Argentine theater in Brazil in the first republic (1889-1930): exchanges, meetings, and debates

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9141.rh.2021.176254

Keywords:

Theater, Brazil, Argentina, First Brazilian Republic, International relationships

Abstract

This article addresses the reception of the Argentine theater by Brazilian critics and theater professionals during the First Brazilian Republic (1889–1930). From a reality almost ignored during the earlier part of the period studied, we can notice in the newspapers and the autobiographies of artists and writers that Argentina’s performing arts become the object of growing interest for many Brazilian professionals, who see in the neighboring nation, besides an accessible market, a space whose experiences can be used to solve problems of the Brazilian theater. Finally, the rapprochement and the exchanges established with Argentina serve as a starting point for reflecting Brazil’s own identity and place in the worl 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Daniel Polleti, Université Paris-Saclay

    Mestre pela Université Paris 1 – Panthéon-Sorbonne, doutorando no Centre d’histoire culturelle des sociétés contemporaines, Université Paris-Saclay – França. 

References

Fontes Primárias

Periódicos consultados na Hemeroteca Digital da Biblioteca Nacional

Correio Paulistano. São Paulo: 1889–1930.

Era Nova. Rio de Janeiro: 1915.

Fon-Fon. Rio de Janeiro: 1907–1930.

Gazeta de Notícias. Rio de Janeiro: 1889–1930.

Gil-Blas: Pamphleto de Combate. Rio de Janeiro: 1919–1923.

Jornal, O. Rio de Janeiro: 1919–1930.

Jornal do Brasil. Rio de Janeiro: 1891–1930.

Jornal do Commercio. Rio de Janeiro: 1827–1930.

Jornal do Commercio, edição da tarde. Rio de Janeiro: 1909–1922.

Notícia, A. Rio de Janeiro: 1894–1916.

Novidades. Rio de Janeiro: 1889–1892.

Paiz, O. Rio de Janeiro: 1889–1930.

Revista Americana. Rio de Janeiro: 1909–1919.

Rua, A. Rio de Janeiro: 1914–1927.

Coletâneas de crônicas e artigos de jornais

BARRETO, Lima. Toda crônica, org. Beatriz Resende e Rachel Teixeira Valença, 2 v. Rio de Janeiro: Agir, 2004.

BILAC, Olavo. Bilac, o jornalista, organização de Antonio Dimas, 3 v. São Paulo: Edusp, 2006.

DEL BRENNA, Giovanna Rosso, (org.) O Rio de Janeiro de Pereira Passos, Uma Cidade em questão. Rio de Janeiro: Index, 1985.

Autobiografias

DE MAGALHÃES, Paulo Faria. Antes que eu me esqueça. São Paulo: Gráfica Tupy, 1967.

FERREIRA, Procópio. Procópio Ferreira apresenta Procópio: um depoimento para a história do teatro no Brasil. Rio de Janeiro: Rocco, 2000.

Referências bibliográficas

ARCANJO. Loque. “Heitor Villa-Lobos e a ‘Embaixada Artística Brasileira’ na Argentina (1940)”, Revista Música, v. 20, n° 1, 2020, p. 121-150. Disponível em <https://www.revistas.usp.br/revistamusica/article/view/169940>. Acesso em 01/10/2021. Doi: https://doi.org/10.11606/rm.v20i1.169940

ARTUNDO, Patricia. Mário de Andrade e a Argentina : um país e sua produção cultural como espaço de reflexão. São Paulo: EDUSP, 2004.

BESSA, Virgínia de Almeida. “Do palco ao disco: música caipira e construção de identidades na cidade de São Paulo”, OPUS, v. 25, no 3, 2019, p. 308-33. Disponível em <https://www.anppom.com.br/revista/index.php/opus/article/view/opus2019c2514>. Acesso em: 22/04/2021. Doi: http://dx.doi.org/10.20504/opus2019c2514

CANDEAS, Alessandro Warley, “Relações Brasil-Argentina: uma análise dos avanços e recuos”, Revista Brasileira de Política Internacional, v. 48, no 1, 2005, p. 178-213. Disponível em: <https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0034-73292005000100007&script=sci_abstract&tlng=pt>. Acesso em: 16/10/2020. Doi: https://doi.org/10.1590/S0034-73292005000100007

COMPAGNON, Olivier. L’adieu à l’Europe : l’Amérique latine et la Grande guerre (Argentine et Brésil, 1914–1939). Paris: Fayard, 2013.

