Brazilian Pavilion at the Venice Biennale
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2317-2762.posfauusp.2024.212439Keywords:
Brazilian pavilion, Venice Biennale, Tarsila do Amaral, ModernismAbstract
This article aims to review the construction trajectory and subsequent inauguration of the Brazilian pavilion, at the 32nd edition of the Venice Biennale, in 1964. With an inedited documentation, collected in the Venice Biennale Historical Archive of Contemporary Arts (ASAC), we examine the historical process of Brazilian artistic and geographical affirmation in the Italian exposition. We also address the close connection between the dissolution of the old MAM (1962) and the creation of the institutions MAC USP (1963), Fundação Bienal de São Paulo (1963), showing here a new conditioning in the management of Brazilian modern art. We will also contextualise the backstage of the inauguration of the Brazilian pavilion with the out of step recovery of the modernist language of Tarsila do Amaral on its opening.
Downloads
References
ALAMBERT, Francisco; CANHÊTE, Polyana. As Bienais de São Paulo da era dos museus à era dos curadores (1951-2001). São Paulo: Boitempo, 2004.
BERND, Zila. Literatura e identidade nacional. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2003.
BOURDIEU, Pierre. As regras da arte: gênese e estrutura do campo literário. São Paulo: Companhia das Letras, 1996.
BUSETTO, Giorgi (org.). Un secolo di architettura alla Biennale e in Europa. Venezia: Marsilio, 2006.
BRUAND, Yves. Arquitetura contemporânea no Brasil. São Paulo: Perspectiva, 1981.
CATÁLOGO. XXV Biennale di Venezia. Venezia: Alfieri, 1950.
CATÁLOGO. XXVI Biennale di Venezia. Venezia: Alfieri, 1952.
CATÁLOGO. XXVII Biennale di Venezia. Veneiza: Lombroso, 1954.
CATÁLOGO. XXXII Biennale di Venezia. Venezia: La Biennale di Venezia, 1964.
GUERRA, Abílio. Mostra de Arquitetura na Bienal de Veneza 2006. Arquitextos, São Paulo, ano 7, out. 2006.
MAGALHÃES, Ana Gonçalves. Pintura italiana do entreguerras nas Coleções Matarazzo e as origens do acervo do antigo MAM: Arte e crítica de arte entre Brasil e Itália. São Paulo: MAC USP, 2014.
MAGALHÃES, Ana Gonçalves. Classicismo, realismo, vanguarda: pintura italiana no Entreguerras. São Paulo: Museu de Arte Contemporânea da Universidade de São Paulo, 2013.
MAMMÌ, Lorenzo. Murilo Mendes, crítico de arte. Remate de Males, Campinas, v. 32, n. 1, 2012.
MAURÍCIO, Jaime. Arte Contemporânea nos museus. Correio da Manhã, Rio de Janeiro, p. 2, 17 jun. 1964.
MULAZZANI, Marco. Guida ai padiglioni della Biennale di Venezia dal 1877. Milano: Mondadori Electa, 2014.
PEDROSO, Franklin. A abstracão e a reflexão: Mário Pedrosa, o crítico como revolucionário. Rio de Janeiro: UFRJ, 1992.
PEREIRA, Verena Carla. A construção de um projeto para a arte no Brasil: a gênese da Fundação Bienal de São Paulo. Valise, Porto Alegre, v. 4, n. 8, ano 4, dez. 2014.
ROQUETTI, Dunia. A estreia da arte brasileira na Exposição Internacional de Arte de Veneza (1950). ARS, São Paulo, v. 21, n. 47, p. 164-197, 2023.
SCHOENENBERGER, Gualtiero. Alla XXV Biennale di Venezia: A messicani e brasiliani l’arte impegnata. Libera Stampa, Lugano, p. 3, set. 1950.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Dunia Roquetti

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
DIADORIM - Diretório de Políticas Editoriais
How to Cite
Funding data
-
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Grant numbers IHA UIDB/00417/2020