Photography and Afro-Brazilian sacred: modulations of difference in Pierre Verger and his contemporaries

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/1678-9857.ra.2022.192797

Keywords:

Documentary photography, photojournalism Afro-Brazilian religions, art and anthropology, visual anthropology

Abstract

The article revisits the photographic work of Pierre Verger to analyze the formation of his gaze, accompanying his biography from France to Brazil, Benin and Nigeria. Based on the specialized literature, I discuss the social uses of photography and address four modulations of otherness expressed by the photography of Verger and his contemporaries: first, the scientific-modern typification; then, the object of ethnographic / anthropological interest; later, encompassing the religious and ritual perspective; and finally, the stereotyped representation of candomblé by the Brazilian publishing market. Finally, I consider Verger's contribution to the transformation of visual culture associated with Afro cults in the country.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Edilson Pereira, Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ, Brasil

    Edilson Pereira é antropólogo, professor adjunto da Escola de Comunicação da Universidade Federal do Rio de Janeiro.

References

AMADO, Jorge. 2008. Jubiabá. São Paulo: Companhia das Letras.

AMADO, Jorge. 2010. Tenda dos Milagres. São Paulo: Companhia das Letras.

AZOULAY, Ariella. 2019. “Desaprendendo as origens da fotografia”. Zum. Revista de fotografia. https://revistazum.com.br/revista-zum-17/desaprendendo-origens-fotografia

BASTIDE, Roger. 2017. Diálogo entre filhos de Xangô: correspondência 1947-1974. Apresentação e notas de Françoise Morin. São Paulo: EdUSP.

BASTIDE, Roger. 1992. “O sagrado selvagem”. Cadernos de Campo, vol.2. n.2:143-157. DOI https://www.doi.org/10.11606/issn.2316-9133.v2i2p143-157

BASTIDE, Roger. 1961. O candomblé da Bahia (Rito Nagô). São Paulo: Cia. Editora Nacional.

BASTIDE, Roger; VERGER, Pierre. 1949. “Candomblé”. A Cigarra, n. 183, junho de 1949. http://memoria.bn.br/docreader/003085/44806

BATAILLE, Georges. 1993. Teoria da Religião. São Paulo: Ática.

BATAILLE, Georges. 1989. The tears of Eros. San Francisco: City Lights Books.

BAZIN, Andre. 1991. “Ontologia da imagem fotográfica”. In: O cinema: ensaios. São Paulo: Brasiliense. pp.19-26.

BLANCHARD, Pascal; BOËTSCH, Gilles; JACOMIN SNOEP, Nanette (eds.). 2011. L'invention du sauvage. Catalogue de l'exposition du Quai Branly, Paris (29 novembre 2011 – 3 juin 2012).

BUARQUE DE HOLANDA. Lula. 1998. Pierre Verger: mensageiro entre dois mundos. Documentário, 82 min. https://youtu.be/tlbomZeH_p4

CHÉROUX, Clement; BAJAC, Quentin; POIVERT, Michel; LE GALL, Guillaume; MICHAUD, Philippe-Alain. 2009. La subvertion des images. Surréalisme, photographie, filme. Catalogue de la exposition du Centre Pompidou, Paris (23 septembre 2009 - 11 janvier 2010).

CLIFFORD, James. 2014. “Sobre o surrealismo etnográfico”. In: A Experiência Etnográfica. Rio de Janeiro: Ed.UFRJ: 121-162.

COSTA, Helouise; BURGI, Sergio (orgs.). 2012. As origens do fotojornalismo no Brasil: um olhar sobre O Cruzeiro, 1940/1960. São Paulo: Instituto Moreira Salles.

