Le Corbusier and the New World of Space: an exhibition in context

Authors

  • Fernando Stankuns de Paula Figueiredo Universidade de São Paulo. Faculdade de Arquitetura e Urbanismo. Programa Interunidades em Estética e História da Arte

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2525-8354.v15i15p239-265

Keywords:

architectural photography, modern museum, modern architecture, Le Corbusier, MASP

Abstract

The main focus of this paper is the study of the relationship between architecture and photography. What is the value that photography assumes in architectural exhibitions? Does it intend to bring reality in the form of a document or would it be a (re)interpretation of what is presented to us by architects in their projects? This theme will be analyzed from a case study: the exhibition Le Corbusier - New World of Space.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Fernando Stankuns de Paula Figueiredo, Universidade de São Paulo. Faculdade de Arquitetura e Urbanismo. Programa Interunidades em Estética e História da Arte

    Atua profissionalmente como Fotógrafo, principalmente nas áreas de espetáculos e arquitetura. É Mestre em Estética e História da Arte pelo Programa Interunidades em Estética e História da Arte da Universidade de São Paulo, na área de teoria e crítica da arte, com pesquisa em fotografia e Arquiteto e Urbanista formado pela USP com intercâmbio na Università Degli Studi di Genova (Itália).

References

BANHAM, Reyner. A Concrete Atlantis. U.S. Industrial Building and European Modern Architecture 1900-1925. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press, 1986.

BARDI, Pietro Maria. Lembrança de Le Corbusier: Atenas, Itália, Brasil. São Paulo: Nobel, 1984.

BARDI, Pietro Maria. Em torno da fotografia no Brasil. São Paulo: Banco Sudameris Brasil, 1987.

BARDI, Pietro Maria. História do MASP. São Paulo: Empresa das Artes, 1992.

CAPPELLO, Maria Beatriz Camargo. Arquitetura em revista: arquitetura moderna no Brasil e sua recepção nas revistas francesas, inglesas e italianas (1945-1960). 2005. 336 f. Tese (Doutorado em Arquitetura e Urbanismo) – Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2005.

CERÁVOLO, Ana Lúcia. As Cartas de Atenas: análise sobre a contribuição do movimento moderno para as diretrizes internacionais e nacionais de preservação do patrimônio cultural. In: 8° Seminário Docomomo Brasil, 2009, Rio de Janeiro, p. 9-13.

COLOMINA, Beatriz. Privacy and Public. Modern Architecture as Mass Media. Cambridge: The MIT Press, 1996.

COMAS, Carlos Eduardo Dias. Protótipo e monumento: um ministério, o ministério. In GUERRA, Abílio (org). Textos fundamentais sobre história da arquitetura moderna brasileira: v. 1, São Paulo: Romano Guerra, 2010, p. 79-108.

COSTA, Helouise; SILVA, Renato Rodrigues da. A fotografia moderna no Brasil. São Paulo: Cosac Naify, 2004.

ELWALL, Robert. Building With Light: An International History of Architectural Photography. London: Merrell Publishers, 2004.

FANELLI, Giovanni. Storia della fotografia di architettura. Roma: Editori Laterza, 2009.

FERRAZ, Marcelo Carvalho (ed). Lina Bo Bardi. São Paulo: Empresa das Artes: Instituto Lina Bo e P. M. Bardi, 1993.

FIGUEIREDO, Fernando Stankuns de Paula. Novo Mundo do Espaço: Le Corbusier e o papel da fotografia na mediação entre o público e a arquitetura. 2012. 212 f. Dissertação (Mestrado em Estética e História da Arte) - Estética e História da Arte, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2012.

GARGIANI, Roberto. ROSSELLINI, Anna. Le Corbusier: Béton Brut and Ineffable Space, 1940-1965: Surface Materials and Psychophisiology of Vision. Lausanne: EPFL Press, 2011.

GAUTHEROT, Marcel. O Brasil de Marcel Gautherot. São Paulo: Instituto Moreira Salles, 2001.

HABITAT. São Paulo, n. 1, out.-dez. 1950.

LE CORBUSIER. New World of Space. Boston: ICA : Nova York: Reynal & Hitchcock, 1948.

LE CORBUSIER. Le Modulor. Collection Ascoral. Boulogne, Seine: Editions de l'Architecture, 1950.

LE CORBUSIER; GRESLERI, Giuliano (ed.). Les Voyages d’Allemagne, Carnets; Voyage d’Orient, Carnets. Milão: Electa Architecture, 2000.

LOURENÇO, Maria Cecília França. Museus acolhem o moderno. São Paulo: Edusp, 1999.

MAZZA, Barbara. Le Corbusier e la fotografia. La vérité blanche. Florença: Firenze University Press, 2002.

MOTTA, Renata Vieira da. O MASP em exposição: mostras periódicas na 7 de abril. 2003. 172 f. Dissertação (Mestrado em Arquitetura e Urbanismo) – Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2003.

MUSEU DE ARTE DE SÃO PAULO. Neutra: residências. São Paulo: Todtmann, 1950.

NASCIMENTO, Ana Paula. MAM: museu para a metrópole. 2003. 282 f. Dissertação (Mestrado em Arquitetura e Urbanismo) – Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2003.

POLITANO, Stela. Exposição Didática e Vitrine das Formas: a didática do Museu de Arte de São Paulo. 2010. 276 f. Dissertação (Mestrado em História) – Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2010.

RESENDE, Ricardo. MAM, o museu romântico de Lina Bo Bardi: origens e transformações de uma certa museografia. 2002. 350 f. Dissertação (Mestrado em História da Arte). Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2002.

ROBINSON, Cervin e HERSCHMAN, Joel. Architecture transformed: a history of the photography of buildings from 1839 to the present. Cambridge: Nova York: The MIT Press e Architectural League of New York, 1987.

SCHINCARIOL, Zuleica. Através do espaço do acervo: o MASP na 7 de abril. 2000. 171 f. Dissertação (Mestrado em Arquitetura e Urbanismo) – Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2000.

Published

2023-11-27

How to Cite

Figueiredo, F. S. de P. (2023). Le Corbusier and the New World of Space: an exhibition in context. Revista ARA, 15(15), 239-265. https://doi.org/10.11606/issn.2525-8354.v15i15p239-265