Gringos, nomads, black – on the politics of African music in São Paulo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/1678-9857.ra.2022.198226

Keywords:

Music, African migration, artivism, creative diaspora

Abstract

Following African musicians who arrived in Brazil in recent years, we observe how their musicking in São Paulo creates a world of imagination and political potential, a space for solidarity, inhabited by African and Afro-diasporic entities from past and present history, of anti-colonial, anti-slavery or Afropolitan struggles and artistic manifestations (Mbembe, 2015). How do these musicians deal with the racial and cultural politics in the country? How do racism and Afro-Brazilian movements challenge them? What transcultural capitals (Glick-Schiller and Meinhof, 2011) or forms of “social action” (Blacking, 1995) are mobilized to navigate the Brazilian art scene? How do they deal with cultural institutions and social movements? Being African in Brazil - whether on stage, in the recording studio, in artivist or solidarity events - is always an act of resistance. “Gringos” or “nomads” these artists constitute a “musical community” (Shelemay, 2011) with whom we dialogue in a shared and filmic ethnographic making.

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Author Biographies

  • Rose Satiko Gitirana Hikiji, Universidade de São Paulo

    Rose Satiko Gitirana Hikiji é professora no Departamento de Antropologia da FFLCH-USP. Vice-coordenadora do Laboratório de Imagem e Som em Antropologia (LISA-USP). Coordenadora do PAM – Pesquisas em Antropologia Musical, e vice-coordenadora do GRAVI – Grupo de Antropologia Visual. Desenvolve  a pesquisa "Fazer musical e patrimônio cultural africano em São Paulo", em parceria com Jasper Chalcraft, com apoio da FAPESP. É bolsista de produtividade do CNPq.

  • Jasper Chalcraft, European University Institute

    Jasper Chalcraft é antropólogo britânico, pesquisa a imigração africana como “diáspora criativa”  e a relação entre patrimônio cultural contestado e inclusão social. Este aspecto foi tema de pesquisa recente como Jean Monnet Fellow no European University Institute (EUI). Foi professor visitante no Departamento de Antropologia da USP, em 2019.  Desenvolve a pesquisa "Ser/Tornar-se africano no Brasil: Fazer musical e patrimônio cultural africano em São Paulo", junto ao Projeto Temático Fapesp "O musicar Local", em parceria com Rose Satiko Gitirana Hikiji.

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Published

2023-01-06

Issue

Section

Dossiê - Resistências musicais entre arte e política

How to Cite

Hikiji, R. S. G., & Chalcraft, J. (2023). Gringos, nomads, black – on the politics of African music in São Paulo. Revista De Antropologia, 65(2). https://doi.org/10.11606/1678-9857.ra.2022.198226