FREYRE, Gilberto. 1954. “Novo livro do francês Verger”. O Cruzeiro, n.5, de 13 de novembro de 1954. http://memoria.bn.br/DocReader/003581/88868

GIUMBELLI, Emerson. 2008. “A presença do religioso no espaço público: Modalidades no Brasil”. Religião & Sociedade, vol. 28, n. 2: 80-101. DOI https://www.doi.org/10.1590/S0100-85872008000200005

GURAN, Milton. 1998. “Notas de pesquisa sobre a iniciação e o trabalho fotográfico de Pierre Fatumbi Verger no Benin”. Cadernos de Antropologia e Imagem, vol. 7, n. 2: 105-114.

KASSAB, Álvaro. 2004. “O ano em que Clouzot, O Cruzeiro e intelectuais rodaram a baiana”. Jornal da Unicamp, 19 de julho a 1º de agosto de 2004. https://www.unicamp.br/unicamp/unicamp_hoje/jornalPDF/ju259pag06.pdf

LATOUR, Bruno. 2008. “O que é iconoclash? Ou, há um mundo além das guerras de imagem?”. Horizontes Antropológicos, vol. 14, n. 29: 111–150. DOI https://www.doi.org/10.1590/S0104-71832008000100006

LATOUR, Bruno. 1994. Jamais fomos modernos. Rio de Janeiro: Editora 34.

LEIRIS, Michel. 2007. A África fantasma. São Paulo: Cosac & Naify.

MAGGIE, Yvone. 1992. Medo do feitiço: relações entre magia e poder no Brasil. Arquivo Nacional.

MAUSS, Marcel. 1926. Manuel d’ethnographie. [version numérique]: http://classiques.uqac.ca/classiques/mauss_marcel/manuel_ethnographie/manuel_ethnographie.pdf

MAUSS, Marcel. 2003. Sociologia e Antropologia. São Paulo: Cosac & Naify.

MEDEIROS, José; SILVA, Arlindo. 1951. “As noivas dos deuses sanguinários”. O Cruzeiro, n. 48, de 15 de setembro de 1951. http://memoria.bn.br/docreader/003581/77972

MEDEIROS, José. 1952. “A purificação pelo sangue”. O Cruzeiro, n. 45, de 23 de agosto de 1952. http://memoria.bn.br/DocReader/003581/82645

MORIN, Françoise. 2017. “Introdução”. In: BASTIDE, Roger. Diálogo entre filhos de Xangô: correspondência 1947-1974. Apresentação e notas de Françoise Morin. São Paulo: EdUSP. p.9-27.

NÓBREGA, Cilda; ECHEVERRIA, Regina. 2002. Verger: um retrato em preto e branco. Salvador: Corrupio.

PARIS-SOIR. 1934. Tour du monde. Édition du 19/04/1934. Archives numériques de la Bibliothèque national de France, Gallica: https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k7640140t

PEIXOTO, Fernanda Arêas. 2011. “O olho do etnógrafo”. Sociologia & Antropologia, vol. 1, n. 2: 195–215. DOI: 10.1590/2238-38752011v129

PEREIRA, Edilson. 2019. “As imagens encarnadas entre mortos e vivos: notas etnográficas sobre ritual e retrato”. Sociologia & Antropologia, vol. 09, n. 2: 638-63. DOI https://www.doi.org/10.1590/2238-38752019v9213

PEREIRA, Edilson. 2020. “Fotografia e ritual: ensaio sobre os homens e as imagens da Paixão”. Cadernos de Arte e Antropologia, vol. 9, n. 2-1, p. 85-95. DOI https://www.doi.org/10.4000/cadernosaa.3286

PINNEY, Christopher. 1996. “A história paralela da antropologia e da fotografia”. Cadernos de Antropologia e Imagem, vol. 2. 29-52.

ROLIM, Iara C. P. 2014. “Pêche au harpon, a trajetória de uma fotografia”. Resgate. vol. XXII, n. 27. p. 15-29.

ROUCH, Jean. 2003. “On the vicissitudes of the self: the possessed dancer, the magician, the sorcerer, the filmmaker and the ethnographer”. In: Ciné-Ethnography. Minneapolis: University of Minnesota Press. p. 87-101.

