Teaching architectural design with the inclusion of new technologies: a contemporary pedagogical approach

Authors

  • Maycon Sedrez Universidade Estadual Paulista. Faculdade de Engenharia Civil, Arquitetura e Urbanismo.
  • Gabriela Celani Universidade Estadual Paulista. Faculdade de Engenharia Civil, Arquitetura e Urbanismo.

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2317-2762.v21i35p78-97

Keywords:

Design technologies. Digital design. Contemporary architecture. Architecture design (Teaching). Digital Techniques

Abstract

The adoption of new technologies in the design process has played a key role in contemporary architecture. This has instigated teachers to understand the cognitive process involved in learning design. This paper is a case study of the discipline Responsive Architecture taught at Unicamp by architect Anne Save de Beaurecueil. The course includes an intense use of computational methods for generation, representation and modeling. The purpose of this research is to describe the method used from the observation of activities, contextualizing it in the scenario of new architectural practices and their impact on teaching in schools of international excellence. Finally, we verify that are similarities in the method for inclusion new technologies with current pedagogical practices in the architecture teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Maycon Sedrez, Universidade Estadual Paulista. Faculdade de Engenharia Civil, Arquitetura e Urbanismo.
    Arquiteto e urbanista pela Universidade Regional de Blumenau (Furb), mestre em Planejamento e Projeto de Arquitetura pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), doutorando em Arquitetura, Tecnologia e Cidade pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp). Atualmente é bolsista da Capes Brasil na mesma instituição e pesquisador do Laboratório de Automação e Prototipagem para Arquitetura e Construção.
  • Gabriela Celani, Universidade Estadual Paulista. Faculdade de Engenharia Civil, Arquitetura e Urbanismo.
    Arquiteta e urbanista pela Universidade de São Paulo (USP), mestre em Estruturas Ambientais Urbanas pela mesma instituição. PhD em Design and Computation pela Massachusetts Institute of Technology (EUA) e Pós-doc em Sistemas Generativos pela Universidade Técnica de Lisboa, Portugal. Atualmente é professora com dedicação exclusiva na Universidade Estadual de Campinas (Unicamp) e coordenadora do Laboratório de Automação e Prototipagem para Arquitetura e Construção.

References

ALTOMONTE, Sergio. Framework for curriculum development. Nottingham: Educate, 2012. 66 p.

ALVES, Eva Maria. Comunidade Novo Glicério. 2011. Disponível em: http://comunidadenovoglicerio.blogspot.com.br/search/label/1º%20Sobre%20%20ONG. Acesso em: 15 out. 2012.

AMORIM, Ariovaldo. L. Impacto das novas tecnologias nos currículos dos cursos de Arquitetura e Urbanismo. In: SEMINÁRIO NACIONAL A INFORMATICA NO ENSINO DE ARQUITETURA, 1., 1995, Salvador. Anais... Salvador : FAUFBA, 1995. v. único.

BEAURECUEIL, Anne Save de; LEE, Franklin. (Eds). Articulated grounds: mediating environment and culture. Londres: AA Publications, 2009a. 160 p. (A.A. Agendas. n. 7).

BEAURECUEIL, Anne Save de; LEE, Franklin. Articulating environmental grounds. Architectural Design, n. 79, 2009b, p. 120–123.

BEAURECUEIL, Anne Save de. Programa da disciplina Responsive Architecture: tópicos Especiais. Unicamp. 2012.

BIE - Buck Institute for Education. 2013. Disponível em: http://www.bie.org/about/what_is_pbl. Acesso em: 27 abr. 2013.

BRIDGES, Alan. A critical review of problem based learning in architectural education. In: eCAADe CONFERENCE, 24., Volos, Greece. Proceedings: Comunicating Space(s). Volos: eCAADe, 2006. p. 182-189.

CELANI, Gabriela; SEDREZ, Maycon. Entrevista com Anne Save de Beaurecueil. Entrevista, [on-line], São Paulo, jul. 2013. Disponível em: http://www.vitruvius.com.br/revistas/read/entrevista/14.055/4776?page=7.

CELANI, Gabriela. Beyond analysis and representation. In: CAD: a new computational approach to design education. 2002. 202 f. Tese (Doutorado em Architecture: Design and Computation) Massachusetts Institute of Technology, Cambridge: MIT, 2002.

CEPEDA, Francisco Javier. Designing a problem-based learning course of mathematics for architects. Nexus Network Journal , v. 7, n. 1, p. 42-47, 1 abr. 2005.

ENGEL, Heino; RAPSON, Ralph. Tragsysteme = Structure Systems. Stuttgart: Hatje, 1977. 352 p.

FISCHER, Thomas; HERR, Christiane M. Teaching Generative Design. In: INTERNATIONAL GENERATIVE ART CONFERENCE, 4., 2001, Milano. Proceedings... Milano : Politecnico di Milano, 2001.

KNOBEL, Marcelo. Programa Professor Especialista Visitante em Graduação – PPEVG. 2012. Disponível em: www.prg.unicamp.br/hotsites/ppevg/. Acesso em: 15 out. 2012.

KOLAREVIC, Branko. Architecture in the digital age: design and manufacturing. New York: Taylor & Francis, 2003. 320 p.

LAWSON, Bryan; DORST, Kees. How designers think: the design process demystified. Oxford: Elsevier, 2005. 321 p.

MARKHAM, Thom; LARMMER, John; RAVITZ, Jason (org.) Aprendizagem baseada em projetos: guia para professores do ensino fundamental e médio. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2008. 200 p.

MEREDITH, Michael. From control to design: parametric/algorithmic architecture. Barcelona: Actar, 2008. 239 p.

OXMAN, Rivka. Theory and design in the first digital age. Design Studies, n. 27, 2006, p. 229-265.

OXMAN, Rivka. Digital architecture as a challenge for design pedagogy: theory, knowledge, models and medium. Design Studies, n. 29, 2008, p. 99-120.

OXMAN, Rivka. Digital design didactics: re-thinking design theory, methodology and pedagogy. In: STEINO, Nicolai; ÖZKAR, Mine (Org.). Shaping design teaching: explorations into the teaching of form. Aalborg: Aalborg University Press, 2012. 224 p.

POTTMANN, Helmut et al. Renzo Piano Building Workshop: in search of a balance. Process: Architecture. n. 100. 1992. 258 p.

ROCHA, Altino João M. Architecture Theory 1960-1980: emergence of a computational perspective. 350 p. Tese (Doutorado em Arquitetura) Massachusetts Institute of Technology. Cambridge: MIT, 2004.

STEINO, Nicolai; ÖZKAR, Mine (Org.). Shaping design teaching: explorations into the teaching of form. Aalborg: Aalborg University Press, 2012. 224 p.

TERZIDIS, Kostas. Algorithmic Architecture. London: Elsevier, 2006.176 p.

TIDAFI, Temy; IORDANOVA, Ivanka. Experimental approach in an architectural design studio: how digital technologies could change a design process. In: eCAADe CONFERENCE, 24., Proceedings: Comunicating Space(s). 2006, Volos, Greece: eCAADe, 2006. p. 852-858.

UPITIS, Alise. Nature normative: the design methods movement, 1944-1967. 564 p. Tese (Doutorado em Arquitetura). Massachusetts Institute of Technology, 2008.

Published

2014-09-10

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Sedrez, M., & Celani, G. (2014). Teaching architectural design with the inclusion of new technologies: a contemporary pedagogical approach. Pós. Revista Do Programa De Pós-Graduação Em Arquitetura E Urbanismo Da FAUUSP, 21(35), 78-97. https://doi.org/10.11606/issn.2317-2762.v21i35p78-97