“Alfama não cheira a fado, mas não tem outra canção” or “Tudo isso é a alma do Rio, é samba”: Cities Discoveries through Samba, Choro and Fado

Authors

  • Marina Bay Frydberg Universidade Federal do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.11606/vtc4bw10

Keywords:

música, cidade, juventude

Abstract

Over the last ten years, young musicians are recreating traditional genres such as samba, choro and fado. These (re)creations made with these traditional songs have new vitality and revitalize areas in the city that are directly linked to their memories. This discovery of a city connected to a specific song happens from everyday musical practices that require a transit through time and space specific to this city, the bohemian sambista, chorona ou fadista. The revitalization of traditional neighborhoods of the city, either in Rio de Janeiro or Lisbon, makes these young musicians (re) discover other (s) town (s) through songs they sang so well the city.

Author Biography

  • Marina Bay Frydberg, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

    Doutoranda em Antropologia PPGAS/UFRGS

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Published

2010-07-31

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Frydberg, M. B. . (2010). “Alfama não cheira a fado, mas não tem outra canção” or “Tudo isso é a alma do Rio, é samba”: Cities Discoveries through Samba, Choro and Fado. Ponto Urbe, 6, 1-10. https://doi.org/10.11606/vtc4bw10