SAMAIN, Étienne. 2001. “Quando a fotografia (já) fazia os antropólogos sonharem: O jornal La Lumière (1851-1860)”. Revista de Antropologia, vol. 44, n. 2: 89-126. DOI https://www.doi.org/10.1590/S0034-77012001000200003

SANDER, August. 2012.“A fotografia como linguagem universal (1931)”. Zum. Revista de Fotografia, n. 3. p. 164-173.

SANSI, Roger. 2020. “From crime to art. Contradictions in the cultural transformation of Afro-Brazilian Candomblé”. Social Compass, vol. 26, n. 2: 238–251. DOI https://www.doi.org/10.1177%2F0037768620917090

SEGALA, Lygia. 2010. “O clique francês do Brasil: a fotografia de Marcel Gautherot”. Acervo, v. 23, n 1: 119-132.

SONTAG, Susan. 2004. Sobre fotografia. São Paulo: Companhia das Letras.

SOUTY, Jerôme. 2011. Pierre Fatumbi Verger: do olhar livre ao conhecimento iniciático. São Paulo: Ed. Terceiro Nome.

TACCA, Fernando de. 2002. “O profano sacralizado”. Anais do INTERCOM, p. 1-9. http://www.intercom.org.br/papers/nacionais/2002/Congresso2002_Anais/2002_NP8TACCA.pdf

TACCA, Fernando de. 2003. Candomblé - Imagens do Sagrado. CAMPOS - Revista de Antropologia Social, vol. 3: 147-164. DOI https://www.doi.org/10.5380/cam.v3i0.1593

TACCA, Fernando. 2012. “O Cruzeiro versus Paris Match e Life”. In: COSTA, Helouise; BURGI, Sergio (orgs.). 2012. As origens do fotojornalismo no Brasil: um olhar sobre O Cruzeiro, 1940/1960. São Paulo: Instituto Moreira Salles. pp.267-287.

THE MUSEUM OF MODERN ART (MoMA). 1937. Photography, 1839-1937: Catalogue of the exhibition. New York. [digital version]: https://assets.moma.org/documents/moma_catalogue_2088_300061916.pdf?_ga=2.96076761.436964594.1598896517-2098048945.1598467973

THOMAS, Nicholas. 1991. “Against Ethnography”. Cultural Anthropology, vol. 6, n. o10.1525/can.1991.6.3.02a00030

VERGER, Pierre Fatumbi. 2012. Notas sobre o culto aos orixás e voduns na Bahia de todos os santos, no Brasil, e na antiga Costa dos Escravos, na África. São Paulo: EdUSP.

VERGER, Pierre. 2007. Pierre Verger – Andalucía 1935. Madrid: Agencia Española de Cooperación Internacional.

VERGER, Pierre. 1946. Photographie : “Brésil, Bahia, Salvador, Candomblé”. Collections du Musée du quai Branly. http://collections.quaibranly.fr/?permq=permq_f7106f4f-35f9-47a8-8eee-ef547b10e7fa

VERGER, Pierre. 1948. Photographie : "Dahomey, Ifanhin, 1948. Pierre Verger sur le terrain”. Collections du Musée du quai Branly. http://collections.quaibranly.fr/?permq=permq_f7106f4f-35f9-47a8-8eee-ef547b10e7fa

VERGER, Pierre. 1950. Photographie : “Novice d'Oshoun”. Collections du Musée du quai Branly. http://collections.quaibranly.fr/?permq=permq_f7106f4f-35f9-47a8-8eee-ef547b10e7fa

Published

2022-05-04

Issue

Section

Articles

How to Cite

Pereira, E. (2022). Photography and Afro-Brazilian sacred: modulations of difference in Pierre Verger and his contemporaries . Revista De Antropologia, 65(1), e192797. https://doi.org/10.11606/1678-9857.ra.2022.192797