DE ARAÚJO, Ruy Magalhães, “Comentários sobre as várias edições d’Os Sertões, de Euclides da Cunha”, SOLETRAS, no 4, 2002 p. 47–56. Disponível em: <https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/soletras/article/view/4445/0>. Acesso em: 16/10/2020.

DE CARVALHO, Flavio Cardoso. A opera Abul, de Alberto Nepucemo, e sua contribuição para o patrimonio musical brasileiro na primeira Republica. Tese de doutorado, Universidade Estadual de Campinas, 2005.

DE NIGRIS, Maria Teresa; LUDOVISI, Gloria, e PAOLETTI, Matteo (orgs.). La Società teatrale internazionale, 1908-1931: archivio e storia di una grande impresa teatrale. Roma: Viella, 2016.

DUMONT, Juliette. “Le Brésil au prisme de sa diplomatie culturelle (1920–1945)”. In: DUMONT, Juliette; FLÉCHET, Anaïs e VELLOSO, Mônica Pimenta (org.). Histoire culturelle du Brésil : XIXe-XXIe siècles. Paris: Éditions de l’IHEAL, 2019, p. 291-315.

EICHELBAUM, Edmundo. Carlos Gardel : l’âge d’or du tango. Paris: Denoël, 1984.

FABRIZ, Larissa Milanezi. Veículo de sonhos e ilusões: a Revista Americana e a circulação de representações de pan-americanismo (1909–1919). Tese de Doutorado, Universidade Federal do Espírito Santo, 2018.

FARIA, João Roberto. “André Antoine no Brasil: a polêmica com Artur Azevedo”, Sala Preta, v. 1, 2001, p. 223–33. Disponível em <http://www.revistas.usp.br/salapreta/article/view/57027>. Acesso em: 15/10/2020. Doi: https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v1i0p223-233.

FAUSTO, Boris e DEVOTO, Fernando. Brasil e Argentina: um ensaio de história comparada (1850–2002). São Paulo: Editora 34, 2005.

FELIPPE, Eduardo Ferraz. “Alejo Carpentier e o ‘truculento cheio de fantasias’ Villa-Lobos: cultura política e crítica musical na América Latina”, Anais do XXVI Simpósio Nacional de História, 2011. Disponível em: < http://www.snh2011.anpuh.org/resources/anais/14/1300265552_ARQUIVO_textoanpusubmetido.pdf>. Acesso em: 16/10/2020.

FERRETTI, Danilo José Zioni. A construção da paulistanidade: identidade, historiografia e política em São Paulo (1856-1930). Tese de doutorado, Universidade de São Paulo, 2004.

FLÉCHET, Anaïs. “Si tu vas à Rio ...»: la musique populaire brésilienne en France au XXe siècle. Paris: Armand Colin, 2013.

FLÉCHET, Anaïs, “Les partitions de l’identité. La diplomatie musicale brésilienne au XXe siècle”. In: DUMONT, Juliette; FLÉCHET, Anaïs e VELLOSO, Mônica Pimenta (org.). Histoire culturelle du Brésil : XIXe-XXIe siècles. Paris: Éditions de l’IHEAL, 2019, p. 317-51

GIACOMETTI, Diana. La figura dell’impresario musicale. Walter Mocchi e la costruzione di un’industria operistica fra Italia e Sud America. Tesi di Laurea, Università Ca’Foscari Venezia, 2013.

GOETSCHEL, Pascale. Une autre histoire du théâtre. Discours de crise et pratiques spectaculaires – France, XVIIIe-XXIe siècle. Paris: CNRS Éditions, 2020.

GOMES, Tiago de Melo. Um espelho no palco: identidades sociais e massificação da cultura no teatro de revista dos anos 1920. Campinas: Editora da Unicamp, 2004.

