90: funk e hip hop, globalização, violência e estilo cultural. Rio de Janeiro: Rocco, 1997.

NOVAES, Regina Reyes. Juventudes Cariocas: mediações, conflitos e encontros culturais. VIANNA, H. (org.). Galeras Cariocas: territórios de conflitos e encontros culturais. Editora UFRJ, 1997.

MIZRAHI, Mylene. A estética funk carioca: criação e conectividade em Mr. Catra. 2010. pp. 270 . Tese (Doutorado em Sociologia e Antropologia). Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2010.

MATTOS, Carla dos Santos. No ritmo neurótico: cultura, funk e performances “proibidas” em contexto de violência no Rio de Janeiro. 2006. pp. 154. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais) Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, 2006.

Published

2024-12-27

Issue

Section

Dossiê "Antropologia da música na América Latina e Caribe"

How to Cite

Rosa, D. (2024). “The fight broke out, but it was thrilling”: the impact and participation of crew montages in the foundation of carioca funk. Ponto Urbe, 32(2), e228054. https://doi.org/10.11606/issn.1981-3341.pontourbe.2024.228054