Education policies within the Mercosur’s post-hegemonic regionalism

an analysis from the documents of the social summits of Mercosur and its Strategic Social Action Plan

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1676-6288.prolam.2021.186013

Keywords:

Post-Hegemonic Regionalism, MERCOSUR, CSM, PEAS, Education

Abstract

Based on the analysis of education policies aimed at South American regional integration, this study seeks to answer whether or not there were advances within post-hegemonic regionalism, in its social dimension, which was configured in the Southern Common Market (MERCOSUR), based on the documents of the Social Summits of Mercosur (CSM) and the Strategic Social Action Plan for MERCOSUR (PEAS). To this end, in addition to the bibliographical research, there was an analysis of the Declarations and Working Documents of the CSM and the PEAS. We conclude that there have been advances in social participation for the elaboration of educational policy proposals; however, the block's institutionalization limitations prevent its execution.

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Author Biographies

  • Mariana Rocha Malheiros, Universidade Federal da Integração Latino-Americana (UNILA)

    Discente do Programa de Pós-Graduação em Integração Contemporânea na América Latina, nível de mestrado acadêmico, na Universidade Federal da Integração Latino-Americana - UNILA (2019). Possui graduação em Direito - Faculdades Guarapuava (2011) e especialização em Perspectivas Decoloniais e Educação - Universidade Estadual do Centro-Oeste do Paraná - UNICENTRO (2019). Inscrita como advogada na OAB/PR sob n. 62.678, atua profissionalmente como assessora parlamentar na Câmara Municipal de Guarapuava/PR (2021). É pesquisadora do Grupo de Pesquisa ¡DALE! - Decolonizar a América Latina e Seus Espaços (2019). Tem experiência nas áreas de Direitos Humanos, Direito Eleitoral, Educação Popular, Movimentos Sociais, Fundamentalismos Religiosos e Gênero e interesse em estudos nas áreas de Colonialidades/Decolonialidades, Direito Internacional, Constitucional, Socioambiental, Teologia Política, Gênero e Desenvolvimento. Atualmente, pesquisa as temáticas de Movimentos Feministas Indígenas na Bolívia e sua participação no espaço público, Colonialidades/Decolonialidades, Constitucionalismo Pluralista Latino-Americano, Bem-Viver e Interculturalidade. E-mail: mariana.malheiros.62678@gmail.com

  • Tereza Spyer, Universidade Federal da Integração Latino-Americana (UNILA)

    Doutora em História. Professora do Programa de Pós-Graduação em Integração Contemporânea da América Latina (PPGICAL), da Universidade Federal da Integração Latino-Americana (UNILA). E-mail: tereza.spyer@unila.edu.br 

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Published

2021-12-30

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Artigos

How to Cite

Malheiros, M. R., & Spyer, T. (2021). Education policies within the Mercosur’s post-hegemonic regionalism: an analysis from the documents of the social summits of Mercosur and its Strategic Social Action Plan. Brazilian Journal of Latin American Studies, 20(41), 127-148. https://doi.org/10.11606/issn.1676-6288.prolam.2021.186013