"What do I write here, teacher?”: Notes on the meanings of racial classification (self and hetero) in affirmative action policies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/1678-9857.ra.2020.178854

Keywords:

Self-declared, hetero-classification, racial quota, systematic suspicion

Abstract

The article reflects the procedures of Universidade Federal Fluminense during the registration of approved students by SISU in 2018. In compliance with law nº. 12990/2014 e Orientação Normativa nº 3, de 01/08/2016, do Ministério do Planejamento, Desenvolvimento e Gestão instituting mandatory commissions for the assessment of self-declared black and indigenous candidates, we conducted one of these examining boards. Reserving vacancies in competitions is a historical demand of black movements, creating public policies of affirmative action. It is intended to problematize how the regulation of racial quotas is positive as a public policy because it recognizes racism as structuring inequalities in Brazil. However, this proves to be a social technology based on systematic suspicion, generating legal insecurity in the evaluations of “pardos”, as well as the resurgence of phenotypic criteria, procedures considered legitimate to ensure the right to vacancy at public universities, which may result in a non-place for light-skinned blacks.

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Author Biographies

  • Ana Paula Mendes de Miranda, Universidade Federal Fluminense

    Ana Paula Mendes de Miranda é Professora Associada II do Departamento de Antropologia (UFF), Professora do Programa de Pós-Graduação em Antropologia e do Programa Justiça e Segurança (UFF), Pesquisadora do Instituto de Estudos Comparados em Administração Institucional de Conflitos (InEAC – UFF), Bolsista de Produtividade do CNPq 2, Coordenadora Adjunta dos Programas Profissionais da Área de Antropologia / Arqueologia (CAPES).

  • Rolf Ribeiro de Souza, Universidade Federal Fluminense

    Rolf Ribeiro de Souza é Professor Adjunto do Departamento de Ciências Humanas – UFF, Pesquisador do Instituto de Estudos Comparados em Administração de Conflitos (InEAC – UFF), Assessor de Ações Afirmativas, Diversidade e Equidade da UFF.

  • Rosiane Rodrigues de Almeida, Universidade Federal Fluminense

    Rosiane Rodrigues de Almeida é Doutora em Antropologia (UFF), Pesquisadora do Instituto de Estudos Comparados em Administração Institucional de Conflitos (InEAC – UFF), Bolsista de Pós-doutorado pela FAPERJ.

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Published

2020-12-17

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Miranda, A. P. M. de ., Souza, R. R. de ., & Almeida, R. R. de. (2020). "What do I write here, teacher?”: Notes on the meanings of racial classification (self and hetero) in affirmative action policies . Revista De Antropologia, 63(3), e178854. https://doi.org/10.11606/1678-9857.ra.2020.178854