GUÉRIOS, Paulo Renato. “Heitor Villa-Lobos e o ambiente artístico parisiense: convertendo-se em um músico brasileiro”, Mana, v. 9, no 1, 2003, p. 81-108. Disponível em: <https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-93132003000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=pt>. Acesso em: 16/10/2020. Doi: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-93132003000100005

HESS, Carol. Representing the Good Neighbor. Music, Difference, and the Pan American Dream. New York: Oxford University Press, 2013.

KUSS, Malena. “Huemac, by Pascual de Rogatis: Native Identity in the Argentine Lyric Theatre”, Anuario Interamericano de Investigacion Musical, v. 10, 1974, p. 68-87. Disponível em: <https://www.jstor.org/stable/779839>. Acesso em: 16/10/2020. Doi: https://dx.doi.org/10.2307/779839

KUSS, Malena. “Nacionalismo, identificación, y Latinoamérica”, Cuadernos de Música Iberoamericana, v. 6, 1998, p. 133-149. Disponível em: <https://revistas.ucm.es/index.php/CMIB/article/view/61245>. Acesso em 16/10/2020. Doi: https://dx.doi.org/10.5209/CMIB

LEITÃO, Robson dos Santos. Heitor Villa-Lobos: da antropofagia às narrativas de Alejo Carpentier e Mário de Andrade. Tese de doutorado, Universidade Federal Fluminense, 2017.

MAGALDI, Sábato e VARGAS, Maria Thereza. Cem anos de teatro em São Paulo (1875–1974). São Paulo: Editora Senac, 2000.

MAIA, Pedro Moacyr. (org.). Cartas inéditas: de Graciliano Ramos a seus tradutores argentinos, Benjamín de Garay e Raúl Navarro. Salvador: EDUFBA, 2008.

MANSILLA, Silvina Luz. “Heitor Villa-Lobos en Buenos Aires durante la década de 1920: modernismo, recepción y campo musical”, Per Musi, no 16, 2007, p. 42-53. Disponível em: <http://musica.ufmg.br/permusi/permusi/port/numeros/16/num16_cap_04.pdf>. Acesso em: 16/10/2020.

MELO, Cássio Santos. “São Paulo Futuro: o caipira na projeção de uma metrópole”. Histórica – Revista Eletrônica do Arquivo Público do Estado de São Paulo, n° 36, 2009. Disponível em: <http://www.historica.arquivoestado.sp.gov.br/materias/anteriores/edicao36/materia05/texto05.pdf>. Acesso em: 22/04/2021.

MOLAR, Jonathan de Oliveira. “Heróis ou vilões no processo de construção de duas jovens nações? Representações do gaúcho argentino e do caipira brasileiro nos projetos pós-proclamação republicana.” Territórios e Fronteiras, v. 4, n° 2, 2011, p. 120-142. Disponível em: <http://www.ppghis.com/territorios&fronteiras/index.php/v03n02/article/view/102>. Acesso em: 22/04/2021. Doi: http://dx.doi.org/10.22228/rt-f.v4i2.102

MOREIRA, Anne Karoline Ramalho. O Caipira: aspectos vocais do personagem-tipo no Teatro de Revista Paulista entre as décadas de 1910 e 1940. Dissertação de mestrado, Universidade de São Paulo, 2020.

NEVES, Larissa de Oliveira. O teatro: Artur Azevedo e as crônicas da Capital Federal (1894–1908). Dissertação de mestrado, Universidade Estadual de Campinas, 2002.

PASERO, Carlos Alberto. “Los límites de la lengua. Benjamín de Garay y la praxis de la traducción”, Revista Graphos, v. 6, no 1,2004, p. 95-100. Disponível em: <https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/graphos/article/view/9538>. Acesso em: 16/10/2020.

PAOLETTI, Matteo. A Huge Revolution of Theatrical Commerce. Walter Mocchi and the Italian Musical Theatre Business in South America. Cambridge: Cambridge University Press, 2020.

