Musical instrument as a category of thought: reflections on technique and technology from an Anthropology of Music
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1981-3341.pontourbe.2024.228071Keywords:
Musical Instruments, Anthropology of Music, Ethnomusicology, Luthier, Anthropology of Technique and TechnologyAbstract
Through ethnographic research developed with luthiers and other types of musical instrument builders in the state of Rio Grande do Sul, this article presents a reflection on the concepts of technique, technology, musical instrument and music. Starting from an epistemological approach of the Anthropology of Technique and Technology, we seek to reflect on how Musical Sciences, understood as an area of knowledge production that concerns Music in its sound, epistemological and organological sense, can contribute in a peculiar way to the requalification of concepts used in other fields such as Philosophy and Anthropology itself. More than artifacts used to make music, we propose that musical instruments are categories of thought, which refer to a specific type of “technical object” or “thing” that is constituted in the flow of materials.
Downloads
References
BASTOS, Rafael José de Menezes. Leonardo, a flauta; uns sentimentos selvagens. Revista de Antropologia, São Paulo, USP, v. 49, n. 2, p. 557-579, 2006. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0034-77012006000200002 Acesso em 16 ago. 2024
BARROS, Diana Luz Pessoa de. Teoria Semiótica do Texto. São Paulo: Ática, 2011.
BLACKING, John. How Musical is Man? Seattle: University of Washington Press, 1973.
BLOOM, Harold. A Anatomia da Influência: Literatura Como Modo de Vida. Trad. Ivo Korytowski, Renata Telles. 1ª ed. Rio de Janeiro: Objetiva, 2013.
COUTO, Edvaldo Souza. Gilbert Simondon: Cultura e Evolução do Objeto Técnico. Encontro de Estudos Multidisciplinares em Cultura. Salvador, III ENECULT, 2007. Disponivel em: https://www.cult.ufba.br/enecult2007/EdvaldoSouzaCouto.pdf Acesso em 27 abr. 2024.
DELEUZE, G.; GUATTARI, F. A thousand plateaus. London: Continuum, 2004.
DOURADO, Henrique Autran. Dicionário de termos e expressões da música. São Paulo: Editora 34, 2004.
FIORIN, José Luiz. Elementos de Análise do Discurso. São Paulo: Contexto, 2013.
FONTANILLE, Jacques. Semiótica del Discurso. Trad. Oscar Quezada Macchiavello. Lima-Peru: Universidade de Lima, 2001.
GALHARDO, Danilo et al. O Conceito Antropológico de Cadeia operatória, Sua Aplicação e Contribuição no Estudo de Artefatos Líticos Arqueológicos. Cadernos do LEPAARQ. Pelotas, Vol. XII, n°23, 2015, p. 5-21.
GROUT, Donald J. e PALISCA, Claude V. História da Música Ocidental. Lisboa: Gradiva, 2001.
HEIDEGGER, Martin. A Questão da Técnica. Scientiae Studia. São Paulo, v. 5, n. 3, 2007, p. 375-398. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/ss/article/view/11117 Acesso em 23 jul. 2024.
GEERTZ, Clifford. Obras e vidas: o antropólogo como autor. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2018.
INGOLD, Tim. Antropologia: para que serve? Petrópolis: Vozes, 2019.
INGOLD, Tim. Estar Vivo: Ensaios sobre movimento, conhecimento e descrição. Petrópolis: Vozes, 2015.
INGOLD, Tim. Trazendo as coisas de volta à vida: emaranhados criativos num mundo de materiais. Horizontes Antropológicos, ano 18, n. 37, jan/jun, 2012, p. 25-44. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ha/a/JRMDwSmzv4Cm9m9fTbLSBMs/ Acesso em 21 jul. 2024.
INGOLD, Tim. Eight Themes in The Anthropology of Technology. Social Analysis, v. 41, n. 1, 1997, p. 106-138. Disponívell em: https://www.jstor.org/stable/23171736 Acesso em 27 jul. 2024.
LAGROU, Elsje Maria. Antropologia e Arte: Uma Relação de Amor e Ódio. O estado da arte na Antropologia da Arte: algumas perspectivas. V RAM. Florianópolis, v.5, n.2, dezembro de 2003, p. 93-113. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/ilha/article/view/15360 Acesso em 27 jul. 2024.
LATOUR, Bruno. Reagregando o Social: uma introdução à teoria do ator-rede. Salvador/Bauru: EDUFBA/EDUSC, 2012.
LEMONNIER, Pierre. Elements for an Anthropology of Technology. Anthropological Papers Museum of Anthropology University of Michigan. Michigan, nº 88, 1992. Disponível em: https://www.fulcrum.org/concern/monographs/w6634543v Acesso em 26 jul. 2024.
LEROY-GOURHAN, André. O Gesto e a Palavra. Técnica e linguagem. Lisboa, Vila Nova de Gaia, Rio de Janeiro: Edições 70, LDA, 1964.
LÉVI-STRAUSS, Claude. 2013 [1973]. Raça e história. Antropologia estrutural dois. São Paulo: Cosac Naify, 357-399, 2013.
MAIA, Mário de Souza. O Sopapo e o Cabobu: etnografia de uma tradição percussiva no extremo Sul do Brasil. 2008. Tese (Doutorado em Música) – Instituto de Artes da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2008. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/14346 Acesso em 14 ago. 2024.
MAUSS, Marcel. Les techniques du corps. Journal de Psychologie, XXXII, n. 3-4, 15 mars-15 avril, 1934. Disponível em: http://classiques.uqac.ca/classiques/mauss_marcel/socio_et_anthropo/6_Techniques_corps/techniques_corps.pdf Acesso em 26 jul. 2024.
