From the coloniality of the gaze to indigenous cinema: on the (counter)coloniality in Abya Yala

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/1678-9857.ra.2022.201158

Keywords:

Coloniality of the gaze, Indigenous cinema, First Nations Peoples, Visual regimes, Anthropometric portraits

Abstract

What historical world is (re)elaborated by the indigenous cinematography in opposition to the visual regimes that constitute the coloniality of the gaze toward the First Nations Peoples of Abya Yala? The article analyzes the imagistic (de)construction of the Other, starting from post-colonial, anthropological, and film studies perspectives. It focuses on the visual forms of the cinematographic, photographic and iconography, as construed by the cinema of First Nations Peoples, through the process of historical-formal reversal, giving rise to other historical variables. As conclusion, it points out that indigenous cinema presents itself in opposition to the cinematographic, anthropometric perspectives of painting, photography, and ethnographic film, with mechanisms of counter-coloniality. Such a mechanism can be identified in the works of Vincent Carelli, Ana Vaz and Paloma Rocha, and Luis Abramo, Takumã Kuikuro (Upper Xingu), Luis Tróchez Tunubalá (Misak), Francisco Huichaqueo (Mapuche), Álvaro and Diego Sarmiento (Quechua) and the Guajajara Collective (Jocy and Milson).

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Author Biography

  • Marcos Aurélio Felipe, Universidade Federal do Rio Grande do Norte | Natal, RN, Brasil
    Marcos Aurelio Felipe é professor associado IV da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Tem graduação em história e doutorado em educação pela UFRN e pós-doutoral no Programa de Pós-graduação em Comunicação – PPGCOM da UFPE, com pesquisa sobre cinema indígena no Brasil a partir da experiência e da produção da ONG Vídeo nas Aldeias-VNA. Integra o corpo docente do Departamento de Práticas Educacionais e Currículo-DPEC, do Centro de Educação-CE. Tem publicações em periódicos nacionais e internacionais no campo dos estudos de cinema, especificamente sobre o filme documentário, cinematografias contemporâneas e pós-colonial.

     

    PUBLICAÇÕES RELEVANTES

    Livros

    FELIPE, Marcos Aurélio. Ensaios sobre cinema indígena no Brasil & outros espelhos pós-coloniais. Porto Alegre: Editora Sulina, 2020. 1ª edição.

    FELIPE, Marcos Aurélio. Outras fronteiras do cinema: múltiplas interfaces entre cinema e história - Cinema indígena na América Latina e Novo Cinema de Taiwan. Porto Alegre: Ed. Sulina, 2022. [no prelo]

     

    Capítulos de livro

    FELIPE, Marcos Aurélio. Limite: o filme de Mário Peixoto. In: SILVA, Marcos; CHAVES, Bené. Cenas brasileiras: o cinema em perspectiva multidisciplinar (1928/1988). Natal/RN: EDUFRN, 2009.

    FELIPE, Marcos Aurélio. ARAUJO, Célia Maria. Imagem e educação: conceitos básicos. In: BARBOSA, Tatyana Mabel Nobre; NORONHA, Claudianny Amorim Noronha. (Org.). Linguagens e Práticas Escolares - leitura, literatura e escrita. 1ed. Natal - RN: EDUFRN, 2014, v. , p. 49-67.

    FELIPE, Marcos Aurélio. Aportes para análise fílmica em contextos educativos: o cinema de Aloysio Raulino (1968-1980). IN: NORONHA, Claudianny Amorim; BARBOSA, Tatyana Mabel Nobre; ARAÚJO, Magnólia Floriano Fernandes de (Orgs.). Leitura e escrita em diferentes contextos de aprendizagem: letramentos, sustentabilidade e perspectiva de ensino. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2018. p. 259-287

     

    Artigos em periódicos nacionais e internacionais - 2018:

