Taking the white cube: reflections on the entrance of pixação into the art world

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/1678-9857.ra.2022.197969

Keywords:

Pixação, urban art, ratification, art worlds, São Paulo

Abstract

The article describes and analyzes the entrance of pixação into the art world. By reconstructing situations that contributed to this transit, we show that the stigma and criminalization of this practice in the public sphere did not prevent its gradual admission into certain artistic circuits. Although the artification process of pixação involves different events and social actors, we argue that it results largely from strategies triggered by pixadores themselves. As they occupy the city's surfaces, they occupied the art worlds to find their own place. The reflections presented are based on research on urban art carried out between the years 2017 and 2021, which resorted to analyzing documents and in-depth interviews with a set of social actors involved in this context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Gabriela Pereira de Oliveira Leal, Centro Interdisciplinar de Ciências Sociais da Faculdade de Ciências Sociais e Humanas

    Gabriela Pereira de Oliveira Leal é doutoranda em Estudos Urbanos (NOVA FCSH & Iscte) e  pesquisadora integrada ao CICS.NOVA, onde a sua pesquisa é financiada por fundos da FCT – Fundação para a Ciência e a Tecnologia, I.P., no âmbito do projecto «UIDP/04647/2020». É mestre em Antropologia Social e bacharel em Ciências Sociais (USP). Colabora com o GEAC-USP, integra a rede ETNO.URB e a comissão editorial da revista Ponto.Urbe (NAU-USP). As suas pesquisas estão situadas na intersecção entre a Antropologia Urbana, os Estudos Urbanos e os Hip Hop Studies.

  • Ricardo Marnoto Oliveira Campos, Centro Interdisciplinar de Ciências Sociais da Faculdade de Ciências Sociais e Humanas

    Ricardo Marnoto Oliveira Campos é investigador principal no Centro Interdisciplinar de Ciências Sociais da Faculdade de Ciências Sociais e Humanas (CICS.Nova) e professor convidado no Mestrado em Relações Interculturais (Universidade Aberta). Coordenou os projectos Artcitizenship – Young people and the arts of citizenship: activism, participatory culture and creative practices (2019-2022), TransUrbArts - Emergent Urban Arts is Lisbon and São Paulo (2016-2020), com financiamento da FCT – Fundação para a Ciência e a Tecnologia.

References

AUSTIN, Joe. 2001. Taking the train: how graffiti art became an urban crisis in New York City. New York, Columbia University Press.

BECKER, Howard. Art Worlds. Berkeley, Los Angeles and London, University of California Press.

BENGTSEN, Peter. 2014. The street art world. Lund, Almendros de Granada Press.

BOLETA (org.). 2006. Ttsss... A grande arte da pixação em São Paulo. São Paulo, Ed. do Bispo.

CAMPOS, Ricardo. 2021. “Urban Art in Lisbon: opportunities, tensions and paradoxes”. Cultural Trends, vol. 30, n.2: 139-155. DOI https://www.doi.org/10.1080/09548963.2021.1897779

CAMPOS, Ricardo; BARBIO, Leda. 2021. “Public strategies for the promotion of urban art. The Lisbon Metropolitan Area Case”. City and Community, vol. 20, n. 2: 121-140. DOI https://www.doi.org/10.1177%2F1535684121992350

CAMPOS, Ricardo; LEAL, Gabriela. 2021. “An Emerging Art World: the de-subculturalization and artification process of graffiti and pixação in Sao Paulo”. International Journal of Cultural Studies, 24(6): 974-992. https://doi.org/10.1177/13678779211018481

CAMPOS, Ricardo; SEQUEIRA, Ágata. 2018. “O mundo da arte urbana emergente: contextos e atores”. Todas as Artes. Revista Luso-Brasileira de Artes e Cultura, vol. 1, n. 2: 70-93. DOI https://www.doi.org/10.21747/21843805/tav1n2a4

CAMPOS, Ricardo; SEQUEIRA, Ágata. 2019. “Entre VHILS e os Jerónimos: Arte Urbana de Lisboa enquanto objecto turístico”. Horizontes Antropológicos, vol. 25, n. 55: 119-151. DOI https://www.doi.org/10.1590/S0104-71832019000300005

CASTLEMAN, Craig. 1982. Getting up: subway graffiti in New York. Cambridge, MIT Press.

CHASTANET, François. 2007. Pixação: São Paulo Signature. Paris, XGpress.

COHEN, Stanley. 2002. Folk Devils and Moral Panics: The creation of the Mods and Rockers. London and New York, Routledge.

COOPER, Martha; CHALFANT, Henry. 2016 [1984]. Subway art. London, Thames & Hudson.

CRESSWELL, Tim. 1992. “The Crucial ‘Where’ of Graffiti: A Geographical Analysis of Reactions to Graffiti in New York”. Environment and Planning D: Society and Space, vol. 10, n. 3: 329-344. DOI https://www.doi.org/10.1068%2Fd100329

DICKENS, Luke. 2010. “Pictures on walls? Producing, pricing and collecting the street art screen print”. City, vol. 14, n.1: 63–81. DOI https://www.doi.org/10.1080/13604810903525124

DIÓGENES, Glória. 2017. “Arte, Pixo e Política: dissenso, dissemelhança e desentendimento”. Revista Vazantes, vol. 1, n. 2: 115-134. Recuperado de http://periodicos.ufc.br/vazantes/article/view/20500

DIÓGENES, Glória; PEREIRA, Alexandre Barbosa. 2020. “Rasuras, ruídos e tensões no espaço público no Brasil: por onde anda a arte de rua brasileira?”. Dilemas - Revista de Estudos de Conflito e Controle Social, vol. 13, n.3:759-779. DOI https://www.doi.org/10.17648/dilemas.v13n3.25206

FERREL, Jeff. 1996. Crimes of Style: urban graffiti and the politics of criminality. Boston, Northeastern University Press.

