Anarchitecture and urbordering: two movements on ruins
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2525-8354.v13i13p197-219Keywords:
Anarchitecture, Borderization, Aesthetics of CollapseAbstract
Influenced by Jack Halberstam's propositions about the possibilities of thinking about an aesthetics of collapse, this essay seeks to articulate the notion of anarchitecture, as found in the works of Gordon Matta-Clark, with the work of Francis Alÿs in order to think about the organized violence of our times, which Mbembe called “borderization”.
Downloads
References
Alliez, É., 2016. Gordon Matta-Clark: ‘Somewhere Outside the Law’. Journal of visual culture, Vol. 15(No 3), pp. 318-333.
Alÿs, F., 2008. Don’t Cross the Bridge Before You Get to the River. Strait of Gibraltar, Morocco-Spain; 7:46 min
Em colaboração com Rafael Ortega, Julien Devaux, Felix Blume, Ivan Boccara, Abbas Benhim, Fundación Montenmedio Arte and the kids of Tangier and Tarifa. Disponível em: https://francisalys.com/dont-cross-the-bridge-before-you-get-to-the-river/
Anderson, L., 1977. Notebook. New York: The Collation Center.
Barzaghi, C., 2014a. Francis Alÿs: percursos e desvios. Trabalho Final de Graduação, FAUUSP.
Barzaghi, C., 2014b. Francis Alÿs: olhar para a cidade a partir de uma prática artística. Ecopolítica, n.9.
Butler, J. 2020. The Force of Non-violence: An Ethico-Political Bind. New York: Verso Books.
Butler, J., 2021. Traços humanos na superfície do mundo, trad. de Clara Barzaghi e André Arias. In: P. Pelbart, ed. Pandemia crítica. São Paulo: n-1 edições.
Deleuze, G. 2000. Conversações. Trad. de Peter Pál Pelbart. Rio de Janeiro, 2010.
Foucault, M; Pol-Droit, R. 2006. Michel Foucault: entrevistas. trad. de Vera Portocarrero e Gilda Gomes Carneiro. São Paulo: edições graal.
Godfrey, M., 2010. Politics/Poetics:The Work of Francis Alÿs. In: Mark Godfrey, Klaus Biesenbach and Kerryn Greenberg eds. Francis Alÿs: A Story of Deception. Londres: Tate Publishing, pp. 8-34.
Halberstam, J., 2021. An Aesthetics of Collapse. Lincoln(Nebraska): Sheldon Museum of Art.
Halberstam, J., 2020. Wild Things: the Disorder of Desire. Durham, London: Duke University Press.
Halberstam, J., 2018. Unbuilding Gender Trans* Anarchitectures In and Beyond the Work of Gordon Matta-Clark. Places, Oct.p. web.
Heidegger, M., 2007. A origem da obra de arte, trad. de Maria da Conceição Costa, Lisboa: edições 70.
De Laurentiis, C., 2019. Francis Alÿs: Encontros e percursos na Cidade do México. Concinnitas. v.20, n. 36;
Mary Nardini Gang et al., 2020. Bash back! ultraviolência queer: antologia de ensaios. Trad. de Pontes outras. São Paulo: crocodilo; n-1 edições.
Mbembe, A., 2021. Brutalismo. Trad. de Sebastião Nascimento. São Paulo: n-1 edições.
Mbembe, A., 2021. Políticas da inimizade. Trad. de Sebastião Nascimento. São Paulo: n-1 edições.
Spivak, G. C., 1985. Three Women's Texts and a Critique of Imperialism. Critical Inquiry, Autumn, Vol. 12(No. 1), pp. 243-261.
Spivak, G. C., 1985b. The Rani of Sirmur: An Essay in Reading the Archives. History and Theory, October, No 3, pp. 247-272.
Tadiar, N., 2022. Remaindered life. Duke university press: Durham e Londres.
Ursprung, P., 2012. “Anarchitecture: Gordon Matta-Clark and the Legacy of the 1970s”. Lecture in Singapore. FCL: Future Cities Laboratory, disponível em;
Wigley, M. 2009. Anarchitectures: The Forensics of Explanation. Log. No 15, pp. 121-136.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Clarx Barzaghi (ele/dele | elu/delu), Rafael Urano Frajndlich
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Os autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença CreativeCommonsAttribution CC-BY que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Os autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Os autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho on-line (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).