MELLO, Maria Ignez Cruz. Os cantos femininos Wauja no Alto Xingu. In: MATOS, Claudia; TRAVASSOS, Elizabeth; MEDEIROS, Fernanda (orgs). Palavra cantada: ensaios sobre poesia, música e voz. Rio de Janeiro: 7Letras, 238-248, 2008.
MERRIAM, A. The Anthropology of Music. Evanston: Northwestern University Press,1964.
MORAES, J. Jota de. O que é Música. 2ª ed. São Paulo: Editora Brasiliense, 1983.
MOURA, Lisandro Lucas de Lima. Aprender com Tambores: o candombe afro-uruguaio como prática de educação. 2021. 453f. Tese (Doutorado em Antropologia) – Programa de Pós-Graduação em Antropologia, Instituto de Ciências Humanas, Universidade Federal de Pelotas. Pelotas, 2021.
NOLETO, Rafael da Silva. Música como ciência, ciência como música: provocações epistemológicas. Opus, v. 26 n. 3, p. 1-22, set/dez. 2020. Disponível em http://dx.doi.org/10.20504/opus2020c2619 Acesso em 24 jul. 2024.
OLIVEIRA. Mateus Marcílio de. Uma etnografia dos espaços musicais ou: o que as lojas de instrumentos permitem pensar? Proa: Revista de Antropologia e Arte, Campinas, SP, v. 9, n. 2, p. 166-188, 2019. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/proa/article/view/17564 Acesso em: 25 jul. 2024.
PEIRANO, Mariza. Etnografia não é método. Horizontes Antropológicos, ano 20, v. 42, p. 377-391, 2014. Disponível em: https://doi.org/10.1590/s0104-71832014000200015 Acesso em 15 ago. 2024.
PÉTONNET. Colette. Observação Flutuante: O exemplo de um cemitério parisiense. Revista Antropolítica, Niterói. n. 25, 2008, p. 99-111. Disponível em: https://static1.squarespace.com/static/5d38e623b83acd0001723688/t/61133461b9a8e778cd581370/1628648546048/Observa%C3%A7%C3%A3o+flutuante.pdf Acesso em 20/07/2024.
PINTO, Álvaro Vieira. O Conceito de Tecnologia. 2 volumes (1328 p). Rio de Janeiro: Contraponto. 2005.
PINTO, Tiago de Oliveira. Som e Música: Questões de Uma Antropologia Sonora. Revista de Antropologia. São Paulo, USP. V. 44 n. 1, 2001, p. 221-286. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ra/a/PnnKJTCvbQzVyN4dXMrsHyw/?format=pdf&lang=pt Acesso em 23 jul. 2024.
RODET, Maria Jacqueline et al. Cadeia Operatória, Lâminas de Machado Polidas e Imaginário Amazônico no Sítio Arqueológico Boa Vista, Pará. Teoria E Sociedade, número especial: Antropologias e Arqueologias Hoje, 2019. p. 307-332. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/334319735_Cadeia_Operatoria_Laminas_de_Machado_Polidas_e_Imaginario_Amazonico_no_Sitio_Arqueologico_Boa_Vista_Para Acesso em 21 jul. 2024.
SANTOS, Valéria Oliveira. Sob Medida: uma etnografia das práticas da alfaiataria. 2018. 187f. Tese (Doutorado em Antropologia) – Programa de Pós-Graduação em Antropologia, Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Unidversidade de São Paulo. São Paulo, 2017.
SAUTCHUK, Carlos Emanuel. Técnica e Transformação: perspectivas antropológicas. Organização de Carlos Emanuel Sautchuk. Rio de Janeiro: ABA Publicações, 2017.
SCHOENBERG, Arnold. Fundamentos da composição musical. São Paulo: EDUSP, 2008.
SEEGER, Anthony. Etnografia da Música. Cadernos de Campo. São Paulo, n.17, p.237-260. Tradutor: Giovanni Cirino. São Paulo: 2008.
SILVA, Fabiola Andrea. As Tecnologias e Seus Significados. Caninde - Revista do Museu de Arqueologia do Xingó, n. 2, dezembro de 2002, p.119-138. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4697384/mod_resource/content/1/SILVA%2C%20F.%20A.%20%28As%20tecnologias%20e%20seus%20significados%29.pdf Acesso em 25 jul. 2024.
SIMONDON, Gilbert. El Modo de Existencia de los Objetos Técnicos. Trad. Margarita Martinez e Pablo Rodriguez. 1ª ed. Buenos Aires: Prometeo Libros, 2007.
STOLLER, Paul. Sensuous Scholarship. Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 1997.
WISNIK, José Miguel. O som e o sentido: uma outra história das músicas. São Paulo: Companhia das Letras, 2017.
Outras Fontes de Consulta
HERMETO Pascoal - Solo de Barba, Chaleira, Ocarina, Panela com Água, Bomba de Ar. Produção de Hermeto Pascoal, Flavio de Abreu e Scubidu Music. São Paulo: TV Cultura e Fundação Padre Anchieta, 2000. (5 min e 49 seg). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=twZbigp-AZc Acesso em 23 jul. 2024.
HOJE Tem Felicidade. Direção de Lisiane Cohen. Produção de Regina Martins, Frederico Pinto e Camila Gonzatto. Trilha sonora de Pedro Figueiredo. Porto Alegre: Martins Produções, 2005. (14 min). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=IDc-nnoJEvk Acesso em 23 jul. 2024.
GESSINGER, Humberto. Terra de Gigantes. Engenheiros do Hawaii - A Revolta dos Dândis. São Paulo: RCA, 1987. K7 e LP (44 min).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 João Alexandre Straub Gomes, Prof. Dr. Rafael da Silva Noleto

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
