The Sara Gómez’s cinema: a reading about the post-revolution context in Cuba

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1676-6288.prolam.2020.169808

Keywords:

Cinema, Sara Gómez, Dichotomies, Modernity, Identities

Abstract

This article presents aspects of the cinema of the Cuban filmmaker Sara Gómez based on the analysis of some of the elements of her only feature film De cierta manera (1974). This film supports discussions about Cuban society in the post-revolution of 1959, social problems, conflicts and dichotomies between past values and traditions in the face of the ongoing transformation process. Although I consider that the film presents a discussion about the  women’s role in Cuban Society in the 1970s, I propose a reflection on the issue of the crisis of identities in the modernizing process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Cleonice Elias da Silva, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

    Doutora em História Social pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. E-mail: cleoelias28@gmail.com.

References

AVELLAR, José Carlos. A ponte clandestina: Birri, Glauber, Solanas, García Espinosa, Sanjinés, Alea – Teorias de cinema na América Latina. Rio de Janeiro/São Paulo: Editora 34/Edusp, 1995.

BERMAN, Marshall. Tudo que é sólido desmancha no ar: a aventura da modernidade. Tradução: Carlos Felipe Moisés; Ana Maria L. Ioriatti. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

CEVASCO, Maria Elisa. Para ler Raymond Williams. São Paulo: Paz e Terra, 2001.

DAVIES, Catherine. Modernity, masculinity and Imperfect Cinema in Cuba. Screen, v. 38, n. 4, winter 1997. Glasgow, Scotland, UK, pp. 345‐359.

DÁVILLA, Ignacio Del Valle; VILLAÇA, Mariana. Revolução Cubana e documentário – 60 anos. DOC On-line, p.2-11, set.2019. Disponível em: < http://ojs.labcom-ifp.ubi.pt/index.php/doc/article/view/650/467> Acesso em 12 jul. 2020.

FILMER, Paul. A estrutura do sentimento e das formações sócios-culturais: o sentido de literatura e de experiência para a sociologia da cultura de R. Williams. Estudos de Sociologia, Araraquara, v.14, p. 371-396, 2009. Disponível em: < https://periodicos.fclar.unesp.br/estudos/article/view/1944/1582> Acesso em 17 mai. 2020.

GÓMEZ, Sara. Respuestas a una encuesta sobre el cine documental didáctico. Pensamiento Crítico, 42, 1970.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Tradução: Tomaz Tadeu da Silva; Guacira Lopes Louro. 11ª ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.

JARBADO, Mercedes (Org.). Feminismos negros: una antologia. Madrid: Traficantes de sonhos/Mapas, 2012.

MESQUITA, Cláudia Cardoso; VEIGA, Roberta. O feminismo de Sarita: limiar, dialética e interseccionalidade em De cierta manera. In: Anais do XXVIII Encontro Anual da Compós, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre – RS, 11 a 14 jun.2019, p. 1-20. Disponível em: < http://www.compos.org.br/biblioteca/trabalhos_arquivo_R23FBX7T3FTK5NEJQL1Q_28_7837_22_02_2019_11_49_12.pdf> Acesso em 12 mai. 2020.

MOTA, Carlos Guilherme. Ideologia da cultura brasileira: pontos de partida para uma revisão histórica. 3ª ed. São Paulo: Ática, 1977.

RIBEIRO, Djamila. O que é lugar de fala? Belo Horizonte: Letramento; Justificando, 2017.

RICH, B. Ruby. An/Other view of New Latin American Cinema. Iris – a jornal of theory on image and sound, n.13, 1991, pp. 5‐27.

SCHUTZ, Alfred. Collected Papers. The Hague: Nijhoff, 1962, v.2.

THOMPSON, Edward P. A miséria da teoria ou um planetário de erros. Rio de Janeiro: Zahar, 1981.

VALDÉS LEÓN, Camila. De cierta manera. Lecturas de Frantz Fanon en Sara Gómez. Cuadernos del Caribe, San Andrés Isla, n. 19, p.45-51, jan-jun.2015. Disponível em: < https://revistas.unal.edu.co/index.php/ccaribe/article/view/53508> Acesso em 12 mai. 2020.

VEIGA, Ana Maria. Radicalizar e “Cine Imperfecto” cubano – Sara Gómez. História Revista, Goiânia, v.23, n.1, p.28-48, jan./abr. 2018. (DOI: hr.v23i1.51912)

VILLAÇA, Mariana. Aproximações e tensões entre o ICAIC e a política cultural em Cuba. Ideas: Idée d’Amériques, Paris, n.7, p. 1-15, Printemps/Été, 2016. (https://doi.org/10.4000/ideas.1366)

VILLAÇA, Mariana. Cinema Cubano. Revolução e Política Cultural. São Paulo: Alameda, 2010.

Published

2020-12-30

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Silva, C. E. da. (2020). The Sara Gómez’s cinema: a reading about the post-revolution context in Cuba. Brazilian Journal of Latin American Studies, 19(38), 29-45. https://doi.org/10.11606/issn.1676-6288.prolam.2020.169808