PAULILLO, Maria Célia Rua de Almeida. Tradição e modernidade: Afonso Schmidt e a literatura paulista, 1906–1928. São Paulo: Annablume, 2002.

PEPPERCORN, Lisa Margaret. Villa-Lobos: collected studies. Aldershot: Scolar press, 1992.

POLLETI, Daniel e Jean-Claude YON, “Le spectacle dans une modernité périphérique. La ‘décadence’ du théâtre brésilien dans un contexte global (XIXe siècle-années 1920)”, Passages de Paris, n° 16, 2018. Disponível em <http://www.apebfr.org/passagesojs/index.php/pp/article/view/70>. Acesso em 16/10/2020.

PRADO, Maria Ligia Coelho. “O Brasil e a distante América do Sul”, Revista de História, no 145, 2001, p. 127-149. Disponível em: <https://www.revistas.usp.br/revhistoria/article/view/18921>. Acesso em: 16/10/2020. Doi: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9141.v0i145p127-149

RIVERA, Mareia Quintero. Repertório de identidades: música e representações do nacional em Mário de Andrade (Brasil) e Alejo Carpentier (Cuba) (décadas de 1920–40). Tese de doutorado, Universidade de São Paulo, 2002.

RODRIGUES, João Paulo Coelho de Souza. “Da revolução à regeneração: crônicas de Machado de Assis e de Olavo Bilac sobre a Argentina”. Antíteses, v. 6, no 11, 2013, p. 127-148. Disponível em: <http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/15593>. Acesso em: 15/10/2020. Doi: http://dx.doi.org/10.5433/1984-3356.2013v6n11p127

RODRIGUES, João Paulo Coelho de Souza. “Embaixadas originais: diplomacia, jornalismo e as relações Argentina-Brasil (1888-1935)”. Topoi, v. 18, no 36, 2017, p. 537-562. Disponível em: <https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2237-101X2017000300537>. Acesso em: 15/10/2020. Doi: https://doi.org/10.1590/2237-101x01803605

RODRIGUES, João Paulo Coelho de Souza. “Diplomacia cultural y circulación literaria: dos escritores brasileños en Buenos Aires entre los centenarios”, Catedral Tomada: Revista de Crítica Literaria latinoamericana, v. 6, n. 11, 2018, p. 74–101. Disponível em: <https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6747872>. Acesso em: 15/10/2020.

VERAS, Flavia Ribeiro. “Fábricas da Alegria”: o mercado de diversões e a organização do trabalho artístico no Rio de Janeiro e Buenos Aires (1918–1945). Tese de doutorado, Fundação Getúlio Vargas, 2017.

VERAS, Flavia Ribeiro. “Trajetória Híbrida: as contribuições de Oduvaldo Vianna para a inserção brasileira no circuito do mercado de entretenimento Latino-Americano (1923–1946)”, Revista de História, n° 180, 2021. Disponível em <https://www.revistas.usp.br/revhistoria/article/view/169176>. Acesso em: 01/10/2021. Doi: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9141.rh.2021.169176

VERMES, Mónica. “‘Abul’ de Alberto Nepomuceno em Buenos Aires: a ópera como lugar de encontro”, 2016. Disponível em <https://www.bn.gov.br/sites/default/files/documentos/producao/pesquisa/2016/abul-alberto-nepomuceno-buenos-aires-opera-como-lugar.pdf>. Acesso em: 20/09/2019.

VOLPE, Maria Alice. Indianismo and Landscape in the Brazilian Age of Progress: Art Music from Carlos Gomes to Villa-Lobos, 1870s–1930s. Tese de doutorado, University of Texas at Austin, 2001.

Published

2021-10-27

Issue

Section

História e Cultura

How to Cite

POLLETI, Daniel. Argentine theater in Brazil in the first republic (1889-1930): exchanges, meetings, and debates. Revista de História, São Paulo, n. 180, p. 1–34, 2021. DOI: 10.11606/issn.2316-9141.rh.2021.176254. Disponível em: https://revistas.usp.br/revhistoria/article/view/176254.. Acesso em: 20 may. 2024.