Worldview and spiritual search project: the ethos of practitioners of yoga and Vedanta
DOI:
https://doi.org/10.11606/1678-9857.ra.2023.201334Keywords:
Ethos, Vedanta, project, worldview, spiritual searchAbstract
I describe in this article the ethos of Brazilians studying Vedanta in India. To understand their experiences, I look into the Vedanta worldview, whose recurrent practices, especially meditation and yoga, accompanied by the study of sacred Hindu texts, are eventually embodied to their lifestyles. My analysis is based on the link between their ongoing studies in India and the significant transformations that occur not only in their lifestyle but also in their worldview. The purpose is to highlight the existence and meaning of some of these transformations, which might even cause a “paradigm shift” (a “native” category) – something so intense that it could lead them to reevaluate their deepest feelings. I, then, examine these transformations as consequences of their spiritual search projects.
Downloads
References
ASAD, Talal. 1993 “The construction of religion as an anthropological category”. In: ASAD, Talal. Genealogies of religion. London, Johns Hopkins University Press, pp. 27-54.
ASAD, Talal. 1997. “Remarks on the anthropology of the body”. In: COAKLEY, S. (org.). Religion and the body. Cambridge, Cambridge University Press, pp. 42-52.
BASTOS, Cecilia. 2016a. Em busca de espiritualidade na Índia: os significados de uma moderna peregrinação. Curitiba, Editora Prismas.
BASTOS, Cecilia. 2016b. “Uma espiritualidade ‘hindu’ no Ocidente: a influência do Vedanta no contexto Nova Era”. Ciências Sociais e Religião, v. 18, n. 24: 33-53. https://doi.org/10.22456/1982-2650.63649
BASTOS, Cecilia. 2016c. “A construção social de uma ideia de Índia”. Novos Olhares, v. 5, n. 2: 98-111. https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2016.122834
BASTOS, Cecilia. 2017a. “Perspectivas antropológicas sobre o turismo religioso: atravessando as fronteiras do turismo e da peregrinação”. Debates do NER, v. 18, n. 31: 307-330.
BASTOS, Cecilia. 2017b. “A busca espiritual de viajantes à Índia: filosofia e prática de um estilo de vida”. Revista Brasileira de História das Religiões, v. 9, n. 27: 229-255. https://doi.org/10.4025/rbhranpuh.v9i27.32456
BASTOS, Cecilia. 2018. “Em busca do sentido da vida: a perspectivas de estudantes de Vedanta sobre uma ‘vida de yoga’”. Religião e Sociedade, v. 38, n. 3: 218-238. https://doi.org/10.1590/0100-85872018v38n3cap10
BASTOS, Cecilia. 2019a. “Meditação e yoga nas camadas médias do Rio de Janeiro: análise do campo nos estudos da Bhagavad Gita”. Religare, v. 16, n. 2: 659-691. https://doi.org/10.22478/ufpb.1982-6605.2019v16n2.46356
BASTOS, Cecilia. 2019b. “Devoção e yoga nas camadas médias do Rio de Janeiro: análise do campo nos estudos da Bhagavad Gita”. Revista Anthropológicas, v. 30, n. 1: 281-306. https://doi.org/10.51359/2525-5223.2019.241370
BASTOS, Cecilia. 2020. “Corpo, emoção e saúde mental de praticantes de yoga e meditação”. 32ª Reunião Brasileira de Antropologia. UERJ: Rio de Janeiro. Disponível em: https://bit.ly/359cywY
BASTOS, Cecilia. 2021. “Em busca de autoconhecimento e amadurecimento: narrativas de peregrinações à Índia”. Ilha - Revista de Antropologia, v. 23, n. 2: 130-148. https://doi.org/10.5007/2175-8034.2021.e71422
BASTOS, Cecilia. 2022a. Espiritualidade, subjetividade e individualidade na vivência de praticantes de yoga e meditação. In: CARNEIRO, Sandra; TONIOL, Rodrigo; BRITO, Caroline (orgs.). Religião e Espiritualidade: Desafios e Atravessamentos Conceituais. Rio de Janeiro, Editora Mórula [no prelo].
BASTOS, Cecilia. 2022b. Yoga, Emotion and Behaviour: Becoming Conscious of Habitual Social Roles. Journal of Contemporary Religion [no prelo].
BERGER, Peter. 1972. Perspectivas sociológicas: uma visão humanística. Petrópolis, Vozes.
BOURDIEU, Pierre. 1983. Sociologia. São Paulo, Ática. Coleção Grandes Cientistas Sociais, v. 39, pp. 82-121.
