Chalenges in exhibihitons, authorship’s boundaries
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2525-8354.v7i7p77-94Keywords:
Author, Author function, Curatorship, ExhibitionAbstract
From the “death of the author” (R. Barthes) to the question of “who is an author?” (Michel Foucault, 1969), a broad horizon is debated regarding the history of ideas and material culture, from social historic issues to literacy. The relevance of the text in revisited and expanded versions, as by the historian Roger Chartier and the philosopher Giorgio Agamben, incites reflections on the author-function in the light of contemporary times. Thinking about small displacements and deviations from today's life, this article seeks to deepen reflections for other languages, such as writing, expository practices and relations between institutions, spaces, authorship, narratives and curatorship. In order to find a body to proclaim some “Profanação”, the exposition as a dispositive builds bases for the investigated object.
Downloads
References
Agamben, Giorgio. O Autor Como Gesto. In Profanações. São Paulo: Boitempo; (p.55-64), 2017.
Agamben, Giorgio. O que é um dispositivo. In: ______. O que é o contemporâneo? E outros ensaios. Trad. Vinícius Nicastro Honesko. Chapecó: Argos; 2009, p. 27-51.
Agamben, Giorgio. O que é um dispositivo? Outra travessia, Florianópolis, n. 5, p. 9-16, jan. 2005. ISSN 2176-8552. Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/Outra/article/view/12576/11743>. Acesso em: 17 ago. 2019. doi:https://doi.org/10.5007/%x.
Altshuler, Bruce. Introduction. In Dufrêne, B.; Glicenstein, J. Histoire(s). D’Exposition Exhibitions’stories. Paris: Hermann Éditeurs; 2016
Barthes, Roland. A morte do autor. In: O rumor da Língua. Trad. Mário Laranjeira. São Paulo: Brasiliense, 1988.
Bergdoll, Barry. Curate. Artpaper glossary. Jan/fev. 2015. Disponivel em: https://www.artpapers.org/glossary/curate/
Carvalho AM. A exposição como dispositivo na Arte Contemporânea: conexões entre o técnico e o simbólico. museologia [Internet]. 28nov.2012 acesso em 15set.2019];1(2):47. Available from: http://periodicos.unb.br/index.php/museologia/article/view/12654
Chartier, Roger. O que é um autor? Revisão de uma genealogia. Trad. Luzmara Curcino, Carlos Eduardo Bezerra. São Carlos: Edufscar; 2014.
Firmo, Adrienne de Oliveira. Exposições de arte brasileira: um estudo de exposições como meio para a compreensão dos fundamentos e da recepção da arte contemporânea [tese]. São Paulo: , Faculdade de Arquitetura e Urbanismo; 2017 [citado 2019-09-30]. doi:10.11606/T.16.2018.tde-27062017-144240.
Foucault, Michel. O que é um autor? Trad. Antonio Fernando Cascais. 3a ed. [s.l.]: Vega, [s.d.]. (Passagens; v.6). ISBN 972-699-303-2
Foucault, Michel. Qu’est-ce qu ‘un auteur? In: Bulletin de la societé Française de Philosophie, 63e année, n.3, julliet-septembre 1969, p.73-95
Guasch, Anna Maria. El arte del siglo XX en sus exposiciones: 1945-2007. Barcelona: Ediciones del Serbal, 2009.
Latorraca, Giancarlo. Maneiras de expor: Arquitetura expositiva de Lina Bo Bardi. São Paulo: Museu da Casa Brasileira. 2014.
Poinsot, Jean-Marc. A exposição como máquina interpretativa. In História da Arte em Exposições modos de ver e exibir no Brasil. Cavalcanti, A. Malta, M. Couto, M.F.M. et al. Rio de Janeiro: Rio Books/Fapesp, 2016.
Ruggiero A, Michel L. Interview with Barry Bergdoll. Risco, Rev. Pesqui. Arquit. Urban. [Internet]. 9Jul.2018 [cited 11Sep.2019];16(1):105-14. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/risco/article/view/147774
Wall, Jean. Le malheur de la conscience dans la philosophie de Hegel, 1929). https://archive.org/details/in.ernet.dli.2015.188060/page/n19
Downloads
Published
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Os autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença CreativeCommonsAttribution CC-BY que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Os autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Os autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho on-line (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).