PIERRE MONBEIG IS STILL PRESENT AND THE RIGHT OF LEARNING GEOGRAPHY

Authors

  • Maria Eliza Miranda

DOI:

https://doi.org/10.7154/RDG.2012.0112.0004

Keywords:

Geography, Education, Teacher, Science, Criticism

Abstract

This article highlights Pierre Monbeig’s contributions in order to think about the contemporary value of teaching Geography in school. It discusses the similarities between those contributions and other trends that also deals with the importance of studying and the value of teaching Geography not only to the formation of future generations’ critical thinking but also to the development of their intellectual functions. It stands out the relationship that author established between their conceptions of Geography and Education, which remain central to the contemporary debate on the expectations of Geographical science when facing dilemmas involving the formation of the geographer and the Geography teacher too. It presents concernment to the quality of teaching Geography and that one of training Geography teachers. It reinforces the need to overcome the isolation that still exists between both the geographer and Geography teacher’s formation, due to the tendency of expanding courses degree, with varied workloads and curricular structures, which in general has not assured Geography teachers who works at school to completely master scientific and academic thinking, causing negative effects on regular students’ schooling process, on geographers’ value and also on the importance of their work to society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Maria Eliza Miranda
    É Bacharel e Licenciada em História (1976) e Geografia (1984) pela Universidade de São Paulo. Graduou-se como Mestre(1992) e Doutora (2003) em Ciências, na área de concentração em Geografia Humana, pelo Deptº de Geografia da F.F.L.C.H. da Universidade de São Paulo. Lecionou no ensino superior privado desde 1994 até 2007. Atuou também na Educação Básica das redes pública e privada desde 1977 até 2008. Desenvolveu projetos educacionais no ensino médio e fundamental público do Estado de São Paulo voltado à utilização de tecnologia da informação nos processos de aprendizagem de leitura, de escrita, de geografia e de história. Atuou também em programas de formação e/ou desenvolvimento de professores, políticas públicas, meio ambiente urbano, sustentabilidade e desenvolvimento de projetos educacionais. É especialista nas teorias de Feuerstein e na formação de mediadores da aprendizagem. Atualmente é docente e pesquisadora da área de Licenciatura do Departamento de Geografia da Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo. Desde outubro de 2010 é também Coordenadora do Laboratório de Ensino e Material Didatico - LEMADI - do Departamento de Geografia da USP.

Published

2012-12-27

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Miranda, M. E. (2012). PIERRE MONBEIG IS STILL PRESENT AND THE RIGHT OF LEARNING GEOGRAPHY. Revista Do Departamento De Geografia, 52-67. https://doi.org/10.7154/RDG.2012.0112.0004