CARNEIRO, Sandra. 2003. Rumo a Santiago de Compostela: os sentidos de uma moderna peregrinação. Rio de Janeiro, tese de doutorado, Universidade Federal do Rio de Janeiro.
DAMATTA, Roberto. 2000 “Individualidade e liminaridade: considerações sobre os ritos de passagem e a modernidade”. Mana, v. 6, n. 1: 7-29. https://doi.org/10.1590/S0104-93132000000100001
D'ANDREA, Anthony. 2006. “Neo‐Nomadism: A Theory of Post‐Identitarian Mobility in the Global Age”. Mobilities, v. 1, n. 1: 95-119. https://doi.org/10.1080/17450100500489148
DELEUZE, Gilles & GUATTARI, Félix. 1987. A Thousand Plateaus: Capitalism and Schizophrenia. Minneapolis, University of Minnesota.
DUARTE, Luiz Fernando. 2006. “Formação e ensino na antropologia social: os dilemas da universalização romântica”. In GROSSI, M.; TASSINARI, A.; RIAL, C. (orgs). Ensino de antropologia no Brasil: formação, práticas disciplinares e além fronteiras. Blumenau, Editora Nova Letra, pp. 17-36.
DUARTE, Luiz Fernando. 2017. “O valor dos valores: Louis Dumont na antropologia contemporânea”. Sociologia & Antropologia, v. 7, n. 3: 735-772. https://doi.org/10.1590/2238-38752017v734
DUMONT, Louis. 1992. Homo Hierarchicus: o sistema de castas e suas implicações. São Paulo, Editora da Universidade de São Paulo.
FLOOD, Gavin. 2004. The ascetic self: Subjectivity, Memory and Tradition. Cambridge, Cambridge University Press.
FOUCAULT, Michel. 2004. “Tecnologias de si, 1982”. Verve, v. 6: 321-360.
GEERTZ, Clifford. 1989. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro, LTC Editora.
GOLDBERG, Philip. 2010. American Veda: from Emerson and the Beatles to yoga and meditation how Indian spirituality changed the West. New York, Harmony Books.
MALUF, Sônia. 1999. “Antropologia, narrativas e a busca de sentido”. Horizontes Antropológicos, v. 5, n. 12: 69-82. https://doi.org/10.1590/S0104-71831999000300005
MAHARAJ, Sri Swami Tapovanji. 2001. Wandering in the Himalayas. Mumbai, Central Chinmaya Mission Trust.
MAX MÜLLER, Friedrich. 2007. India: What Can It Teach Us? A Course of Lectures Delivered Before the University of Cambridge. New York, Funk & Wagnalls Publishers.
MUSTONEN, Pekka. 2006. Postmodern tourism – alternative approaches. Tampere, Esa Print Tampere.
SCHECHNER, Richard. 2013. “Pontos de contato revisitados”. In: DAWSEY, J. et al (orgs.). Antropologia e Performance. São Paulo, Terceiro Nome.
TURNER, Victor. 1974. O Processo ritual: estrutura e anti-estrutura. Petrópolis, Vozes.
VALANTASIS, Richard. 2002. “A Theory of the Social Function of Asceticism”. In: WIMBUSH, V.; VALANTASIS, R. (orgs.). Asceticism. Oxford University Press, pp. 544-552.
VALLVERDU, Jaume. 1999. “Conversión, compromiso y construcción de identidad en el movimiento Hare Krisna.” Alteridades, v. 9, n. 18: 57-70.
VELHO, Gilberto. 2013. “Um antropólogo na cidade: ensaios de antropologia urbana”. In: VIANNA, H.; KUSCHNIR, K.; CASTRO, C. (orgs.). Rio de Janeiro, Zahar.
VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. 2001. “GUT feelings about Amazonia: potential affinity and the construction of sociality”. In: RIVAL, L. & WHITEHEAD, N. (orgs.). Beyond the visible and the material: the amerindianization of society in the work of Peter Rivière. Oxford, Oxford University Press, pp. 19-43.
WAGNER, Roy. 2010. A invenção da cultura. São Paulo, Cosac Naify.
WEBER, Max. 1958. The Religion of India. The Sociology of Hinduism and Buddhism. Glencoe, Free Press.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista de Antropologia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who intend to publish in this journal must agree with the following terms:
- a) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication. The work is simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows the work to be shared as long as the author and the initial publication in this journal are appropriately credited.
- b) Authors are authorized to sign additional contracts for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., to publish it as a book chapter), as long as the author and the initial publication in this journal are appropriately credited.
- c) Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. on their personal webpage) after the editorial process, for this can generate productive changes as well as increase the impact and citation of the work. See The Effect of Open Access Publications.