Echoes of the "Semana de Arte Moderna" in Latin American art criticism: dialogues between intellectuals Aracy Amaral and Marta Traba in the 1970s

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9141.rh.2022.196165

Keywords:

Brazilian Modernism, Aracy Amaral, Marta Traba, Semana de Arte Moderna, Latin American Art Criticism

Abstract

This article’s main objective is to analyze Latin American intellectuals’ performance in producing and disseminating knowledge about art in Latin America, especially related to Brazilian Modernism. For this purpose, Aracy Amaral’s perspective on modernist art and architecture in Brazil, present in the book Arte y arquitectura del modernismo brasileño (1917-1930), translated into Spanish by Marta Traba, to Ayacucho Library Collection in 1978, is evaluated. Furthermore, this work establishes some connections between the Brazilian and the Argentine intellectuals’ trajectories and thoughts, two significant references on art and culture in the region. Finally, with contributions from the Social History of Art and Intellectual History, we seek to understand the role of intellectuals in consolidating the movement as an artistic-cultural landmark in Latin America in a context of approximation among Latin American countries.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Eustáquio Ornelas Cota Jr, Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas

    Doutorando e mestre pelo Programa de Pós-Graduação em História Social do Departamento de História da Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo – FFLCH/USP. O presente artigo é oriundo da tese de doutorado Um diálogo sobre arte latino-americana: ensaios críticos de Marta Traba e Aracy Amaral (1960-1980), a ser defendida em 2022, sob a orientação da Profa. Dra. Stella Maris Franco. O trabalho conta com o apoio da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPES - Código de Financiamento 001 88882.333226/2019-01.

References

Fontes

AMARAL, Aracy A. Prólogo. In: Arte y arquitetura del modernismo brasileño (1917-1930). Caracas: Biblioteca Ayacucho, v. 47, 1978.

Arquivo do Instituto Estudos Brasileiros (IEB – USP). Acervo Aracy Abreu Amaral, código de referência: AAA-C-MT-001 – 013

TRABA, Marta. Arte de América Latina 1900-1980. Washington: Banco Interamericano de Desarrollo, 1994.

Referências Bibliográficas

ACHA, Juan. Arte y Sociedad Latinoamérica. El producto artístico y su estructura. México: Fondo de Cultura Económica, 1981.

ADES, Dawn. Arte na América Latina. São Paulo: Cosac & Naify Edições, 1997.

ALAMBERT, Francisco; CANHÊTE, Polyana Lopes. As bienais de São Paulo: da era do museu à era dos curadores (1951-2001). São Paulo: Boitempo, 2004.

AMARAL, Aracy A. Arte e meio artístico (1961-1981): entre a feijoada e o x-burguer. São Paulo: Nobel, 1983.

AMARAL, Aracy A. Textos do Trópico de Capricórnio - Artigos e ensaios (1980-2005). São Paulo: Ed. 34, vol. 2, 2006.

BAYÓN, Damián (Org.). América Latina en sus artes. Paris: Unesco; Siglo XXI Editores, 1974.

CANDIDO, Antonio. Conversa cortada: a correspondência entre Antonio Candido e Ángel Rama (1960-1983). Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul; São Paulo: Edusp, 2018.

CAPELATO, M.H.R. “Modernismo latino-americano e a construção de identidades através da pintura”. In: Revista de História (USP), v. n. 153, 2005, p. 251-282.

COSTA, Adriane Vidal; MAÍZ, Claudio (Org.) Nas tramas da “cidade letrada”: sociabilidade dos intelectuais latinoamericanos e as redes transnacionais. Belo Horizonte: Fino Traço, 2018.

COTA JR., Eustáquio Ornelas. A formação da coleção latino-americana do MoMA: arte, cultura e política (1931-1943). Jundiaí (SP): Paco Editorial, 2019.

COUTO, Maria de Fátima Morethy. Para além das representações convencionais: A ideia de arte latino-americana em debate. In: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG, p. 124–145, 2017. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15709. Acesso em: 12 set. 2022.

CROUSIER, Elsa. De Europa a América: la obra critica de Marta Traba y sus evoluciones, Artelogie [En ligne], 15 | 2020, mis en ligne le 20 avril 2020, consulté le 13 septembre 2022. URL: http://journals.openedition.org/artelogie/4962 ; DOI : https://doi.org/10.4000/artelogie.4962.

DEMENECH, Pedro. Coleção e identidade na crítica de Ángel Rama nos anos setenta. In: História da Historiografia: International Journal of Theory and History of Historiography. Ouro Preto: n. 20, abril 2016, p. 87-101.

DURAND, José Carlos. Negociação Política e Renovação Arquitetônica: Le Corbusier no Brasil. In: Rev. bras. Ci. Soc. v. 6 n. 16, Rio de Janeiro, jun. 1991.

GIUNTA, Andrea. Strategies of Modernity in Latin America. In: MOSQUERA, Gerardo (éd.). Beyond the Fantastic. Contemporary Art Criticism from Latin América, Institute of International Visual Arts. London, 1995.

MALOSETTI COSTA, Laura. Los primeros modernos. Arte y sociedad en Buenos Aires a fines del siglo XIX. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2001.

MORAIS, Frederico. Artes plásticas na América Latina: do transe ao transitório. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1979.

NOCHLIN, Linda. Why have there been no great women in the arts? In: ARTnews, 1971.

PEDROSA, Mario. “Visconti diante das modernas gerações”. In: Correio da Manhã. Rio de Janeiro, 1 de janeiro de 1950.

SANTOS, Fabiana Fernandes Paiva dos. Em busca da América Latina e suas arquiteturas: contextos, proposições e tensões nas exposições do MoMA (1955 e 2015). Dissertação de mestrado defendida na Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universidade de São Paulo (FAU-USP). São Paulo, 2019.

SIMIONI, Ana Paula Cavalcanti. Artistas latino-americanos na Paris modernista: a difícil consagração. In: Anais Do Museu Paulista: História E Cultura Material, 29, 1-39, 2021. https://doi.org/10.1590/1982-02672021v29e17

SIRINELLI, Jean-François. Os intelectuais. In: RÉMOND, René (Org.). Por uma história política. Rio de Janeiro: Ed. FGV, 1996.

TRABA, Marta. Duas décadas vulneráveis nas artes plásticas latino-americanas, 1950-1970. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1977.

TRABA, Marta. Somos latinoamericanos [27 de octubre de 1975 - Primera Sesión]. In: BAYÓN, Damián (Org.). El artista latinoamericano y su identidad. Caracas: Monte Ávila editores C.A., 1977.

Published

2022-11-04

Issue

Section

Dossiê 1922/2022: o século da Semana – balanços e perspectivas

How to Cite

ORNELAS COTA JR, Eustáquio. Echoes of the "Semana de Arte Moderna" in Latin American art criticism: dialogues between intellectuals Aracy Amaral and Marta Traba in the 1970s. Revista de História, São Paulo, n. 181, p. 1–22, 2022. DOI: 10.11606/issn.2316-9141.rh.2022.196165. Disponível em: https://revistas.usp.br/revhistoria/article/view/196165.. Acesso em: 4 dec. 2024.

Funding data