Everywhere, nowhere: considerations on the Clock Tower, a symbol-monument of the University of São Paulo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2525-8354.v14i14p11-51

Keywords:

Modern Architecture, History, Monument, University of Sao Paulo, Rino Levi, Elisabet Nobiling

Abstract

On December 17, 1968, four days after the enactment of Institutional Act n. 5 (AI-5), the Housing Complex of the University of São Paulo (Crusp) dawned surrounded by war tanks. More than a thousand students were interrogated; many of them arrested or persecuted, with disastrous consequences. The main nucleus of coexistence and resistance of the university, at that moment, was vacated. Adjacent to the blocks, a wide open space was waiting to be transformed, through the project, into an open stage for cultural and political manifestations. In this modern agora, a group of buildings, with different purposes, and a monument with totemic features, known as Clock Tower, would be implanted. Its insertion in the Cidade Universitária Armando de Salles Oliveira (Cuaso), headquarters of the University of São Paulo (USP), constitutes the object of investigation of this article. At first, the different meanings of sociability proposed for the university are presented and, more particularly, the project versions for the central nucleus of coexistence are analyzed. The second block examines the design intentions of the monument conceived by Rino Levi and Elisabeth Nobiling, taking into account the appropriation of the university territory by the Student Movement (ME) during the Brazilian political redemocratization process of the 1960s-1970s. In this section, we are interested in examining the horrors of the past so that we can avoid setbacks in the future.

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Author Biography

  • Helio Herbst, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

    Arquiteto e Urbanista (1990), Especialista (1996), Mestre (2002) e Doutor pela Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universidade de São Paulo (2007). Bolsista nas etapas de especialização (CNPq) e mestrado (FAPESP). Professor adjunto na Universidade Bandeirante de São Paulo, entre 2001 e 2009. Neste mesmo ano, torna-se professor adjunto no Curso de Arquitetura e Urbanismo da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro e, desde 2010, coordena o Grupo de Pesquisas em Expressão, Representação e Análise da Forma em Arquitetura e Urbanismo, no qual desenvolve estudos sobre habitação moderna no Rio de Janeiro, com apoio institucional do CNPq, da FAPERJ e do Instituto Moreira Salles. Participa com regularidade de diversos fóruns científicos e assina diversas publicações, entre as quais se inscrevem os livros Pelos salões das bienais, a arquitetura ausente dos manuais: contribuições para a historiografia brasileira (1951-1959), no qual discute o papel desempenhado pelas bienais de arte paulistanas para a difusão de uma dada concepção sobre a arquitetura moderna brasileira, e Dez anos de arquitetura na Rural: percursos e perspectivas do Departamento de Arquitetura e Urbanismo da Universidade Federal do Rio de Janeiro, no qual documenta o cotidiano do único curso federal de Arquitetura e Urbanismo oferecido fora do município-sede de uma região metropolitana brasileira – no caso, em Seropédica a 75 quilômetros da cidade do Rio de Janeiro. 

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Published

2023-07-27

How to Cite

Herbst, H. (2023). Everywhere, nowhere: considerations on the Clock Tower, a symbol-monument of the University of São Paulo. Revista ARA, 14(14), 11-51. https://doi.org/10.11606/issn.2525-8354.v14i14p11-51