Hybrid trajectory: Oduvando Vianna's contributions to the Brazilian insertion in the Latin American amusement market circuit (1923-1946)
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-9141.rh.2021.169176Keywords:
Oduvando Vianna, amusement market, cultural movement, Latin America, artworkAbstract
Oduvaldo Vianna is one of the poorly studied personalities, surprisingly. However, he was an important innovator in the arts with very influential works in Brazilian theater, cinema and radio. His work was fundamental to the introduction of innovations in the amusement market in Brazil due to the quality of publications and an educational role of the arts. He is an important name in the connection of Brazilian production with the popular Latin American artistic circuit. This article intends to analyze the work of Oduvaldo Vianna as a producer of artistic production (popular and commercial), as well as an articulator of the artistic work market between Brazil and Latin America mostly through Buenos Aires.
Downloads
References
ABREU, Gilda de. Minha Vida com Vicente Celestino. São Paulo: Butterfly, 2003.
CALABRE, Lia. Rádio e imaginação: no tempo da rádio novela. In: HAUSSEN, Doris Fagundes; CUNHA, Magda Rodrigues (Orgs.). Rádio brasileiro: personagens e episódios. Porto Alegre: Edipucrs, 2003. p. 49-65.
COSTA, Jeanette Ferreira da. A trajetória artística inovadora de Oduvaldo Viana. In: VIANA, Oduvaldo. Herança do ódio. Rio de Janeiro: Edições Casa de Rui Barbosa, 2007.
COSTA, Jeanette Ferreira da. Da comédia caipira à comédia-filme: Oduvaldo Vianna – um renovador do teatro brasileiro. Rio de Janeiro: dissertação de mestrado, UNIRIO, 1999.
KARUSH, Matthew. Cultura de Clase. Radio y cine em la creación de una Argentina dividida (1920-1946). Buenos Aires: Ariel, 2013.
LEVINE, Lawrence. The Folklore of Industrial Society: Popular Culture and Its Audiences. In: The American Historical Review 97.5, 1992, 1369–1399. Disponível em: JSTOR, www.jstor.org/stable/2165941. Acessado em 03 fev. 2021. doi: https://doi.org/10.2307/2165941
LOPES, Caroline Cantanhede. O consultório sentimental de madame Danjou: experiências femininas nas ondas do rádio. Rio de Janeiro: Dissertação de mestrado, Centro de Pesquisa e Documentação de História Contemporânea do Brasil (CPDOC-RJ), 2011.
MADEIRA, Wagner Martins. O teatro de revista de Oduvaldo Vianna. Revista Pandora, v. 31, p. 1-18, 2011.
MCCANN, Bryan. Hello, hello Brazil. Popular music in the making of modern Brazil. Durham, NC: Duke University Press, 2004.
MARTINS, William de Souza. Pascoal Segreto “Ministro das diversões” do Rio de Janeiro (1883-1920). Rio de Janeiro: Editora Biografia, 2014.
MATTOS, David José Lessa. O espetáculo da cultura paulistana. Teatro e TV em São Paulo 1940-1950. São Paulo: Códex, 2002.
MONTECLARO, Cesar. Cesar Monteclaro. In: MATTOS, David José Lessa. Pioneiros da TV e do Rádio no Brasil. São Paulo: Códex, 2004. Vol1. p. 43-64.
NUNES, Mário. 40 anos de teatro. Rio de Janeiro: Serviço Nacional de Teatro, 1956. v.1.
SEIGEL, Micol. Uneven Encounters: Making Race and Nation in Brazil and the United States. Durham, NC, and London: Duke University Press, 2009.
SILVA, Herminia & ABREU, Luiz Alberto. Respeitável Público... O circo em cena. Rio de Janeiro: Funarte, 2009.
TROTTA, Rosyane. O teatro brasileiro: décadas de 1920 e 1930. In: O teatro através da história. Rio de Janeiro: CCBB; Entrourage Produções Artísticas, 1994. 2v. p. 139-155.
VALENTE, Thiago Alves. Monteiro Lobato nas páginas do jornal: um estudo dos artigos publicados em O Estado de S. Paulo (1913-1923). São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010.
VIANNA, Deocélia. Companheiros de Viagem. São Paulo: Editora Brasiliense, 1984.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ (CC BY). Esta licença permite que outros distribuam, remixem, adaptem e criem a partir do seu trabalho, mesmo para fins comerciais, desde que lhe atribuam o devido crédito pela criação original. É a licença mais flexível de todas as licenças disponíveis. É recomendada para maximizar a disseminação e uso dos materiais licenciados.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (veja O Efeito do Acesso Livre).