Neither institution, nor individual: notes about the charism and agency from the Grace Testimonies of Two Franciscan Friars’ Votary

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/1678-9857.ra.2020.189654

Keywords:

Grace, Charism, Agency, Dividual, Friar Fabiano de Cristo (1676-1747), Friar Rogério Neuhaus (1859-1934)

Abstract

This paper analyses the grace testimonies of devotees of friar Fabiano de Cristo (1676-1747) and friar Rogério Neuhaus (1859-1934), in order to discussing the notions of charism and agency. The analyzed material consists in votary’ letters that can be found at biographies and Franciscan archives office. The reflection about charism allowed discuss anthropological notions like dividual, individual and agency. Following the anthropological research agenda, that aims to go bellowed of the sociologic reason, this text affirms that choice between charism of function and individual charism is not a good way to understanding the relations between friars and votary. In the votary’ letters, the agency cannot be found nether just in the individual, nor just in the institution. The agency is diluted in the meshwork that joins divinity, human and others things. Besides that, the paper evokes a notion of dividual

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Juliano Florczak Almeida, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

    Juliano Florczak Almeida é doutor em Antropologia Social pela UFRGS e sociólogo na Fundação Gaúcha do Trabalho e Ação Social (FGTAS). Pesquisador vinculado ao Núcleo de Estudos da Religião (NER-URFGS), dedica-se à pesquisa dos seguintes temas: dimensões materiais da religião, catolicismo, etnobotânica, religião e saúde. É autor do livro Bom Jardim dos Santos (UFRGS Editora, 2016).

References

BAGGIO, Hugo. 1974. Frei Fabiano de Cristo. Rio de Janeiro, Convento de Santo Antônio.

BERGER, Peter. 1997. Rumor de anjos: a sociedade moderna e a redescoberta do sobrenatural. Petrópolis, Vozes.

BOURDIEU, Pierre. 1992. Economia das trocas simbólicas (3ed ed.). São Paulo, Perpectiva.

BROWN, Peter. 1981. "The Holy and the Grave". In: BROWN, Peter. The cult of the saints: Its Rise and Function in Latin Christianity.. Chicago, University of Chicago Press, pp. 01-22.

CERTEAU, Michel de. 1982. A escrita da historia. Rio de Janeiro, Forense Universitária.

CONCEIÇÃO, Frei Apolinário da. 1754. "Venerável Fr. Fabiano de Chrisfto". In: CONCEIÇÃO, Frei Apolinário. Pequenos na terra, grandes no céu: memórias históricas dos religiosos da Ordem Seráfica, que do humilde estado de Leigos subiram ao mais alto grão de perfeição. Lisboa, Oficina do Doutor Manuel Alvarez Sollano, pp. 588-597.

COSTA, Ypuan Garcia. 2017. "Abertura para Deus" e "brecha" para o demônio: a "libertação" entre católicos na cidade de São Paulo. São Paulo, tese de doutorado, Univesidade de São Paulo.

DUMONT, Louis. 1997. "Introdução: As castas e nós". In: DUMONT, Louis. Homo hierarchicus: o sistema de castas e suas implicações. São Paulo, Editora da Universidade de São Paulo, pp. 49-67.

GEERTZ, Clifford. 2008. A Interpretação das Culturas (1a ed; 13a). Rio de Janeiro, Editora LTC.

GELL, Alfred. 1998. Art and Agency: An Anthropological Theory. In: Contemporary Sociology. Clarendon Press.

HENARE, Amiria; HOLBRAAD, Martin; WASTELL, Sari. 2007. "Introduction: thinking through things". In: HENARE, Amiria; HOLBRAAD, Martin; WASTELL, Sari (Eds.). Thinking Through Things: Theorising Artefacts Ethnographically.. Abingdon, Routledge.

INGOLD, Tim. 2012. Trazendo as coisas de volta à vida: emaranhados criativos num mundo de materiais. Horizontes Antropológicos, v. 18, n. 37: 25-44. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-71832012000100002

INGOLD, Tim. 2015. Estar vivo: Ensaios sobre movimento, conhecimento e descrição. Petrópolis, Vozes.

INGOLD, Tim. 2016. "Chega de etnografia! A educação da atenção como propósito da antropologia". Educação, v. 39, n. 3: 404-411. DOI: https://doi.org/https://doi.org/10.15448/1981-2582.2016.3.21690

LATOUR, Bruno. 1992. Ciencia en Accion. Cómo seguir a los científicos e ingenieros a través de la sociedad. Maidenhead, Open University Press.

