SÃO FRANCISCO AND THE STONE WAYS

Authors

  • Antonio José Faria Góis Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universidade de São Paulo FAU/USP

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2317-2762.v19i31p116-131

Keywords:

Cross piece. Limestone. Incrust art. Convent ensemble. Wash-basin. Pavement.

Abstract

During the Brazilian colonial era, stones were used locally primarily in construction and stonework, but also, to a lesser degree, as a material for sculpture works supplementary to architecture. While in general the Lioz limestone expanded this use, in Salvador in particular this stone was extensively used in decoration, together with other Portuguese stones. The use of this particular material is illustrated in the São Francisco Church and Convent and investigated in this paper with the purpose of establishing a timeline for these stones. Starting from their European origins – not limited to Lisbon but connected to this capital – the use of these stones takes on a universal character, which also includes Brazil, and which gives us the opportunity to assess the cultural importance and technical tradition of works that enrich our heritage.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Antonio José Faria Góis, Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universidade de São Paulo FAU/USP

References

ALBERTI, Leon Battista. De Re Aedificatoria. Firenze, 1485.

ALVES, Marieta. História da Venerável Ordem Terceira da Penitência do Seráfico Pe. São Francisco da congregação da Bahia. Salvador: Mesa Administrativa, 1948.

ALVES, Marieta. Pequeno Guia das Igrejas da Bahia. Convento de São Francisco. Publicação da Prefeitura do Salvador, 1964.

ARMENINI, Giovanni Battista. De Veri Precetti della Pittura. Ravenna, 1587.

BAZIN, Germain. A arquitetura religiosa barroca no Brasil. Tradução de Glória Lúcia Nunes. Rio de Janeiro: Editora Record, 1983.

BORGHINI, Gabriele (a cura di). Marmi Antichi. Roma: De Luca Edizioni d’Arte, 1989.

BURCKHARDT, Jacob. L’ Arte Italiana del Rinascimento. Venezia: Marsilio Editori, 1992.

CALENZANI, Lucio; CORBELLA, Enrico; ZINI, Renato. Manuale dei Marmi, Pietre, Graniti. Milano: Fratelli Vallardi Editori, 1988.

FLEXOR, Maria Helena Ochi; FRAGOSO, Frei Hugo; OFM (Orgs.). Igreja e convento de São Francisco da Bahia. Rio de Janeiro: Versal Editores, 2009.

GIUSTI, Annamaria (a cura di). Splendori di Pietre Dure. L’Arte de corte nella Firenze dei Granduchi (catalogo della Mostra). Firenze: Giunti Editori, 1988.

GÓIS, Antonio José de Faria. Fatores determinantes do retábulo e sua morfologia na Cidade do Salvador. 2005. 351p. Tese de doutorado – Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2005.

OTT, Carlos. Pisos de presbitérios e naves. In: Curso monográfico sobre a origem étnica da arte baiana. Salvador: UFBA, 1971. p. 34-52.

ROSSI, Ferdinando. La Pittura di Pietra. Firenze: Ed. Banca Toscana, 1967.

ROSSI, Ferdinando. I Mosaici: Milano: Alfieri e La Croix Editori, 1989.

SILVA, Zenaide Carvalho. O lioz português. De lastro de navio a arte na Bahia. Rio de Janeiro, Brasil: Versal Editores; Porto, Portugal: Edições Afrontamento, 2008.

Published

2012-06-20

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Góis, A. J. F. (2012). SÃO FRANCISCO AND THE STONE WAYS. Pós. Revista Do Programa De Pós-Graduação Em Arquitetura E Urbanismo Da FAUUSP, 19(31), 116-131. https://doi.org/10.11606/issn.2317-2762.v19i31p116-131