    FELIPE, Marcos Aurélio. O filme documentário (1922-1960): artifício, registro e (re)produção da realidade. Doc On-line – Revista Digital de Cinema Documentário, Beira Interior/Campinas, n. 23, p. 105-128, mar.  2018. DOI: http://dx.doi.org/10.20287/doc.d23.ar02

    FELIPE, Marcos Aurélio. 2018. Escrituras fílmicas problematizadoras do mundo histórico: a ‘questão indígena’ no Brasil. Famecos – mídia, cultura e tecnologia, Porto Alegre/RS, v. 25, n. 2, p. 1-30, mai./ago. 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.15448/1980-3729.2018.2.29351

    FELIPE, Marcos Aurélio. Problemáticas do contemporâneo em Tsai Ming-Liang: memória, distanciamentos e sexualidade. Aniki – Revista Portuguesa da Imagem em Movimento, Lisboa, v. 5, n. 2, p. 257-283, 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.14591/aniki.v5n2.361

     

    Artigos em periódicos nacionais e internacionais - 2019

    FELIPE, Marcos Aurélio. Variações sobre o cinema de Vincent Carelli: múltiplos reflexos – Doc On-line – Revista Digital de Cinema Documentário, Beira Interior/Campinas, n. 25, p. 6-46, mar. 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.20287/doc.d25.dt01

    FELIPE, Marcos Aurélio. Contranarrativas fílmicas Guarani Mbya: atos decoloniais de desobediência estética e institucionais. Matrizes – Revista da Escola de Comunicação e Artes (ECA-USP), São Paulo, v. 13, n. 1, p. 231-254, 30 abr. 2019. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v13i1p231-254

    FELIPE, Marcos Aurélio. Escrituras documentárias contra a barbárie. Caiana – Revista de Historia del Arte y Cultura Visual del Centro Argentino (Caia), Buenos Aires, v. 14, p. 41-55, 2019. Link: http://caiana.caia.org.ar/resources/uploads/14-pdf/Caiana14L_Felipe2.pdf

    FELIPE, Marcos Aurélio. Dimensões (auto)biográficas em Hou Hsiao-hsien – E-Compós – Revista dos Programas de Pós-graduação em Comunicação (Compós). 2019. DOI: https://doi.org/10.30962/ec.1531

    FELIPE, Marcos Aurélio. Do outro lado do espelho: história e problemática do Vídeo nas Aldeias (VNA). Visualidades(UFG), v. 17, p. 34, 2019. DOI: https://doi.org/10.5216/vis.v17.56629

    FELIPE, Marcos Aurélio. Revisitando Edward Yang – PÓS - Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da Escola de Belas Artes (UFMG), v. 9, n. 18, pp. 286-311, nov. 2019 - abr. 2020.

    DOI: Link: https://doi.org/10.35699/2237-5864.2019.16115

     

    Artigos em periódicos nacionais e internacionais - 2020

    FELIPE, Marcos Aurélio. O cinema-caracol de  Luis  Tróchez  Tunubalá:  uma   câmera Misak contra o(s) colonialismo(s). Ars (ECA-USP), v. 18, n. 39, p. 225-259, 2020. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2020.162787

     

    Artigos em periódicos nacionais e internacionais - 2021

    FELIPE, Marcos Aurélio. O cinema intersticial de Myriam Angueira: autoinscrição, cosmologia e história Mapuche. Revista ECO-pós, v. 24, n. 2, p. 514–549, 2021. DOI: https://doi.org/10.29146/ecopos.v24i2.27656

    FELIPE, Marcos Aurélio. O cinema contra-colonial Huni Kuin. Galáxia [aceite].

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Published

2023-10-09

Issue

Section

Articles

How to Cite

Felipe, M. A. (2023). From the coloniality of the gaze to indigenous cinema: on the (counter)coloniality in Abya Yala. Revista De Antropologia, 66. https://doi.org/10.11606/1678-9857.ra.2022.201158