Covid-19 and museum: Symptoms versus evidence

Authors

  • Maria Cecília França Lourenço Universidade de São Paulo. Faculdade de Arquitetura e Urbanismo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2525-8354.v10i10p91-128

Keywords:

Museum, Intervention, Pandemic, Trace, Public

Abstract

The theme aims to inquire about actions and experiments in museums and/or images, expressed, in the pandemic. This was attracted by both, facilitated by dissemination of these on a worldwide scale. Debate: would they end, would they nurture links with such an audience? Will the appeal to humour and theatricality give rise to critical reflections with the triggered content? Why did they choose such images and museums? Would it be a desire to dialogue with others, leisure and distraction or fascination for times and past ages?

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Maria Cecília França Lourenço, Universidade de São Paulo. Faculdade de Arquitetura e Urbanismo

    Professora Titular Sênior FAU USP, São Paulo, SP, Brasil.

References

AMARAL, Aracy Abreu. Correspondência Mário de Andrade & Tarsila do Amaral. São Paulo: EDUSP/IEB/USP; 2001.

AMARAL, Aracy Abreu. Tarsila cronista. São Paulo: EDUSP; 2001.

AMARAL, Aracy Abreu. Tarsila sua obra e seu tempo. São Paulo: Perspectiva/EDUSP; 1975.

BENJAMIN, Walter. A obra de arte na época de sua reprodutibilidade técnica. São Paulo: Abril Cultural; 1975.

HESÍODO. Teogonia: a origem dos deuses. São Paulo: Iluminaresç; 1995. HOCKNEY, David. O conhecimento secreto: redescobrindo as técnicas perdidas dos

grandes mestres. Trad. José Marcos Macedo. São Paulo: Cosac & Naify;1996.

LOURENÇO, Maria Cecília França. Almeida Júnior: um criador de imaginário. São Paulo Pinacoteca do Estado; 2007.

MONDZAIN, Marie-José. A imagem pode matar? Lisboa, Vega; 2009 [2002]. STAROBINSKI, Jean. A invenção da liberdade 1700-1789. São Paulo: Unesp; 1994.

Fontes eletrônicas e sites

ASSIS, Tatiana de. Quem está por trás de meme de Bolsonaro visto em panelaços. Disponível em: https://vejasp.abril.com.br/blog/arte-ao-redor/bolsonaro- mascara-projecoes-artistas-vjs/. Acesso em: 30 mar. 2020.

BEIGUELMAN, Giselle. Coronavida: A cultura do coronavírus: prólogo do confinamento. O espaço público é a primeira vítima fatal. Revista SelecT. Disponível em: https://www.select.art.br/coronavida/. Acesso: em 15 abr. 2020.

BEIGUELMAN, Giselle. Coronanavida: o pós-pandêmico é agora. São Paulo: Escola da Cidade, 2020. Disponível em: https://n-1edicoes.org/086/. Acesso em: 20 set. 2020.

CAPA do livro editado na exposição |Iconoclash. Disponível em: https://zkm.de/en/the- zkm/ Acesso em: 17.09.2020.

CINDY Sherman. Disponível em: http://www.cindysherman.com/. Acesso em: 12 set. 2020.

DECLARAÇÃO de Caracas 1992. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/3832715/mod/ . Acesso em: 2 jun. 2020.

ICOM Brasil “Recomendações do ICOM Brasil em relação à COVID 19”. Disponível em: https://www.icom.org.br/. Acesso em: 02 maio 2020.

INUMERÁVEIS. Disponível em: https://inumeraveis.com.br/projetemos/. Acesso em: 22 jun.2020.

ERA VIRTUAL. Disponível em: http://eravirtual.org/. Acesso em: 13 abr. 2020.

HOCKNEY, David. Secret Knowledge part 1 Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=wpG-ZwnNNaA/. Acesso em: 19.09.2020.

GOOGLE Arts & Culture. Disponível em: https://artsandculture.google.com/. Acesso em: 12 mar. 2020.

BALLESTER, José Manuel. Disponível em: https://www.josemanuelballester.com/. Acesso em: 29 mar. 2020.

https://performatus.com.br/traducoes/carolee-schneemann-pintura/.

LATOUR, Bruno. “O que é Iconoclash? Ou, há um mundo além das guerras de imagem? Revista Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, ano 14, n. 29, p. 111-150, jan./jun. 2008. Disponível em: http://www.bruno- latour.fr/sites/default/files/downloads/84-ICONOCLASH-POR.pdf/. Acesso em: 4 ago. 2010.

LOGOTIPO Coletivo Viva JK/ BH. Disponível em: https://www.instagram.com/vivajk/ ______ #projetemos. Disponível em: https://www.instagram.com/projetemos/.Acesso em 10 de maio 2020

LOGOTIPO Coletivo Viva JK/ BH. Museu da Maré Disponível em: https://www.museudamare.org/. Acesso em: 19 set. 2020.

MAURITSHUIS Museum Disponível em: https://www.mauritshuis.nl/en/explore/restoration-and-research/girl-in-the- spotlight/. Acesso em: 20 set. 2020.

MAURITSHUIS Museum. Renovação do edifício. Disponível em: https://www.mauritshuis.nl/en/discover/mauritshuis/the-renovation/. Acesso em: 20 set. 2020.

MUSEUS anunciam demissões. Disponível em: https://vejasp.abril.com.br/blog/arte- ao-redor/museus-e-teatros-demissoes-suspensao-contratos/. Acesso em: 4 de maio 2020.

MUSEU da Maré. Disponível em: https://www.museudamare.org/. Acesso em: 12 de jun. 2020.

MUSEU do Isolamento. Disponível em: https://www.toopics.com/tag/museudoisolamento/. Acesso em: 12 abr. 2020.

PAINEL na entrada da exposição no MoMA. Disponível em: https://www.moma.org/calendar/exhibitions/3871/ Acesso em 21 ser.2020

TUSSEN Kunst & Quarantaine. Disponível em: https://www.instagram.com/tussenkunstenquarantaine/?hl=pt-br/. Acesso em: 21 mar. 2020.

UNESCO. Disponível em: http://whc.unesco.org/uploads/nominations/208rev.pdf/. Acesso em: 24 ago. 2020.

PESSOA, Fernando. Oscila o incensório antigo. Disponível em: https://www.escritas.org/pt/ /1088/oscila-o-incensorio-antigo/. Acesso em: 16 set. 2020.

Published

2021-02-20

How to Cite

Lourenço, M. C. F. (2021). Covid-19 and museum: Symptoms versus evidence. Revista ARA, 10(10), 91-128. https://doi.org/10.11606/issn.2525-8354.v10i10p91-128