A Importância do espaço no processo de ensino

Authors

  • Fabiola Fiuza Malerbi de Castro

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2317-2762.v0i9p176-189

Abstract

Space can facilitate the learningteaching process by serving as an effective instrument for the teacherstudent relationship. As architects, we must do an analysis of elements that compound space from an environmental psychology point of view to increase the efficiency of the teaching-learning process. The following article emphasizes the teacher-student, student-space and teacher-space relationships in preschool, pointing some of the perceptual and psychological aspects of school environment

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Fabiola Fiuza Malerbi de Castro
    Mestre pela FAUUSP

References

BRUBAKER, William C. Planning and designing schools. Nova York: McGraw-Hill, 1998.

D’OLIVEIRA, Martha Hübner. Analisando a relação professor-aluno: Do planejamento à sala de aula. Cadernos Brasileiros de Educação. São Paulo: Editora CLR Brasileiro, 1987. Coleção Ensinando/Aprendendo.

GARDNER, Howard. A criança pré-escolar: Como pensa e com o a escola pode ensiná-la. Porto Alegre: Ed. Artes Médicas, 1994.

KRASNER, Leonard (Org.). Environmental design and human behavior. A psychology of the individual in society. Nova York: Pergamon Press, 1980.

MEHRABIAN, Albert, RUSSEL, James. An approach to environm ental psychology. Massachusetts: MIT Press, 1974.

ORNSTEIN, Sheila, BRUNA, Gilda, ROMÉRO, Marcelo. Ambiente construído & comportamento. A avaliação pós-ocupação e qualidade ambiental. São Paulo: Studio Nobel e FUPAM, 1995.

PIAGET, Jean. A representação do espaço na criança. Porto Alegre: Ed. Artes Médicas, 1993.

PROSHANSKY, Harols M., ITTELSON, William H., RIVLIN, Lecanne G. Environmental psychology; man and his physica l setting. Holt, Nova York: Rineheart and Wiston Press, 1970.

SOMMER, Robert. Espaço pessoal. São Paulo: E.P.U., 1973.

Published

2000-06-19

Issue

Section

Produzindo a Pesquisa Nossos Olhares

How to Cite

Castro, F. F. M. de. (2000). A Importância do espaço no processo de ensino. Pós. Revista Do Programa De Pós-Graduação Em Arquitetura E Urbanismo Da FAUUSP, 9, 176-189. https://doi.org/10.11606/issn.2317-2762.v0i9p176-189