O Grotesco Medieval: Hyeronimus Bosch e as Cantigas de Maldizer Portuguesas

Authors

  • Rogério Caetano de Almeida Departamento de Letras Clássicas e Vernáculas da Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da USP. Estudos Comparados de Literaturas de Língua Portuguesa da FFLCH-USP.

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9060.v3i0p57-63

Keywords:

Grotesque realism. Imprecate poems. Hyeronimus Bosch.

Abstract

This work approaches the theory of the grotesque realism of Mikhail Bakhtin applied in different artistic manifestations (the Hyeronimus Bosch’s painting and Portuguese imprecate poems). The teaching of the Russian shows a “reverse world” possible inside of the artistic reality, poetry and painting. Another point to be observed is the similarity of the, here described, medieval artistic manifestation with the occured multiple artistic accomplishments in our contemporary time.

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Author Biography

  • Rogério Caetano de Almeida, Departamento de Letras Clássicas e Vernáculas da Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da USP. Estudos Comparados de Literaturas de Língua Portuguesa da FFLCH-USP.

    Doutorando na área de Literatura Portuguesa pelo Departamento de Letras Clássicas e Vernáculas da Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da USP. Mestre em Estudos Comparados de Literaturas de Língua Portuguesa da FFLCH-USP.

Published

2010-05-01

Issue

Section

Articles

How to Cite

O Grotesco Medieval: Hyeronimus Bosch e as Cantigas de Maldizer Portuguesas. (2010). Revista De Cultura E Extensão USP, 3, 57-63. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9060.v3i0p57-63