La poética de presencia en películas de luz sólida de Anthony McCall

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2525-8354.v8i8p11-34

Keywords:

Anthony McCall, Solid light films, Walter Benjamin, Hal Foster, Oliver Grau

Abstract

Through an interpretative analysis of selected artworks and considerations of Walter Benjamin, Hal Foster and Oliver Grau, this article seeks to investigate the type of reception that “solid light films”, by Anthony McCall (1946), arouse. The goal is to characterize a poetics of presence that resists a mode of enjoyment linked to the excess of stimuli and speed, common in the society of images.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Fernanda Albuquerque de Almeida, Universidade de São Paulo

    PhD in Aesthetics and Art History at University of São Paulo

References

ADORNO, Theodor W. “A indústria cultural”. (1967) In: COHN, Gabriel. (Org.) Theodor Adorno: sociologia. São Paulo: Ática, 1986, p. 92-99.

ALMEIDA, Fernanda A. de. Imagens de tempo nas poéticas tecnológicas de Harun Farocki, Bill Viola e Anthony McCall. (Tese) Programa de Pós-graduação Interunidades em Estética e História da Arte, Universidade de São Paulo. São Paulo, 2019.

BAUDRILLARD, Jean. Simulacros e simulação. (1981) Lisboa: Relógio d’água, 1991.

BENJAMIN, Walter. “A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica”. (1935) In: Magia e técnica, arte e política. Ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 1994.

BENJAMIN, Walter. “Pequena história da fotografia”. (1931) Magia e técnica, arte e política. Ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 1994.

BENJAMIN, Walter; SCHÖTTKER, Detlev; BUCK-MORSS, Susan; HANSEN, Mirian. Benjamin e a obra de arte: técnica, imagem, percepção. Organização de Tadeu Capistrano. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.

BRITO, Luciana (Galeria). Anthony McCall. São Paulo: Luciana Brito Galeria, 2011.

CRUZ-NEIRA, C. et al. “Surround-screen Projection-based Virtual Reality: the Design and Implementation of the Cave”. In: ACM SIGGRAPH’93, Computer Graphics Proceedings. New York: ACM SIGGRAPH Papers, 1993, p. 135-142.

FLUSSER, Vilém. Filosofia da caixa preta: ensaios para uma futura filosofia da fotografia. (1983) São Paulo: Annablume, 2011.

FOSTER, Hal. O complexo arte-arquitetura. (2011) São Paulo: Cosac Naify, 2015.

FREUD. Sigmund. O mal estar da civilização. São Paulo: Penguin Classics Companhia das Letras, 2011.

GRAU, Oliver. Arte virtual: da ilusão à imersão. (2003) São Paulo: Editora UNESP: Editora Senac São Paulo, 2007.

HOBBS, Robert. “Anthony McCall’s Cybernetic Systems”. In: Anthony McCall: Solid Light, Performance and Public Works. Barcelona: Ediciones Polígrafa, 2017.

KANT, Immanuel. Crítica da faculdade do juízo. Rio de Janeiro: Forense, 1993.

McCALL, Anthony. “Line Describing a Cone and Related Films”. In: October, v. 103. The MIT Press, 2003.

PLATÃO. A república. Tradução de Carlos Alberto Nunes. Belém: Edufpa, 2017.

SONTAG, Susan. Sobre fotografia: ensaios. (1977) São Paulo: Companhia das Letras, 2004.

Published

2020-05-25

How to Cite

Almeida, F. A. de. (2020). La poética de presencia en películas de luz sólida de Anthony McCall. Revista ARA, 8(8), 11-34. https://doi.org/10.11606/issn.2525-8354.v8i8p11-34