In search of public spaces for playing: a study of contemporary childhoods in the city of Vitória-ES

Authors

  • Marina Simone Dias Universidade Federal do Espírito Santo. Programa de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo.

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2317-2762.v25i45p102-117

Keywords:

Public space. Playful space. Childhood. Citizenship. Vitória - ES.

Abstract

This article is part of the postdoctoral research "Children's playful spaces: from Barcelona/Spain to Vitória/Brazil (PPGAU-UFES, 2015-2016)", whose field study developed in Vitória - ES constitutes its empirical basis. The critical thinking here exposed is developed by interrelating fields of knowledge adjacent to Architecture and Urbanism, such as urban planning, urban culture, education and the sociology of childhood. The work approaches the real object - the subjects-children - through the childhood in Vitória - ES, using its playful spaces. In the interrelation between contemporary city and urban childhood, the objective is to introduce some perspectives about the place of the child in the city: in space and in society. More specifically, it seeks to construct a transdisciplinary reading to understand the potential of the public spaces of the large Brazilian cities[1], the social dynamics and children's practices about the city, and the real role it plays in the development of childhood, in its sociability and construction of citizenship.

[1] It is important to note that we use the term "large cities" to cover both "medium", "large" and "metropolitan" cities, characterized by similar socio-spatial problems. According to data from IBGE (2010), about 50% of the Brazilian population lives in cities with more than 100 thousand inhabitants.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALDEROQUI, S. S. La ciudad: un territorio que educa. Caderno CRH, v.16, n.38, p.153-176. Salvador, jan./jun. 2003.

ALMEIDA, A.; GOBBI, H. Lugar de toda pobreza. Vitória: Unigrafic, 1983.

ALMEIDA, M. T. P. O Brincar das crianças em espaços públicos. Barcelona: Universidad de Barcelona, 2012. Tese de Doutorado em Didáctica y Organización Educativa.

ARIÈS, P. História Social da Infância e da Família. Rio de Janeiro: Zahar, 1981.

BAUMAN, Z. Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.

BORGES, M. M. F. C. Diretrizes para projetos de parques infantis públicos. Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina, 2008. Dissertação de Mestrado em Arquitetura.

BORJA, J.; MUXÍ, Z. El espacio público, ciudad y ciudadanía. Barcelona: Electa, 2003.

CASTELLS, M. Espacios públicos en la sociedad informacional, In: SUBIRÓS, P. (Ed.). Ciutat real, ciutat ideal. Significat i funció a l’espai urbà modern. Urbanitats, n.7, Centro de Cultura Contemporánea de Barcelona, Barcelona, 1998.

DEBORTOLI, J. A. O.; MARTINS, M. F. A.; MARTINS, S. (orgs.). Infâncias na Metrópole. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2008.

DIAS, M. S.; FERREIRA, B. R. Espaços públicos e infâncias urbanas: a construção de uma cidadania contemporânea. Revista Brasileira de Estudos Urbanos e Regionais, v.17, n.3, p.118-133, set./dez. 2015.

FORNACIARI, D. Z. A (Re)Invenção dos Espaços Públicos: O Lazer em Vitória (ES). 2011. Dissertação (Mestrado em Arquitetura e Urbanismo) – Departamento de Arquitetura e Urbanismo da Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2011.

FOUCAULT, M. Vigiar e punir. Petrópolis: Vozes, 1993.

FREIRE, A. L. O. Espaços públicos de lazer na infância: sobre as limitações das atividades lúdicas na cidade. Revista Caminhos de Geografia. V.15, n.50 (2014), p.01-17.

GARCIA, E. B. Ação cultural, espaços lúdicos e brinquedos interativos. In: MIRANDA, D. S. (Org.). O parque e a arquitetura: uma proposta lúdica. São Paulo: Papirus, 1996.

HUIZINGA, J. Homo ludens. Madrid: Alianza Editorial, 2012.

JACOBS, J. Morte e vida de grandes cidades. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

LANSKY, S. Na cidade, com crianças. Uma etno-grafia especializada. 2012. 302p. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2012.

LEFEBVRE, H. O direito à cidade. São Paulo: Centauro Editora, 2009.

LEFEBVRE, H. La producción del espacio. Madrid: Capitán Swing, 2013.

LIMA, M. S. A Cidade e a Criança. São Paulo: Nobel, 1989. Coleção Cidade Aberta.

LOUREIRO, A. S. S. A cidade também é nossa: jardim-de-infância, espaço urbano e educação para a cidadania. 2010. Dissertação (Mestrado em Sociologia da Infância) – Universidade do Minho, Braga, 2010.

MALHO, M. J. A criança e a cidade: independência de mobilidade e representações sobre o espaço urbano. In: V CONGRESSO PORTUGUÊS DE SOCIOLOGIA. Sociedades contemporâneas: reflexividade e acção. 5, 2004, Lisboa. Actas... Lisboa: Associação Portuguesa de Sociologia, 2004. p.49-56.

MARTÍNEZ, V. N. y otros. Playgrounds en el Siglo XXI. Una reflexión sobre los espacios de juego en la infancia. Arquitectonics: mind, land & society, nº25, 2013. p.189.

MENDONÇA, E. M. S. Apropriações do espaço público: alguns conceitos. Estudos e Pesquisas em Psicologia, v.7, n.2, p.296-306. Rio de Janeiro: UERJ, ago. 2007.

MIRANDA, N. Origem e Propagação dos Parques Infantis e Parques de Jogos. São Paulo: Departamento de Cultura, 1941.

NIEMEYER, C. A. C. Parques Infantis de São Paulo. Lazer Como Expressão de Cidadania. São Paulo: Anna Blume/Edusp, 2002.

OLIVEIRA, C. O Ambiente Urbano e a Formação da Criança. São Paulo: Aleph, 2004.

POSTMAN, N. O desaparecimento da Infância. Rio de Janeiro: Graphia Editorial, 1999.

SANTOS, M. O espaço do cidadão. São Paulo: Nobel, 1996.

SANTOS, M. A natureza do espaço: técnica e tempo, razão e emoção. São Paulo, EDUSP, 2006.

SARMENTO, M. J. (org.). 3C – Crianças, Cidades, Cidadania. Braga: Universidade do Minho, IEC, 2008.

SARMENTO, M. J. As culturas da infância nas encruzilhadas da 2ª modernidade. In: SARMENTO, M. J.; CERISARA A. B. (orgs.). Crianças e miúdos: Perspectivas sociais pedagógicas da infância e da educação. Porto: ASA, 2004.

SARMENTO, M. J.; FERNANDES, N.; TOMÁS, C. Políticas públicas e participação infantil. Revista Educação, Sociedade & Culturas, n.25, p.183-206. Porto: Universidade do Porto, 2007.

SARTÓRIO, F. D. V. Lazer, cidadania e desigualdade: um estudo sobre Vitória-ES. 2015. Dissertação (Mestrado em Geografia). Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2015.

VIGOTSKY, L. S. A Formação Social da Mente. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

Published

2018-04-27

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Dias, M. S. (2018). In search of public spaces for playing: a study of contemporary childhoods in the city of Vitória-ES. Pós. Revista Do Programa De Pós-Graduação Em Arquitetura E Urbanismo Da FAUUSP, 25(45), 102-117. https://doi.org/10.11606/issn.2317-2762.v25i45p102-117