LATOUR, Bruno. 1994. Jamais fomos modernos: ensaio de antropologia simétrica. São Paulo, Editora 34.

LATOUR, Bruno. 2012. Reagregando o social. Salvador, Edufba; Florianópolis, Edusc.

MENEZES, Renata de Castro. 2004. A dinâmica do sagrado: Rituais, sociabilidade e santidade num convento no Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, Relume Dumará.

MOSKO, Mark. 2010. Partible penitents: Dividual personhood and Christian practice in Melanesia and the West. Journal of the Royal Anthropological Institute, v. 16, n. 2: 215–240. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-9655.2010.01618.x

ORO, Ari Pedro. 2003. A política da Igreja Universal e seus reflexos nos campos religioso e político brasileiros. Revista Brasileira de Ciências Sociais, v. 18, n. 53: 53-69. DOI: https://doi.org/http://dx.doi.org/10.1590/S0102-69092003000300004

ORTNER, Sherry B. 2007. "Poder e projetos: reflexões sobre a agência". In: GROSSI, Miriam P.; ECKERT, Cornelia; FRY, Peter H. (Eds.). Conferências e diálogos: Saberes e práticas antropológicas. Blumenau, Nova Letra, pp. 45-80.

PEIXOTO, Maria Cristina L. 2006. Santos da porta ao lado: os caminhos da santidade contemporânea católica. Rio de Janeiro, tese de doutorado, Universidade Federal do Rio de Janeiro.

RANQUETAT JÚNIOR, Cesar A. 2012. Laicidade à brasileira : um estudo sobre a controvérsia em torno da presença de símbolos religiosos em espaços públicos. Porto Alegre, tese de doutorado, Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

REYES, Luis Fernando de Jesús. 2015. Negros devenires: siguiendo a las trayectorias de las negritudes materiales en Bolivia. Porto Alegre, dissertação de mestrado, Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

RÖWER, Basílio. 2008. O Convento Santo Antônio do Rio de Janeiro: Sua história, memórias, tradições. Rio de Janeiro, Editora Zahar.

SÁEZ, Oscar Calavia. 2009. O que os santos podem fazer pela Antropologia? Religião e Sociedade, v. 29, n. 2: 198-219. DOI: https://doi.org/http://dx.doi.org/10.1590/S0100-85872009000200010

SILVA, Manuel Altenfelder. 1921, 29 de outubro. Frei Antonio de Sant’Anna Galvão. Correio Paulistano, 7. - complementar primeiro nome da referência (não encontrada).

SINZIG, Pedro. 1928. Frei Fabiano de Christo: Um servo de Deus no Rio de Janeiro (Irmão Franciscano, falecido, em fama de santidade, no Convento de Santo Antônio, aos 17 de outubro de 1747, e cujos ossos foram reencontrados em 1° de maio de 1924.). Petrópolis, Vozes.

SINZIG, Pedro. 1939. Frei Rogério O.F.M. (2nd ed.). Petrópolis, Vozes.

STRATHERN, Marilyn. 2002. "Parts and wholes: refiguring relationships in a post-plural world". In: KUPER, Adam (Ed.). Conceptualizing society.. Abingdon, Routledge, pp. 75-104. DOI: https://doi.org/https://doi.org/10.4324/9780203032244

STRATHERN, Marilyn. 2006. O Gênero da dádiva: problemas com as mulheres e problemas com a sociedade na Melanésia. Campinas, Editora da Unicamp.

VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. 2006. A Inconstância da alma selvagem e outros ensaios de antropologia. São Paulo, Cosac Naify. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-93132003000100015

WEBER, Max. 2000. "Sociologia da Religião (tipos de relações comunitárias religiosas)". In: WEBER, Max. Economia e Sociedade (4ª ed.). Brasília, Editora Universidade de Brasília, pp. 281-418.

WEBSTER, Joseph. 2013. The Immanence of Transcendence: God and the Devil on the Aberdeenshire Coast. Ethnos, v. 78, n. 3: 380-402. DOI: https://doi.org/10.1080/00141844.2012.688762

Published

2021-10-22

Issue

Section

Articles

How to Cite

Almeida, J. F. (2021). Neither institution, nor individual: notes about the charism and agency from the Grace Testimonies of Two Franciscan Friars’ Votary . Revista De Antropologia, 64(3), e189654. https://doi.org/10.11606/1678-9857.ra.2020.189654