Chromatic Notes About Amerindians Dreams: Transformations of Person and Perspectives
DOI:
https://doi.org/10.11606/2179-0892.ra.2016.124820Keywords:
Dreams, Transformations, Perspectivism, Chromaticism, LéviStraussAbstract
This article has the Amerindians dreams as its focus. In doing so, I will look at some dreams that have been reported by the ethnological literature of the lowlands of South America, and also those that the Baniwa, an Arawak speaking people of the Northwest Amazon, narrated to me during my fieldwork in Middle River Içana. The transformations revealed by dreams are understood and described under the notion of chromaticism, coming from Levi-Strauss analysis, and the notion of perspective, formulated by Lima (2005) and Viveiros de Castro (1996). Finally, I hope I can to describe transformations crossing the indigenous people through dreamsDownloads
References
ALBERT, Bruce. 1985. Temps du sang et temps cendres. Represenations de la maladie, sytéme rituel et espace politique chez Yanomami du sud-est (Amazonie Brésiliene). Paris, tese, Université de Paris x - Nanterre.
BILHAUT, Anne-Gaël. 2011. El sueño de los Záparas: patrimonio onírico de un pueblo de la Alta Amazonía. Quito, Flacso, Sede Equador/ Edições Abya-Yala. 376 pp.
CANAL, Gemma. 1998. Les Pumé et leurs rêves. Amsterdam, Ordres sociaux. 330 pp.
COELHO DE SOUZA, Marcela. 2002. O traço e o círculo. O conceito de parentesco entre os jê e seus antropólogos. Rio de Janeiro, tese, Museu Nacional.
DESCOLA, Phillipe. 1989. “Head-Shrinkers Versus Shrinks: Jivaroan Dream Analysis”. Man, New Series, vol. 24, n. 3: 439-450.
DESCOLA, Phillipe. 2006 As lanças do crepúsculo: relações jivaro na Alta Amazônia. São Paulo, CosacNaify.
FAUSTO, Carlos. 2001. Inimigos fiéis: história, guerra e xamanismo na Amazônia. São Paulo, Edusp. 587 pp.
GALLOIS, Dominique. 1988. O movimento na cosmologia waiãpi: criação, expansão e transformação do universe. São Paulo, tese, Universidade de São Paulo.
GRAHAM, Laura. 1995. Performing Dreams. Discourses of Immortality among the Xavante of Central Brazil. Austin, University of Texas Press. 290 pp.
GONÇALVES, Marco Antônio. 2001. Um mundo inacabado: ação e criação em uma cosmologia amazônica – etnografia pirahã. Rio de Janeiro, Ed. ufrj.
KELLY, José. 2010. “Perspectivismo multinatural como transformação estrutural”. Ilha, v. 12, n. 1, 2.
KELLY, José. 2005. “Notas para uma teoria do ‘virar branco’”. Mana, 11(1): 201-234.
KOPENAWA, Davi e ALBERT, Bruce. 2015. A queda do céu: palavra de um xamã yanomami. São Paulo, Companhia das Letras.
LANGDON, Jean. 1999. “Representações do poder xamanísticos nas narrativas dos sonhos siona”. Ilha, vol.1, n. 1: 35-56.
LÉVI-STRAUSS, Claude. 2008 [1958]. Antropologia Estrutural. São Paulo, CosacNaify.
LÉVI-STRAUSS, Claude. 2004 [1964]. O cru e o cozido. Mitológicas 1. São Paulo, CosacNaify.
LÉVI-STRAUSS, Claude. 1993 [1991]. História de Lince. São Paulo, Companhia das Letras.
LÉVI-STRAUSS, Claude. 1956 “Les Organizations dualistes existent-elles?”. Bijdragen, 112: 99-128. LIMA, Tânia
LÉVI-STRAUSS, Claude. 2008. “Uma história do dois, do uno e do terceiro”. In Queiroz & Nobre (orgs.), Lévi-Strauss: leituras brasileiras. Belo Horizonte, Editora ufmg, pp. 209-263
LÉVI-STRAUSS, Claude. 2005. Um peixe olhou para mim: o povo Yudjá e a perspectiva. São Paulo, Unesp.
LÉVI-STRAUSS, Claude. 1996. “O dois e seu múltiplo: reflexões sobre o perspectivismo em uma cosmologia tupi”. Mana, v.2 n.2.: 21-47.
NETO, Aristóteles Barcelos. 2008. Apapatai: rituais de máscaras no alto Xingu. São Paulo, Edusp.
SANTOS, Júlia Otero. 2010. Vagares da alma: elaborações ameríndias acerca do sonhar.Brasília, dissertação, Universidade de Brasília.
SHIRATORI, Karen. 2013. O acontecimento onírico ameríndio: o tempo desarticulado e as veredas dos possíveis. Rio de Janeiro, dissertação, Museu Nacional.
SOARES-PINTO, Nicole. 2014. Entre as teias do marico, Parentes e pajés djeoromitxi. Brasília, tese, Universidade de Brasília.
SOARES-PINTO, Nicole. 2009 Do poder do sangue e da chicha: os Wajuru do Guaporé (Rondônia). Dissertação de mestrado: Universidade Federal do Paraná.
VIANNA, João. 2012. De volta ao caos primordial: alteridade, indiferenciação e adoecimento entre os Baniwa. Manaus, dissertação, Universidade Federal do Amazonas.
VILAÇA, Aparecida. 1992. Comendo como gente. Rio de Janeiro, Ed ufrj e Anpocs.
VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. 2001. “A propriedade do conceito”. Caxambu, Anpocs st23 (mimeo). 1996 “Os pronomes cosmológicos e o perspectivismo ameríndio”. Mana, 2 (2):115-144.
VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo . 1986. Araweté: os deuses canibais. São Paulo, Anpocs e Jorge Zahar Ed.
WAGNER, Roy. 1978. Lethal Speech: Daribi Myth as Symbolic Obviation. Ithaca, Cornell University Press.
WRIGHT, Robin. 1998. Cosmos, Self, and History in Baniwa Religion: For Those Unborn. Austin, University of Texas Press.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Revista de Antropologia
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who intend to publish in this journal must agree with the following terms:
- a) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication. The work is simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows the work to be shared as long as the author and the initial publication in this journal are appropriately credited.
- b) Authors are authorized to sign additional contracts for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., to publish it as a book chapter), as long as the author and the initial publication in this journal are appropriately credited.
- c) Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. on their personal webpage) after the editorial process, for this can generate productive changes as well as increase the impact and citation of the work. See The Effect of Open Access Publications.