FRANCO, Sergio. 2009. Iconografias da metrópole: grafiteiros e pixadores representando o contemporâneo. São Paulo, Dissertação de mestrado, Universidade de São Paulo.

GRONDEAU, Alexandre ;PONDAVEN, Florence. 2018. “Le street art, outil de valorisation territoriale et touristique: l’exemple de la Galeria de Arte Urbana de Lisbonne”. EchoGéon. 44. DOI https://www.doi.org/10.4000/echogeo.15324

GUINARD, Pauline; MARGIER, Antonin. 2017. “Art as a new urban norm: Between normalization of the City through art and normalization of art through the City in Montreal and Johannesburg”. Cities, n. 77: 13-20. DOI https://www.doi.org/10.1016/j.cities.2017.04.018

LACHMANN, Richard. 1988. “Graffiti as Career and Ideology”. American Journal of Sociology, vol. 94, n. 2: 229-250.

LASSALA, Gustavo. 2010. Pichação não é pixação. São Paulo, Altamira Editorial.

LASSALA, Gustavo. 2014. Em nome do pixo: a experiência social e estética do pichador e artista Djan Ivson. São Paulo, Tese de doutorado, Universidade Presbiteriana Mackenzie.

LEAL, Gabriela. 2018. Cidade: modos de ler, usar e se apropriar - Uma etnografia das práticas de graffiti de São Paulo. São Paulo, Dissertação de mestrado, Universidade de São Paulo.

MAUSS, Marcel. 2003. “As técnicas do corpo”. In: Sociologia e antropologia. São Paulo, Cosac e Naify, pp. 399-422.

MOLNÁR, Virág. 2018. “The business of urban coolness: Emerging markets for street art”. Poetics, n. 71: 43–54. DOI https://www.doi.org/10.1016/j.poetic.2018.09.006

PEREIRA, Alexandre Barbosa. 2018. Um rolê pela cidade de riscos: leituras da piXação em São Paulo. São Carlos, EDUFscar.

PIZZINATO, Adolfo; TEDESCO, Pedro de Castro; HAMANN, Cristiano. 2017. “Intervenções visuais urbanas: sensibilidade(s) em arte, grafite e pichação”. Psicologia & Sociedade, n.29: e169375. DOI https://www.doi.org/10.1590/1807-0310/2017v29169375

ROSS, Jeffrey Ian; BENGTSEN, Peter; LENNON, John F.; PHILLIPS, Susan; WILSON, Jacqueline Z. 2017. “In search of academic legitimacy: The current state of scholarship on graffiti and street art”. The Social Science Journal, n. 54: 411-419. DOI https://www.doi.org/10.1016/j.soscij.2017.08.004

ROSS, Jeffrey Ian; LENNON, John F.; KRAMER, Ronald. 2020. “Moving beyond Banksy and Fairey: Interrogating the cooptation and commodification of modern graffiti and street art”. Visual Inquiry, vol. 9, n.1-2: 5-23. DOI https://www.doi.org/10.1386/vi_00007_2

SCHACTER, Rafael. 2014. “The ugly truth: Street Art, Graffiti and the Creative City”. Art & the Public Sphere, vol. 3, n.2: 161–176. DOI https://www.doi.org/10.1386/aps.3.2.161_1

SHAPIRO, Roberta. 2004. “Qu’est-ce que l’artification?”. Congrès de l’AISLF, tours, juillet 2004 - comité de recherche 18 - sociologie de l’art - 2. https://halshs.archives-ouvertes.fr/halshs-00010486v2/file/Artific.pdf

SHAPIRO, Roberta. 2012. “Avant-Propos”. In: SHAPIRO, Roberta ; HEINICH, Nathalie (orgs.) De l’artification. Enquêtes sur le passage à l’art. Paris, EHESS, pp. 20-21.

SHAPIRO, Roberta. (2019) “Artification as Process”. Cultural Sociology, vol. 13, n. 3: 265-275. DOI https://www.doi.org/10.1177%2F1749975519854955

SHAPIRO, Roberta; HEINICH, Nathalie. 2012. “When is artification?”. Contemporary Aesthetics Special, n. 4. Disponível em http://hdl.handle.net/2027/spo.7523862.spec.409. Acesso em 14/05/2022.

VIEGAS, Glauce Cristine Ferreira Santos; SARAIVA, Luiz Alex Silva. 2015. “Discursos, práticas organizativas e pichação em belo horizonte”. RAM. Revista de Administração Mackenzie,vol. 16, n. 5: 68-94 DOI 10.1590/1678-69712015/administracao.v16n5p68-94

WACLAWEK, Anna. 2011. Graffiti and Street Art. London, Thames & Hudson.

WALDMAN, Thais. 2018. Entre batismos e degolas: a presença bandeirante em São Paulo. São Paulo, Teses de doutorado, Universidade de São Paulo.

WELLS, Maia Morgan. 2016. “Graffiti, street art, and the evolution of the art market”. In: ROSS, Jeffrey Ian (org.). Routledge Handbook of graffiti and street art. London & New York, Routledge, pp. 464-474.

YOUNG, Alison. 2014. Street art, Public City. London & New York, Routledge.

Published

2022-11-25

Issue

Section

Articles

How to Cite

Leal, G. P. de O., & Campos, R. M. O. (2022). Taking the white cube: reflections on the entrance of pixação into the art world. Revista De Antropologia, 65(3), e197969. https://doi.org/10.11606/1678-9857.ra.2022.197969